Huvudmeny

Matställe i Narvik

Startat av Martin Maltkvist, 18 januari 2009, 18:48:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Lockad av SJ Prios erbjudande om en billig resa med Norrlandståget funderar jag på att resa till Narvik och efterlyser nu ett skapligt matställe där man kan stilla sin hunger.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Yujin Zhang

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 januari 2009, 18:48:04 PM
Lockad av SJ Prios erbjudande om en billig resa med Norrlandståget funderar jag på att resa till Narvik och efterlyser nu ett skapligt matställe där man kan stilla sin hunger.

Om det är 95kr-erbjudande för sitt-/ligg-/sovplatser du tänker på ska jag bara varna dig att erbjudandet gäller bara en enkelresa, inte tur o retur. Så kolla hem-/ditresans pris innan du bestämmer dig att resa.

Patrik

Hur är det med restaurangen i stationshuset? Finns den kvar?
När jag var där med klassen ca år 2002 så åt vi där men såklart så är det inte billigt.
Sen finns ju köpcentret vid busstationen och där borde det ju finnas någonting.

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 18 januari 2009, 18:54:31 PM
Hur är det med restaurangen i stationshuset? Finns den kvar?
När jag var där med klassen ca år 2002 så åt vi där men såklart så är det inte billigt.
Sen finns ju köpcentret vid busstationen och där borde det ju finnas någonting.
Tack å bock allesammans.
Syftet med resan (finns det något syfte) är att resa dit med nattåget, vara där ett par timmar och sedan tillbaka och ang. erbjudandet ska jag kolla om det är möjligt med två enkelresor istället för en ToR.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Yujin Zhang

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 18 januari 2009, 19:03:32 PM
Tack å bock allesammans.
Syftet med resan (finns det något syfte) är att resa dit med nattåget, vara där ett par timmar och sedan tillbaka och ang. erbjudandet ska jag kolla om det är möjligt med två enkelresor istället för en ToR.

Citat från sj.se:
CitatSå här i vintertider har vi ett erbjudande till dig som SJ Prio-medlem. För 95 kronor reser du till eller från övre Norrland - valfri sträcka!
. . .
Observera att erbjudandet gäller en gång per medlem. Priset avser sitt-, ligg- eller sovplats i SJ Nattåg.

//Yujin - En som inte läste hela annonsen först och trodde erbjudandet gällde tur och retur. :-[

Martin Maltkvist

Citat från: Yujin Zhang skrivet 18 januari 2009, 19:08:59 PM
Citat från sj.se:
//Yujin - En som inte läste hela annonsen först och trodde erbjudandet gällde tur och retur. :-[
Åh skit...
Där körde mina resplaner i diket såvida jag inte bärgar dem med en budgetresa åt ena eller andra hållet.

Hälsningar
/Martin

Muk

Ni kan ju kolla om http://www.nsb.no/ och http://www.nor-way.no har något liknande erbjudande på den norska sidan som ni kan nyttja.

Bergenga

I teorien kan du reise så langt som Bodø-Göteborg for 199NOK til sammen, men da skal du være tidlig ute. Da kan det være verdt å spandere 90NOK ekstra på "komfort", så man får strømkontakt til PC og sånt. Skal du ha sovekupé på nattog blir det 850NOK ekstra ...
Mvh.
Øyvind Berg

Marc

Om det nu ändå blir en resa brukar jag intaga min kulinariska måltid på tåget kring Abisko. I Narvik har man annars fullt upp med annat att göra. På Narvesen (motsvarar Pressbyrån) brukar man kunna stilla den värsta hungern med 2-3 pølser m. brød till rimligt pris. Resturang med dagens rätt är annars en tämligen ovanligt i Norge.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 27 januari 2009, 15:52:35 PM
Om det nu ändå blir en resa brukar jag intaga min kulinariska måltid på tåget kring Abisko. I Narvik har man annars fullt upp med annat att göra. På Narvesen (motsvarar Pressbyrån) brukar man kunna stilla den värsta hungern med 2-3 pølser m. brød till rimligt pris. Resturang med dagens rätt är annars en tämligen ovanligt i Norge.

Det börjar dock bli allt vanligare på de större turistorterna. Om Narvik räknas dit lämnar jag därhän. Men då kostar en dagens rätt minst 100 NOK och då ingår inget förutom själva rätten och tallriken den ligger på. Drycker och kaffe brukar komma till extra, ibland också sallad samt smör och bröd. I Norge brukar det dock finnas smörgåsar av minst samma kvalitet som de som säljs på Pressbyrån eller 7-11 här hemma. Och till ett pris som inte alltför mycket överstiger dem härhemma. Åtminstone inte om man tror att 1 NOK = 1 SEK.

Marc

Tillägg:
Universiteten har ofta bra mat till vettiga priser!
Brukar ofta äta tex. uppe på kullen i Bergen i väntan på nordgående båt, och ja det är faktiskt värt att klättra dit.
Under min tid i Oslo upptäckte jag även "Statens kantine" som exempelvis finns på Alnabru depån!

Martin Maltkvist

Citat från: Marc skrivet 28 januari 2009, 08:22:04 AM
Tillägg:
Universiteten har ofta bra mat till vettiga priser!
Brukar ofta äta tex. uppe på kullen i Bergen i väntan på nordgående båt, och ja det är faktiskt värt att klättra dit.
Under min tid i Oslo upptäckte jag även "Statens kantine" som exempelvis finns på Alnabru depån!
Hur pass förekommande är bufférestauranger i Norge?

Hälsningar
/Martin