Huvudmeny

Stadsbuss på landet...

Startat av Bussmicke, 10 januari 2009, 23:41:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob med C

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 januari 2009, 10:46:17 AM
Ja juste, det kommer man ihåg!

Jag tror (om inte minnet sviker) att de flesta turer på 574 kördes av just denna vagn för ett tag sen.
Har den inte rullat i Härnösand också?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

markuz85

Citat från: Karsten skrivet 11 januari 2009, 16:18:42 PM
Är det mycket problem med de vagnarna? De tidiga 8500 verkar överlag lite väl verkstadssugna jämfört med sina äldre Säfflesyskon. Elaka rykten låter påskina att det bl.a. var därför som B12-lederna 5790-5792 inte flyttades från N/V till Tyresö. Hur väl det stämmer överrens med verkligheten vet jag inget om..

Att dom tillbringar större delen av sin tid i Märsta säger väl allt ;)
Händer lite spännande saker med dom, C90 tappar alla parametrar helt plötsligt, bromsvarningen ballar ur titt som tätt osv osv.

Karsten

Igår kväll gick det MaxCi på 660, det var verkligen inte igår..

Bussmicke

Och snart går det nog Riktiga bussar på linjen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 11 januari 2009, 12:10:01 PM
Va tråkiga Omnilink ni har :D, Våra Omnicity varvar 2250 rpm dvs varvstoppet vid 89 km/h, Medans Omnilinken varvar 1600 Rpm vid 100 km/h

Hade. Alla OmniLinkar som Veolia flyttade upp, tog de självklart med sig i somras. Endast en blev kvar i Swebus ägo (48/6932), och den flyttades till Falun. Sen gick de nog kort-OmniLinkarna 89 km/h även här uppe, men vi har inte som tradition att pressa våra vagnar till varvtalsstoppet. Hellre då ligga på vägrenen i lägre varv i 70 km/h på de fåtal 90-sträckor man kör.

MaxCin varvar inte mycket alls i 90 km/h, så den kan man "släppa lös" i det fria på 90-110-väg tills hastighetsspärren säger stopp. :)

Ersa

Citat från: Nico skrivet 11 januari 2009, 14:40:04 PM
Likadant händer det ibland att förare kommer och gärna vill ha en viss vagntyp etc. och finns möjlighet så kan man göra dem till viljes och liknande även om det kanske finns bättre vagnar för en viss linje.

Strömblad på tur med gammal Säfflekärra i Roslagen, samt undertecknad i en pigg MaxCi med diffspärr på "eftermiddagsberedskapen" i Umeå.

Skalman

> vi har inte som tradition att pressa våra vagnar till varvtalsstoppet.

Det brukar sällan vara frågan om om att "pressa", eftersom det inte handlar om
en motorteknisk begränsning. Maskinen mår inte sämre av att ligga på
"stoppet", kanske till och med tvärtom under vissa förutsättningar.

Joachim Wansölin

Citat från: Yujin Zhang skrivet 11 januari 2009, 10:46:17 AM
Ja juste, det kommer man ihåg!

Jag tror (om inte minnet sviker) att de flesta turer på 574 kördes av just denna vagn för ett tag sen.

2004 fick man åka sån här:

bjalle

Citat från: Joachim Wansölin skrivet 23 januari 2009, 21:04:07 PM
2004 fick man åka sån här:

Fy tusan vad ful, men samtidigt har de lite design gemensamt med Arrivas Berkhof som kommer till Ekerö/Märsta