Säten på H25 Büssing. Vilken färg?

Startat av HJP, 18 januari 2009, 22:39:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

I Stinsenforum, har en fråga uppstått, om klädseln på sätena i SS/SL:s Büssing H25.
Skrolla ner en bit i tråden, sedan du klickat på länken.
http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=3078&postdays=0&postorder=asc&start=75

Är det någon busshistoriker här, som minns hur sätena såg ut? De var inte gröna, som brukligt var på SS/SL-bussar. Möjligen gäller det även H26, H27 och H31.

HJP

Mr H

De och H26:orna hade vartannat säte röda med grå prickar och grå säten med röda prickar. Mot slutet av bussarnas livstid smög det sig in även gröna säten och det blev inte så noga det där med vartannat säte rött och vartannat grått!

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 18 januari 2009, 22:39:53 PM
I Stinsenforum, har en fråga uppstått, om klädseln på sätena i SS/SL:s Büssing H25.
Skrolla ner en bit i tråden, sedan du klickat på länken.
http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=3078&postdays=0&postorder=asc&start=75

Är det någon busshistoriker här, som minns hur sätena såg ut? De var inte gröna, som brukligt var på SS/SL-bussar. Möjligen gäller det även H26, H27 och H31.

HJP

http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SSBussingdemo-buss1961.jpg

http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/BussingSSprovbussi1961inredningspvm.jpg

Är det den allra första Büssing som överhuvudtaget gick till Stockholm som visas på dessa länkar? Fronten skiljer sig en del mot vanliga Büssing
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Peter Rost

Var det inte så att alla H26-27, samt H31 hade gröna säten efter ombyggnaden till högertrafik?

/Peter

HJP

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2009, 22:51:54 PM

Fronten skiljer sig en del mot vanliga Büssing
Fönsterstolparna på sidofönstren, skiljer sig också. De är vertikala på provbussen, men blev lutande på SS/SL:s Büssing-bussar.

HJP

HJP

Citat från: Peter Rost skrivet 18 januari 2009, 23:03:43 PM
Var det inte så att alla H26-27, samt H31 hade gröna säten efter ombyggnaden till högertrafik?

/Peter
De flesta, möjligen, men jag har kört Büssing med de beskrivna sätena, i högertrafik, 1970-1975.

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Rost skrivet 18 januari 2009, 22:59:24 PM
Stämmer bra, H25A.

/Peter

Överlevde den här bussen högertrafiksomläggningen? Eller vart tog den vägen efter Dagen H?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

H25A byggdes aldrig till högertrafik. Den plockades på användbara delar och skrotades på Högdalen 1969.

Mr H

Men den gick ändå i högertrafik på Sightseeinglinjen tillsammans med H28:orna. Man hade då satt igen bakdörrarna med en stor skylt där det stog "Sightseeing". Möjligen var dörrarna igensatta redan på vänstertrafiktiden. Vilket år man menar som skrotad kan ju diskuteras men jag har en bild på H25A hos Demonteringar från mars 1968, som sagt var rejält plockad på delar!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 18 januari 2009, 22:47:57 PM
De och H26:orna hade vartannat säte röda med grå prickar och grå säten med röda prickar. Mot slutet av bussarnas livstid smög det sig in även gröna säten och det blev inte så noga det där med vartannat säte rött och vartannat grått!

Mr H
Intressant, att du minns detta. Var det just H25 och H26, som hade dessa säten, eller gällde det alla vänstertrafik-Büssing?
Du, eller någon annan, har händelsevis ingen interiörbild från dessa bussar?

HJP

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 19 januari 2009, 09:45:39 AM
Men den gick ändå i högertrafik på Sightseeinglinjen tillsammans med H28:orna. Man hade då satt igen bakdörrarna med en stor skylt där det stog "Sightseeing". Möjligen var dörrarna igensatta redan på vänstertrafiktiden. Vilket år man menar som skrotad kan ju diskuteras men jag har en bild på H25A hos Demonteringar från mars 1968, som sagt var rejält plockad på delar!

Mr H

Hmm...är du säker på att det var -68? Mars stämmer bra, men jag har för mig att årtalet var -69? Den kan väl inte ha stått ett helt år där?

Mr H

Tack HJP för att du hyllar mitt minne, det var länge sedan jag själv gjorde det!
H27 och H31 hade konventionella gröna säten. Hur det var med H25A och H28 vet jag inte men jag TROR inte att de hade prickiga säten.

Till Björn. Jag ska kolla upp det där med bilden när jag kommer hem efter dagens värv så får vi se!

Mr H

HJP

Citat från: Mr H skrivet 19 januari 2009, 10:35:47 AM
Tack HJP för att du hyllar mitt minne, det var länge sedan jag själv gjorde det!

Mr H
Ha ha! Ja, numera är jag glad om jag kommer ihåg något, mer än två minuter  ;)
Hade tidigare, ett mycket bra minne, men det är sedan länge ersatt av ett synnerligen bra "GLÖMME". Vem som ersatte, har jag glömt  ???  ::)

HJP

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 19 januari 2009, 10:35:47 AM
H27 och H31 hade konventionella gröna säten. Hur det var med H25A och H28 vet jag inte men jag TROR inte att de hade prickiga säten.

Till Björn. Jag ska kolla upp det där med bilden när jag kommer hem efter dagens värv så får vi se!

Mr H

En vederhäftig källa stöder Mr H:s åsikter. H25 o H26 hade prickiga säten av samma sort.
H28 hade vanliga gröna, det kan man se på interiörbilder.