Från min skokartong del 337: SL Hägglundsbussar H44 och H52

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 januari 2009, 23:15:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det blir lite Hägglundsbussar i kväll , såväl som uta dragspel i mitten.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

Mycket trevligt med bilder på gamla bussar oavsett var dom kommer ifrån.
Tack

//Richard

Mikael T Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2009, 23:15:03 PM
Det blir lite Hägglundsbussar i kväll , såväl som uta dragspel i mitten.



Tusen tack för detta fina bildsvep som väcker liv i gamla minnen. Kul att du visar bilder på H52:or under Södertäljetiden. Vagn 4775 var under några år under 80-talet placerad på Ljuserö tillsammans med systervagnen 4774.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

När slutade Hägglunds att tillverka busskarosser?

mvh Stefan P

Mr G



Vän av ordning måste ha frågat sig varför SL envisades med att köra Volvo i Södertälje. Det började 1972 vill jag minnas, jag har några bilder på nylevererade Volvobussar i bussgaraget där från det året. Det var en märklig syn då att se Volvobussar på gatorna i Kringelstan. Det kändes bara så fel.

Idag ligger det förstås till på ett annat sätt beroende på upphandlingar och annat.

吉先生

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 17 januari 2009, 12:28:36 PM
Hej

När slutade Hägglunds att tillverka busskarosser?

mvh Stefan P

De sista bussarna från Hägglunds var väl just H52 och de tillverkades fram till 1973.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 17 januari 2009, 13:02:25 PM
Hej

Tack för svar.

mvh Stefan P

Hittade boken AB Hägglund & Söner Busskarosstillverkning och där uppges att sista bussen lämnade Hägglunds år 1974.
I slutet av 1970-talet och fram till 1981 tillverkade dock Hägglunds ledbusschassier i samarbete med Volvo. Dessa karosserades av Säffle, Wiima, Arna och VBK.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2009, 13:10:47 PM
Hittade boken AB Hägglund & Söner Busskarosstillverkning och där uppges att sista bussen lämnade Hägglunds år 1974.
I slutet av 1970-talet och fram till 1981 tillverkade dock Hägglunds ledbusschassier i samarbete med Volvo. Dessa karosserades av Säffle, Wiima, Arna och VBK.

Vet någon varför man slutade?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 januari 2009, 13:41:03 PM
Runt 1982 började Volvo bygga sina egna släpvagnschassier till ledvagnarna

Jag skrev "ledbusschassier" eftersom det stod så i boken. Men det kanske inte är självklart att man därmed avsåg bara själva släpvagnen, varför jag förtydligar detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Mr G skrivet 17 januari 2009, 12:33:07 PM
Vän av ordning måste ha frågat sig varför SL envisades med att köra Volvo i Södertälje. Det började 1972 vill jag minnas, jag har några bilder på nylevererade Volvobussar i bussgaraget där från det året. Det var en märklig syn då att se Volvobussar på gatorna i Kringelstan. Det kändes bara så fel.

Tanken var kanske att på detta sätt motivera den andra tillverkaren att sänka sina priser/bygga bättre bussar/bjuda på godare sprit vid julborden etc?

Christer Göransson

En liten rättelse: 4747 och 4748 var littererade H53.

Trevliga bilder!

/Christer

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 17 januari 2009, 15:45:38 PM
Tanken var kanske att på detta sätt motivera den andra tillverkaren att sänka sina priser/bygga bättre bussar/bjuda på godare sprit vid julborden etc?


Givetvis var det en hämnd för att Scania placerade en massa CR76 o CR111 i Göteborg!

Cero

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 januari 2009, 16:15:28 PM

Givetvis var det en hämnd för att Scania placerade en massa CR76 o CR111 i Göteborg!

Skulle snarare tro att den gamla trevliga jantelagen ligger bakom. Du ska inte tro att du är något och glöm det där med att bli profet i din egen stad. Göteborg har dock alltid stolt kört Volvo.