Bussar i ett par gamla svenska filmer

Startat av Niklas Bygdestam, 20 juli 2007, 22:39:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

I filmen Sjunde himlen med bland annat Hasse Ekman och Sickan Carlsson åker de i en buss från Linjebuss. Det intressanta med bussen är att bussen är vänsterstyrd trots att fimen är från 1956, dvs flera år före högertrafiken i Sverige. Vad är detta för buss? Hur vanligt var det med svenska bussar som var vänsterstryrda under denna tid? Var det förberedelse för kommande högertrafik som man trodde skulle ske tidigare genom ett ja i folkomröstningen? Eller var det bussar avsedda enbart för utlandstrafik?

I filmen Den gula bilen från 1963 finns det en buss som ser likadan ut. Kanske är det samma buss? Är det någon som vet mer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 22:39:50 PM
I filmen Sjunde himlen med bland annat Hasse Ekman och Sickan Carlsson åker de i en buss från Linjebuss. Det intressanta med bussen är att bussen är vänsterstyrd trots att fimen är från 1956, dvs flera år före högertrafiken i Sverige. Vad är detta för buss? Hur vanligt var det med svenska bussar som var vänsterstryrda under denna tid? Var det förberedelse för kommande högertrafik som man trodde skulle ske tidigare genom ett ja i folkomröstningen? Eller var det bussar avsedda enbart för utlandstrafik?

I filmen Den gula bilen från 1963 finns det en buss som ser likadan ut. Kanske är det samma buss? Är det någon som vet mer?

Linjebuss köpte i mitten av 1950-talet ett par bussar som var avsedda att användas för resor till och från kontinenten och således skulle användas mestadels i högertrafik. Påstigningen löste man genom att ha instigning via bakgaveln. Och förarna (observera att de var två) hade egen dörr till sin "cockpit" som var avskilt från resandeutrymmet med en glasruta. Ville reseledaren något fick hon använda en lokaltelefon. Det är alltså en av dessa som är med i "Sjunde himlen". Kanske rentav ett tidigt fall av produktplacering.
År 1956 var det ingen som trodde att Sverige skulle få högertrafik. Folkomröstningen året innan hade gett en kraftig övervikt åt nej-rösterna. Låt vara att det var bara ungefär hälften av de röstberättigade som gav sin röst. Men å andra sidan kan man tänka sig att det var "de som tyckte det var bra som det var" som låg hemma på sofflocket medan de som ville ha högertrafik gick mer mangrant för att rösta. Sedan beslutade regeringen 1964 att stick i stäv med folkomröstningsresultatet ("folkomröstningen var bara rådgivande") att ändå införa högertrafik från den 3 septemer 1967. Vilket jag tror att de flesta i dag anser att de gjorde fullständigt rätt i. Det var väldigt många som ändrade uppfattning i den frågan 3 september 1967, när de såg att det gick minst lika bra att köra på höger sida.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2007, 23:09:17 PM
Linjebuss köpte i mitten av 1950-talet ett par bussar som var avsedda att användas för resor till och från kontinenten och således skulle användas mestadels i högertrafik. Påstigningen löste man genom att ha instigning via bakgaveln. Och förarna (observera att de var två) hade egen dörr till sin "cockpit" som var avskilt från resandeutrymmet med en glasruta. Ville reseledaren något fick hon använda en lokaltelefon. Det är alltså en av dessa som är med i "Sjunde himlen". Kanske rentav ett tidigt fall av produktplacering.
År 1956 var det ingen som trodde att Sverige skulle få högertrafik. Folkomröstningen året innan hade gett en kraftig övervikt åt nej-rösterna. Låt vara att det var bara ungefär hälften av de röstberättigade som gav sin röst. Men å andra sidan kan man tänka sig att det var "de som tyckte det var bra som det var" som låg hemma på sofflocket medan de som ville ha högertrafik gick mer mangrant för att rösta. Sedan beslutade regeringen 1964 att stick i stäv med folkomröstningsresultatet ("folkomröstningen var bara rådgivande") att ändå införa högertrafik från den 3 septemer 1967. Vilket jag tror att de flesta i dag anser att de gjorde fullständigt rätt i. Det var väldigt många som ändrade uppfattning i den frågan 3 september 1967, när de såg att det gick minst lika bra att köra på höger sida.






Tack för intressant information! Finns det bild på någon av dessa bussar? Var det bara två? Är det samma busstyp i filmen Den gula bilen? Jag tycker att det ser så ut. Hur länge levde bussarna? Antar att ingen finns kvar utan har skrotats
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.