Från min skokartong del 333: Norrlandskustens Trafikförening u.p.a.

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 januari 2009, 17:47:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I kväll några bilder från Umeå och Piteå samt en bonusbild från Djurgården i Stockholm.









Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Dessa Van Hooler var väl bättre än den du visa i en annan tråd med en Neoplan
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bussgrabben

OJ vilka trevliga bilder! Bilder som togs många år innan jag själv hamnade i staden.

Muk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2009, 17:47:42 PM
I kväll några bilder från Umeå och Piteå samt en bonusbild från Djurgården i Stockholm.






Trevligt! Piteå har inte ändrats lika mycket som Umeå. Och så till den alltid förekommande frågan om bussen bredvid: är det måhända en Automontanza på bilden ovan?  :)


BD

Sommaren 1954 visades div fordon på en utställning bakom läroverket i Sundsvall.
Då såg jag för första gången ett treaxligt släp, tillverkat i Arboga, och en Volvo B 635 för Norrlandskustens Trafikförening u.p.a. Tror det var med Hägglundskaross.
Kanske finns foton på de bussar Norrlandskustens Trafikförening u.p.a. då anskaffade? Föreningen grundades väl då, 1954?

Greger Larsson

Citat från: BD skrivet 13 januari 2009, 14:50:36 PM
Sommaren 1954 visades div fordon på en utställning bakom läroverket i Sundsvall.
Då såg jag för första gången ett treaxligt släp, tillverkat i Arboga, och en Volvo B 635 för Norrlandskustens Trafikförening u.p.a. Tror det var med Hägglundskaross.
---
Föreningen grundades väl då, 1954?

Startåret var 1950.
Volvo B635:an, AC253, var för övrigt den enda Volvon hos bolaget ända fram till 1968 då första B58:an kom. Därefter blev det endast Volvo.

Mycket trevliga bilder ovan. "Astralerna" var mycket bra bussar och passade bra på linjen. Tyvärr blev dom väl kvar lite för länge och började se smått härjade ut på slutet.

Jacob med C

Trevlig att se bilder från norrlandskusten som är tagna det året man är född.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Peter Öden

Hej !

En liten petiss bara, den nämna B 635:an borde väl ha varit en B 638 kanske
med tanke på årtalet, ??

Mvh Peter Ö

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 13 januari 2009, 21:54:03 PM
Startåret var 1950.
Volvo B635:an, AC253, var för övrigt den enda Volvon hos bolaget ända fram till 1968 då första B58:an kom. Därefter blev det endast Volvo.

Mycket trevliga bilder ovan. "Astralerna" var mycket bra bussar och passade bra på linjen. Tyvärr blev dom väl kvar lite för länge och började se smått härjade ut på slutet.

Visst var de äldsta Astralerna rätt slitna på slutet med sina dryga 200.000 mil på mätaren, men de var pålitliga och krånglade nästan aldrig. De hölls också hela och fräscha invändigt.
Det var mest smådetaljer som störde för ögat och jag tror inte många passagerare märkte någon större skillnad på Astralerna från 1984 mot de från 1993.
Lb 515 (DFN331) var den som var fräschast av dem och Lb 440 (CYO461) var den som var sämst och den senare togs också ur trafik ungefär ett år innan 515 och 516, som rullade kvar ända tills Swebus tog över i augusti 1996.

Men visst håller jag med om att det blev en rejäl standardhöjning när Swebus Megaliners kom i trafik.
Pålitligheten var det däremot sämre ställt med och fräschören falnade snabbt.

Minns med stor glädje och nostalgi tillbaka på tiden jag körde Norrlandskusten iklädd Linjebuss blåvitrandiga skjorta.

Greger Larsson

De tre kvarvarande Astralerna från 1984 (441 brann ju upp) gick dessutom åter till Belgien runt 1990 och renoverades grundligt. Och då menas grundligt, ny golv- och väggbeklädnad invändigt, omklädda stolar, ny lack(silver!) osv. Chassit uppgraderades vid verkstaden i Veda efter hemkomsten.

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 januari 2009, 12:00:53 PM
De tre kvarvarande Astralerna från 1984 (441 brann ju upp) gick dessutom åter till Belgien runt 1990 och renoverades grundligt. Och då menas grundligt, ny golv- och väggbeklädnad invändigt, omklädda stolar, ny lack(silver!) osv. Chassit uppgraderades vid verkstaden i Veda efter hemkomsten.

Det har gått nästan 17 år sedan jag såg Lb 441 på bilskroten söder om Härnösand, så minnet är lite blekt.
Men jag minns kontrasten mellan en blank, fin buss och gardiner som fladdrade i vinden.
Jag har för mig att den var nylackad i Linjebuss silverfärgade turistbusslack.
Kan det vara så att den hade hunnit gå igenom den renoveringen innan branden?
Ryktet säger att stora delar av inredningen i 441 återanvändes i Lb 495 (1989 års modell), som ersatte den brunna bussen.

Greger Larsson

Citat från: Esbjörn skrivet 25 januari 2009, 20:15:45 PM
Det har gått nästan 17 år sedan jag såg Lb 441 på bilskroten söder om Härnösand, så minnet är lite blekt.
Men jag minns kontrasten mellan en blank, fin buss och gardiner som fladdrade i vinden.
Jag har för mig att den var nylackad i Linjebuss silverfärgade turistbusslack.
Kan det vara så att den hade hunnit gå igenom den renoveringen innan branden?
Ryktet säger att stora delar av inredningen i 441 återanvändes i Lb 495 (1989 års modell), som ersatte den brunna bussen.

Nja, jag tror inte 441 hade gått igenom någon renovering före branden, den brann ju redan i början av 1988, tre och ett halvt år gammal. Om du har bilder så syns det om nöddörren på vänstersidan sitter kvar, för den togs bort i samband med upprustningen. Däremot var ju silverlackeringen mycket hållbar och höll sig fräsch mycket längre än de färger som kom senare.
Förmodligen stämmer det att stolarna från 441 kläddes om och återanvändes i 495 även om jag inte har något minne av det. 441 stod några år i kallgaraget i Veda och plockades på allt användbart innan den till slut hamnade på skroten.

Esbjörn

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 januari 2009, 21:40:58 PM
Nja, jag tror inte 441 hade gått igenom någon renovering före branden, den brann ju redan i början av 1988, tre och ett halvt år gammal. Om du har bilder så syns det om nöddörren på vänstersidan sitter kvar, för den togs bort i samband med upprustningen. Däremot var ju silverlackeringen mycket hållbar och höll sig fräsch mycket längre än de färger som kom senare.
Förmodligen stämmer det att stolarna från 441 kläddes om och återanvändes i 495 även om jag inte har något minne av det. 441 stod några år i kallgaraget i Veda och plockades på allt användbart innan den till slut hamnade på skroten.

Nej, varken foto- eller bussintresse hade tagit fart på den tiden, och när jag var till skroten igen i slutet av 90-talet var bussen borta.