Godsrumsbussar och Skvadrar

Startat av Stefan P, 12 januari 2009, 18:05:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När kom den första godsrumsbussen i modern tappning? Går de mest norr Dalälven eller finns de i södra Sverige också?

Under vilka år körde man släpkärra efter bussen för få med allt gods till lanthandlare osv?

Vilket år kom första skvadern, och kom till för att köra mjölkkurkor till mejerirerna?
Vad många skvadrar finns det kvar i dag?
Jag vet om två Postens och en i Östersund.

mvh Stefan P

Ove Bojarp

Det finns minst 4  skvadrar i körbart skick i länet tror jag, den kan bli 6 snart också.
De fyra jag vet är Postens (BOX 049), NRT 515 (renoverad vid JB), BTW 008 som
gick som Hölje Express, den som finns i Åsarna trakten, och (Z445) kommer inte ihåg
nya reg.nr på den, sedan har vi den som hittade hem till Svenssons i Saxvallen.
Hölje Express och den hos Svensson vet jag inte hur långt man kommit med.

Clabbe

Lennart Johansson Lässerud, Köla hade kärra (vid behov) så länge han hade kvar trafiken. Oljefat traktordäck mm är rätt skrymmande.

bilomnibussen

Kärror användes troligen redan på 20-talet och absolut på 30-talet och in på 70 eller 80-talet. Wasatrafik hade fyrhjulssläp efter bussarna som också kunde ha större eller mindre godsrum. Jag minns ett sådant ekipage i Borlänge runt 1980 där det stod en slaghack på släpet. Andra gånger kunde det vara båtar.

I min hemtrakt hade de en täckt kärra under 1930-40-talet för alla varor som skulle ut till de många lanthandlarna efter linjen. Under 1950-talet började grossisterna köra ut med egna lastbilar och godsmängderna minskade. På flera håll kördes fisk i godskärra efter bussen, både av utrymmesskäl och doft-dito. Jag minns en morgon vid SJ Uppsala när chauffören som körde Östhammar hade glömt kärran och fick lasta fisken i bagageutrymmena på CR 110:an. Det luktade fisk i hela bussen.

GDG och många andra lastade även gods på takräcken. Det var nog ett elände att släpa med detta. När jag började vid företaget 1977 fanns många äldre kollegor som var mer eller mindre förstörda i ryggen av allt släpande under många år med alla dessa kollin.

Stefan P

Hej

Vi gör ett försök till och ställer frågan så här:

Vilken var den första godsrumsbussen i Sverige?
Vilken var den första godsrumsbussen hos GDG, och hos Swebus?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 22 januari 2009, 16:11:20 PM

På första frågan kanske svaret finns hos Postens diligenstrafik? De äldsta godsdiligenserna jag hittar på bild i min dator är Scania Hägglundare och Volvo Säffle tillverkade under 1950-60-talet, men det finns nog ännu äldre. Ett hyggligt exempel är ju Postdiligens 692 (FZS405 / Z256) som är en Scania Hägglund -57:a, numera tillhörande Jemtland Veteranbilklubb i Östersund.

På andra frågan följde väl gott om "moderna" godsbussar med bakgavellyft (och kylanläggning?) med från Postens diligenstrafik över till Swebus 1991:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7756_Lycksele_busstation_940810.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7700/Swebus_7798_Lulea_busstation_990602.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/7800/Swebus_7824_OHM906_Haparanda_940829.jpg

Ulf Fernestad

Citat från: Stefan P skrivet 22 januari 2009, 16:11:20 PM
Hej

Vi gör ett försök till och ställer frågan så här:

mvh Stefan P
Har lite anteckningar på GDG:s historia, från 1938 (BJ:s tid) 38 bussar 14 släp, äldsta bussen är en Vo B20 från 1938 som jag har noterat, bussen ifråga är troligtvis från ett linjeköp nån gång i slutet av 40-talet/början av 50-talet.

GDG 334/S 960 Vo -46 godsbuss 21+1790
GDG 377/W 210 > S 197 ScV B21 godsbuss 29+10+1000
1960 fanns på GDG 122 st släpkärror registrerade
mvh Fernestad

Peter Öden

Hej !

Fd. Z 445 = BCF 362 !!

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Tack för intressanta svar.

mvh Stefan P

Christian Ljunggren

Citat från: Peter Öden skrivet 24 januari 2009, 10:39:21 AM
Hej !

Fd. Z 445 = BCF 362 !!

Mvh Peter Ö

Nej, BCF362 (fd Y113) är skvadern i Åsarna.
Obs att den nyreggades 1995 som BCF362.
Z445 den i Revsund.

/Christian