Hjälp med Trafora?

Startat av Frippe Fribas, 20 juli 2007, 02:58:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Jag skulle uppskatta lite mer detaljerad info om Trafora:

När grundades bolaget?
Vem ägde det (var det ett dotterbolag till någon operatör liksom Kabus?)
Vilka modeller tillverkade de (Var det fler än Finnlinern)?
När lades verksamheten ned?

Tacksam för hjälp!
//Fredrik

L-G Lassander

Precis som du misstänker, ägdes Trafora av en operatör, Matka-Autot Oy. Redan på 1940-talet hade Matka-Autot tillverkat busskarosser för främst eget bruk. Därefter köptes under att par decennier bussar från utomstående tillverkare. Då Matka-Autot i början av 1970-talet skulle bygga ut depån i Pargas, beslöt man sig samtidigt för att bygga en egen karossfabrik. Tillverkningen inleddes hösten 1973 under namnet Auto-Heinonen Oy, namngivet efter ägarna av Matka-autot, familjen Heinonen.
Först tänkte man att man enbart skulle tillverka småbussar, som sedan skulle marknadsföras av återförsäljare. Man ansåg att riskerna på detta vis var mindre. Den första Trafora småbussen var klar i maj 1974. Samma år bildades Oy Trafora Ab, som skulle ansvara för karossproduktionen.
Produktionen inleddes i juni 1974 med att tillverka två småbussar på Mercedes-Benz chassi. 1975 inledde man produktionen av fullstora bussar. Trafora tillverkade årligen 4 -7 bussar för Matka-Autot, och svarade för största delen av nyanskaffningarna. 1976 - 77 byggdes fabriken ut.
1978 presenterades Trafora 100GT. I början av 1980-talet tilverkade Trafora fem stadsbussar samt en representationsbuss för Trafikverket i Åbo.
1985 förnyades modellerna. Trafora Finnliner 350 var en normalhög linje- och charterbuss, Finnliner 370 var en massiv högbyggd express- och charterbuss, medan Parliner var avsedd för kortare linjer.
Enbart runt 15 bussar tillverkades för andra öperatörer än Matka-Autot. Trots detta hade man fram till 1990 tillverkat 145 bussar. Därefter blev det lugnare. 1990 tillverkades ännu sex bussar. Därefter stod produktionen stilla en tid, först 1993 tillverkades två välutrustade expressbussar, och 1996 ytterligare en likadan. Matka-Autot och Trafora såldes till Vainion Liikenne Oy i augusti 1999, och den sista Traforan tillverkad på ett gammalt Volvo chassi, såg dagens ljus år 2000.

Frippe Fribas

Tack för den informationen!
Jag håller så sakteliga på att försöka uppdatera min hemsida genom att göra en helt ny eftersom den befintliga hemsidan raderats från min hårddisk.
Backupen på DVD visade sig korrupt så jag kapitulerade och håller nu alltså på med en ny där informationen om bl a Trafora kommer att finnas med.
//Fredrik