Huvudmeny

Down under

Startat av Roland Hn, 11 januari 2009, 13:32:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roland Hn

Jag är ny på forumet, men har följt med i flera år. Under 1989 gjorde jag en fyra månaders rund resa i Australien. Där lyckades jag fånga några bussar på bild. Bussen på Frazer island var väl inte vad man kan kalla handikappanpassad. Hög markfrigång och fyrhjulsdrift var nog att betrakta som ett måste. Rons buss gick i linjetrafik mellan Mildura och Broken Hill. Vad det var får sort kommer jag inte ihåg men det finns säkrt någon på forumet som vet.
Roland HN

Frippe Fribas

Den övre passar jag på, men på den undre säger jag Austral Tourmaster...  ;D
Google ger vid handen att det kan ha suttit en Detroitdiesel på ca 350kusar längst bak vilket låter helt ok, trevliga bilder Roland!
//Fredrik

Jonas Strömblad

Trevligt med lite Australienbilder! Fortsätt  :)
/J

Roland Hn

Den övre bussen misstänker jag var ett hembygge. Inredningen var rätt påver, men ändamålsenlig. Vägnätet på ön var ju inte värt namnet. Så någon standardtyp av buss var nog inte att tänka på. Någonstans ute i bushen såg jag något liknande, av skvadertyp. vägarna ute bushen lämnar ju mycket att önska. Däremot var det ganska kul att forsa fram i nittio blås på beachen på andra sidan ön.
Roland Hn

Jonas Strömblad

Jag har lite bilder på olika bussar på Fraser Island oxå. Ska se om jag får lödkolven ur rö..en och fixar till dem någon gång  :)
När vi var på Fraser Island tog vi ett fly and drive-paket. 7 min i luften med ett propellerplan och sedan hyrbil på ön. Rätt kul när vi skulle flyga tillbaka till fastlandet, för planet lyfte från stranden  :)
/J

Roland Hn

Återkommer under Ordet fritt.

Bergenga

Den fra Ron's Tours ligner veldig på bussen som det står "Sunshine" på helt til høyre i dette bildet. Men bussen her er fra 1993, så dette er kanskje en nyere utgave av samme modell. Karosseriet er fra Motorcoach Australia og er bygget på Hino RG197K. Altså en litt større Hino enn de vi er vant med ...

Mye info om australske busser kan man finne her: http://www.busaustralia.com/

Turistbusser ved Loch Ard Gorge på Great Ocean Road, 04.07.2006.
Mvh.
Øyvind Berg

Nupski

MAN krigsavdelning en trupptransport det är vad den översta är.