Arriva, Togbus Roskilde st

Startat av Joachim Wansölin, 15 januari 2009, 13:48:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Kim

Dog er billedet vist ikke taget i Roskilde  ;)

De er blevet flotte, for de var meget ringe da de kørte i Storkøbenhavn! De er renoveret for gennemsnitligt 350.000 Skr stykket!

Walter

Mycket pengar men billigare än nytt!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Joachim Wansölin

Imorse hade de fått sälskap av två kompisar, nämligen...


... 7123 och...


... 6423.

På väg hem mötte jag en bärgare med 7125 (tror jag) på släp.

yngrot

Citat från: Kim skrivet 15 januari 2009, 14:23:55 PM
Dog er billedet vist ikke taget i Roskilde  ;)

De er blevet flotte, for de var meget ringe da de kørte i Storkøbenhavn! De er renoveret for gennemsnitligt 350.000 Skr stykket!




Vad är gjort för dessa pengar mer än lack??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1


AO


Ulf Rådeström

Citat från: AO skrivet 17 januari 2009, 21:00:46 PM
Ska dessa till Ekerö?

Ekerö och Märsta...fördelningen är inte klar ännu troligen....åtminstone inte för oss entusiaster

AO

Hur många stads inredda bussar finns det på Ekerö idag? Hur många röda landsortsbussar och hur många blå?

Yujin Zhang

JLT-lackad bussen har man sett i Arninge några gånger, troligen som utbildningsbuss (som skyltningen säger).

Måns Johannesson

Citat från: AO skrivet 17 januari 2009, 21:15:08 PM
Hur många stads inredda bussar finns det på Ekerö idag? Hur många röda landsortsbussar och hur många blå?

Vet inte exakt vad du menar med stadsinredda men enligt mina anteckningar finns följande på Ekerö idag:
16st blå ledbussar (Regionalstandard)
14st röda ledbussar (varav två har regionalstandard, EÖ har idag inga rödlinjer med sådant krav)
19st röda kortvagnar, dessa har alla dörr 1-1-1 eller 1-2-1 och två vagnar har regionalstandard.
Inga lågentrévagnar alls men det fanns två sådana tills de flyttades till Bromma för någon månad sedan.

Dessa fd danska volvo-vagnar passar utan tvekan bland EÖ:s kortvagnar, visserligen har de dubbla framdörrar men det är knappat något hinder. Överhuvudtaget kommer ju Arriva flytta hit en hel del vagnar med dörr 2-2-1 eller 2-2-2 vilket gör att det kommer bli vanligt med den dörrställningen både på Ekerö och i Märsta även om det inte krävs mer än 1-1-1.

/Måns

AO

Tack för informationen! Kommer det att vara krav på lågentré på Ekerö med nya avtalet?

Ulf Rådeström

Citat från: AO skrivet 18 januari 2009, 10:37:36 AM
Tack för informationen! Kommer det att vara krav på lågentré på Ekerö med nya avtalet?

Svaret är ju givetvis ja, eftersom bara lågentrébussar flyttas dit eller köps in.
Det ligger ju dessutom i linje med modernisering av tillgängligheten i samband med SLs upphandlingar.

Normalgolv hör till det förgångna i SL-trafiken som du säkert har märkt vid alla nyanskaffningar.

markuz85

Hmmm...undrar var gallrena till luftintagen upptill har tagit vägen?  ???
Och vad är det för sorts speglar som sitter på bussarna? Ser ju nästan fyrkantiga ut...

Måns Johannesson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 18 januari 2009, 11:34:46 AM
Svaret är ju givetvis ja, eftersom bara lågentrébussar flyttas dit eller köps in.
Det ligger ju dessutom i linje med modernisering av tillgängligheten i samband med SLs upphandlingar.

Normalgolv hör till det förgångna i SL-trafiken som du säkert har märkt vid alla nyanskaffningar.

Detta behöver ju dock inte betyda att det blir lågentrékrav på alla linjer redan vid övertagandet även om det kommer att bli det på sikt. Enligt uppgift skall Arriva flytta två CN113ALB och en Volvo B10MA Säffle till Stockholm så åtminstånde någon linje kommer inte ha lågentrékrav.

/Måns