Swebus Express #30 KH15024 har byttet jobb

Startat av Knut, 13 januari 2009, 00:40:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Mandag 12.januar kjørte #30 sin siste tur for SweX. Turen gikk fra Malmø 1330 med ankomst Oslo 2130. Nå skal bussen "strippes" for dekor og utstyr og starte en ny karriere hos Concordia i Halden. Den skal erstatte den Ikarus som brant forrige uke.
Dermed er det slutt på destinasjonsrull hos SweX. Nå har alle bussene elektroniske skilter. Erstatningen for #30 blir 6008 som da skal bo i Ski i uken og kjøre i helgene. Eneste gleden med dette er at jeg hadde "siste" turen med #30.  Ønsker bussen lykketil i sitt nye virke

Rickardo



Den omtalade bussen. Här på Svävarterminalan i Malmö
/Rickardo

Niklas Bygdestam

Är detta den sista Swebus Express med norska regskyltar? Eller finns det någon mer kvar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

178 finnes ennå etter det jeg vet. Går Oslo - Stockholm. Den skal være siste med EGS väksling. Hadde håpet vi fikk den hjem i stedet for 6008 jeg da

Niklas Bygdestam

Citat från: Knut skrivet 13 januari 2009, 15:00:37 PM
178 finnes ennå etter det jeg vet. Går Oslo - Stockholm. Den skal være siste med EGS väksling. Hadde håpet vi fikk den hjem i stedet for 6008 jeg da

Jag har aldrig blivit klok på hur ägandet ligger till med just de här Swebus Express med norska regskyltar. Vad jag förstått äger inte Swebus eller Swebus Express dessa utan bara leasar dessa på något sätt? De är inga "riktiga" Swebus Express utan "utlånade" eller vad man nu skulle kunna säga. Jag har aldrig riktigt fattat detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

#30 og 178 eies av Concordia Leasing i Norge. SwebusExpress er en del av Concordia. Alle stasjoneringsteder "leaser/hyr" sine busser fra det enkelte lands eget leasingkontor. SwebusExpress og Swebus kan ikke eie en buss på norske eller finske skylter da ikke er reg som bolag i Norge med eget foretaksnummer i Norge. 330 og 178 kan derfor bli disponert slik ConcordiaNorge ønsker.
30 blir omdisponert etter en bussbrann. Og SwebussExpress har ledigebusser i Sverige slik at det ikke bir noen underdekning slik trafikken er idag

Jonas Gustafsson

Citat från: Knut skrivet 13 januari 2009, 18:05:07 PM
#30 og 178 eies av Concordia Leasing i Norge. SwebusExpress er en del av Concordia. Alle stasjoneringsteder "leaser/hyr" sine busser fra det enkelte lands eget leasingkontor. SwebusExpress og Swebus kan ikke eie en buss på norske eller finske skylter da ikke er reg som bolag i Norge med eget foretaksnummer i Norge. 330 og 178 kan derfor bli disponert slik ConcordiaNorge ønsker.
30 blir omdisponert etter en bussbrann. Og SwebussExpress har ledigebusser i Sverige slik at det ikke bir noen underdekning slik trafikken er idag

De norskregistrerade Swebusexpresserna, bl.a. #30, ägdes ju förut av Nettbuss Östfold. När övertogs de av Concordia?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Knut

Har tenkt å sjekke dette når jeg kommer meg på jobb fredag. Mest sannolikt så er fortsatt 30 på garagen fortsatt.

Buss-Hasse

Sisat bussen hos Swebus Express med manuell låda. Kommer att sakna den, underbar växellåda.

Niklas Bygdestam

Citat från: Knut skrivet 13 januari 2009, 18:05:07 PM
#30 og 178 eies av Concordia Leasing i Norge. SwebusExpress er en del av Concordia. Alle stasjoneringsteder "leaser/hyr" sine busser fra det enkelte lands eget leasingkontor. SwebusExpress og Swebus kan ikke eie en buss på norske eller finske skylter da ikke er reg som bolag i Norge med eget foretaksnummer i Norge. 330 og 178 kan derfor bli disponert slik ConcordiaNorge ønsker.
30 blir omdisponert etter en bussbrann. Og SwebussExpress har ledigebusser i Sverige slik at det ikke bir noen underdekning slik trafikken er idag

Man har inte funderat på att föra över någon norskregistrerad "Swebus Express" till Swebus och ersätta de norska regskyltarna med svenska istället?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Denne bussen er nå på sommerjobb i SweX. Kom tilbake i kveld og skal til Stockholm fra Oslo imorgen kl 11

Ersa

Citat från: Knut skrivet 13 januari 2009, 18:05:07 PM
#30 og 178 eies av Concordia Leasing i Norge. SwebusExpress er en del av Concordia. Alle stasjoneringsteder "leaser/hyr" sine busser fra det enkelte lands eget leasingkontor. SwebusExpress og Swebus kan ikke eie en buss på norske eller finske skylter da ikke er reg som bolag i Norge med eget foretaksnummer i Norge. 330 og 178 kan derfor bli disponert slik ConcordiaNorge ønsker.
30 blir omdisponert etter en bussbrann. Og SwebussExpress har ledigebusser i Sverige slik at det ikke bir noen underdekning slik trafikken er idag

Det går verkligen inte att bedriva trafik i Norge med ett fordon med utländska skyltar. Dessutom får du som norsk privatperson aldrig framföra en utländskregistrerad bil inne i Norge, även om det är din svenske grannes bil eller t.o.m. din egen bil som står skriven på ditt eget namn samt adressen till sommarstugan i Sverige. ::)

Knut

Citat från: Verspieder skrivet 18 juni 2009, 05:59:02 AM
Det går verkligen inte att bedriva trafik i Norge med ett fordon med utländska skyltar. Dessutom får du som norsk privatperson aldrig framföra en utländskregistrerad bil inne i Norge, även om det är din svenske grannes bil eller t.o.m. din egen bil som står skriven på ditt eget namn samt adressen till sommarstugan i Sverige. ::)
Trafikken som svensk registrerte bussene i SweX har i Norge er begrenset til de km de kjører mellom grense på Ørje/Hån og Svinesund til Oslo. Et selskap som har mannskaper i flere land kan faktisk bruke førere i alle landene for å kjøre linjetrafik. Dette er tatt opp med tollmyndigheten i Norge så dette svaret skal være rimelig greit å forholde seg til. Men man kan ikke la hvilke førere man vil kjøre disse bussene. Samme gjelder en demobuss. Alle brukerne av bussen skal være registrert for dette. Vi har en egen liste over slike førere hos oss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 18 juni 2009, 07:48:53 AM
Men man kan ikke la hvilke førere man vil kjøre disse bussene. Samme gjelder en demobuss. Alle brukerne av bussen skal være registrert for dette. Vi har en egen liste over slike førere hos oss.

Kanske därför som denna buss rullat över 175 000 mil med samma motor och utan några större reparationer. Detta medan Swebus Express haft stora problem med sina svenskreggade 9700 av samma årsmodell.