Huvudmeny

Jakten på OmniExpress

Startat av Magne, 18 januari 2009, 01:27:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Jakten på OmniExpress

Helt siden Scania lanserte sin nye langdistansebuss i 2007, har jeg vært på jakt etter denne bussen. Den nye tur / ekspressbussen ble hetende Scania OmniExpress, og bussen hadde tydelige planer om å innta det norske bussmarkedet. I store deler av 2008, gikk det en demovogn rundt om i Norges land. Etter som flere og flere begynte å få bilder av denne, ville jeg også få til det samme. Jeg fant aldri bussen, og måtte vente til våren 2008 da Firda Billag fikk en 14 meter OmniExpress med 3 aksler. Jeg fotograferte bussen, og reiste til Førde for å kjøre med denne bussen hjem. Bussen var blitt byttet ut, og etter det så vi den aldri igjen. Den dro til Finnland for å bli til spiker... Scania selv har uttalt følgende: "Dette er ingen buss!". Barnesykdommene, eller "kreften", som denne bussen tydeligvis hadde, ble avviklet. I dag står det 5 nye OmniExpressbusser i Valdres som er klare for å innta norske landeveier!

Jeg stod opp tidlig lørdag 17 januar for å ta Valdresekspressen opp til Fagernes. Her var det fortsatt Irizar som gikk på ruta. I Fagernes møtte jeg min første OmniExpress som stod klar til å ta meg i mot med åpne dører!

Førsteinntrykket av bussen var stort og mektig. Nybusslukta var tilstede, og det ble bekreftet da jeg tittet ned på dashbordet.

Jeg liker å se busser som bare har gått 2360 km ;)

Jeg liker å ha en pessimistisk innstilling til det som er nytt. Det viste seg å være lønnsomt ovenfor OmniExpress. Jeg sier bare, for en buss! Lyd var ikke et tema i bussen. Jeg måtte gå bak i bussen for å høre motoren. Når vi startet opp, bare trillet vi opp i fart. Bussen lå som støpt til veien, og taklet de norske vinterforholdene utrolig bra. Jeg har alltid vært litt skeptisk til de lave siderutene og de voldsomme krommingen av vinduene foran. Greit, de lave vinduene er ikke noe problem, men krommingen foran er litt upraktisk. De er nødt til å se rett fram om du sitter i framsetet.

Vi tok en liten stopp på Tyinkrysset som jeg utnyttet maksimalt til å fotografere på. Endelig fikk jeg oppleve skikkelig vintervær!

Også Sogn sin 557 kom da jeg stod klar med kamera. Denne var ufotografert fra min side, så det passa meg godt! Selv om det snødde i alle retninger, var det aldri kaldt når jeg løp rundt der oppe. Saken var allerledes da vi kom ned til Håbakken. Her skulle jeg bytte buss til Sogn og Fjordaneekspressen hjem til Oslo. Fryktelig fin dagstur dette :)

Innvendig var bussen over forventet. Interiøret er nydelig, og bussen er stillegående. Fantastiske fjæringer og god hjulavstad, gjør at bussen flyter langs veien. En hver passasjer vil finne seg til rette i stolene her. Legg merke til TV-skjermen midt i bussen. Den slår seg ned når DVD-systemet aktiveres. Leselysene er geniale i OmniExpressen. Det er et sentrertlys som ikke sjenerer noen andre enn den som bruker lyset. Det var kanskje detaljen jeg var mest imponert over i bussen. Ellers hadde den strømuttak ved mange seter, og tråløst internett.

Stod det ikke "Jakten på OmniExpressen" i overskriften på dette innlegget? Jo så sannelig! Bussen jeg skulle reise med hjemover, var søren meg en OmniExpress i fra Firda Billag! Du snakker om uttelling og testing!

Det var Sogn Billag sin 568 som kjørte hovedbussen. Han hadde nesten fullt lass, men de skulle av på Hemsedal. Jeg kjørte dermed OmniExpress over Hemsedalsfjellet. Det var meg og en annen i bussen, så jeg velger å kalle det "privatOmni"! Fy søren for et vær det var på Hemsedal! På det værste så vi maks 10 meter framover! Jeg koste meg! Ikke hver dag en bygutt ser slike værfenomen :) Da vi kom ned til brøytestasjonen, var kolonnekjøring et faktum.

På Gol ble det noen bilder før vi satte snuten hjemover mot hovedstaden. Siste etappen avsluttet jeg standsmessig i 568.

Alt i alt imponerte OmniExpressen meg over all forventning! Jeg kommer ikke til å snu om jeg møter en OmniExpress langs min vei! Som dere forstår, koser jeg meg utrolig mye når jeg er ute langs veien! Sjåførene er utrolig hyggelig og dyktige, og det er mye å oppleve der ute! Jeg håper dere bærer over med mange biler, men dette betyr virkelig mye for meg! Håper det smitter litt over på dere også! :) Og folk sier buss er kjedelig? Psssh!

Jeg avslutter med et bilde av denne OmniExpressen jeg reiste med i fra Firda Billag. Adjoss!

Simon Bertilsson

Verkar ju vara en riktigt fin buss!
Som (lastbils)chaufför blir jag smått avundsjuk på att den har en våg för var axel!

Johan B

Trevligt bildsvep på riktiga bussar.

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 januari 2009, 01:47:56 AM
Verkar ju vara en riktigt fin buss!
Som (lastbils)chaufför blir jag smått avundsjuk på att den har en våg för var axel!

Ni på Esperssons får köpa Scania bilar istället så är den saken löst....

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 januari 2009, 10:00:21 AM
Ni på Esperssons får köpa Scania bilar istället så är den saken löst....

Höredudu! Det där kan man minsann få på Volvo med, om man bara väljer till det.  8)

bjalle

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 januari 2009, 13:56:51 PM
Höredudu! Det där kan man minsann få på Volvo med, om man bara väljer till det.  8)

Köper du en Scania med luftfjädring så behöver du inte ens välja till de ;D

Simon Bertilsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 januari 2009, 14:21:07 PM
Köper du en Scania med luftfjädring så behöver du inte ens välja till de ;D

Ja men...
ÄH!  :-X
;)