Fråga om SJ-bussen 0001

Startat av Niklas Bygdestam, 18 januari 2009, 11:12:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Var finns SJ-bussen 0001 just nu? När kan den komma att synas igen och var? Kan man föresten se något tecken kvar på den bussen som visar att det är en omställningsbuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 januari 2009, 11:12:49 AM
Var finns SJ-bussen 0001 just nu? När kan den komma att synas igen och var? Kan man föresten se något tecken kvar på den bussen som visar att det är en omställningsbuss?

Gissar väl att bussen fortfarande ägs privat av ägaren till Ramunderbuss i Söderköping.
;-)

Peter Öden

Hej !

Utvändigt är det väl svårt att se något tecken på att den har varit omst.buss
men väl invändigt finns det nog detaljer som skvallrar om detta !

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Det går sannolikt att se plåtskarven utvändigt, där vänsterdörren suttit, om man går nära.. Invändigt brukar det synas på en skarv i mattan där dörrbrunnen suttit.

erik t

Bussen är nu i min ägo och ses nu mera på Vikbolandet.. Erik Tannerbring lite bilder på min blogg www.fordonsnostalgi.se

Ersa

Citat från: erik t skrivet 08 oktober 2009, 17:58:07 PM
Bussen är nu i min ägo och ses nu mera på Vikbolandet.. Erik Tannerbring lite bilder på min blogg www.fordonsnostalgi.se

Den är alltså "räddad" nu, och försvinner inte till utlandet? :)


erik t

Nej då den stannar här på Vikbolandet  :)

Niklas Bygdestam

Skönt att bussen är räddad. :)

Jag har varit lite orolig inte bara för att den skulle gå utomlands utan även för att någon skulle förstöra bussen och göra den till husbuss, eller ännu värre till en racebuss :(

Men vad kommer bussen att användas till nu? Kommer den att användas till resor?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Att någon skulle bygga om en "moped" från -64 till racebuss eller husbuss, särskilt i den prisklassen, det har nog aldrig varit någon risk. Du kan få en B10M eller något annat betydligt bättre för en bråkdel av detta.
Enda risken var att den skulle gått utomlands, då det är ovanligt att någon i Sverige betalar sådana pengar för en veteranbuss.

erik t

Den ska användas till mitt museum och bilträffar, sen blir det lite resor till träffar marknader osv..
Min kompis och jag ska kanske hitta på något rolig resa med våra bussar, han var en Scania vabis 1961
Har lite bilder på dom senaste resorna (www.fordonsnostalgi.se) Det roliga är att chaffören som körde bussen i linjetrafik kör den åt mig ibland.

Ersa

Citat från: erik t skrivet 09 oktober 2009, 13:22:29 PM
Den ska användas till mitt museum och bilträffar, sen blir det lite resor till träffar marknader osv..
Min kompis och jag ska kanske hitta på något rolig resa med våra bussar, han var en Scania vabis 1961
Har lite bilder på dom senaste resorna (www.fordonsnostalgi.se) Det roliga är att chaffören som körde bussen i linjetrafik kör den åt mig ibland.

Hoppas att ni dyker upp på framtida vetaranbussevenemang, som t.ex tunga rallyt. :)

erik t

Det lovar jag att vi ska dyka upp