Huvudmeny

Swebus 5754

Startat av Jocke Selling, 10 januari 2009, 20:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

På väg till avgång mot Alunda

En Tierpsvagn, utlånad till Österbybruk. Kanske ersätter den krockskadade 5759?

Niklas Bygdestam

Citat från: JoSe skrivet 10 januari 2009, 20:19:59 PM
På väg till avgång mot Alunda

En Tierpsvagn, utlånad till Österbybruk. Kanske ersätter den krockskadade 5759?

Gulfärgen tar över mer och mer. Men fortfarande ser man en och annan i den här gamla lacken. Har en känsla av att man nu det kommande året kommer att göra ett ryck så åtminstone nästan alla blir gula
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 januari 2009, 20:56:49 PM
Gulfärgen tar över mer och mer. Men fortfarande ser man en och annan i den här gamla lacken. Har en känsla av att man nu det kommande året kommer att göra ett ryck så åtminstone nästan alla blir gula

När ful.. jag menar gulfärgen introducerades sa man från UL att det skulle ta max ett år innan alla bussar var omlackade. Det trodde ingen på då, och visst fick realisterna rätt.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 10:48:13 AM
När ful.. jag menar gulfärgen introducerades sa man från UL att det skulle ta max ett år innan alla bussar var omlackade. Det trodde ingen på då, och visst fick realisterna rätt.

Kanske någon som bara sitter vid skrivbordet som kan räkna i siffror trodde på det. Då kanske de räknade hur lång tid det kan ta att lacka om en buss och bara utgick ifrån att de lackas om på löpande band. I teorin är det kanske möjligt. Men rent praktiskt får man se det som mer eller mindre omöjligt att lacka om bussarna för ett helt län på bara ett år. Tyvärr har jag en känsla av att de som räknar ut sånt här inte själva varit ute på fältet och sett hur saker verkligen går till

Men de gula bussarna är nu framträdande och jag tror att när det här året är slut lär det nog kanske antingen bara finnas gula bussar kvar eller bara enstaka som ännu inte är omlackade. Och de som då inte lackas om lär nog då vara bussar som uppnått hög ålder och som planeras fasas ut och som man därför inte satsar på att lacka om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Var det inte sagt från början att endast bussar med bälte skulle få bli gula? Nu är det ju dock inte så heller...

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 11 januari 2009, 20:08:22 PM
Var det inte sagt från början att endast bussar med bälte skulle få bli gula? Nu är det ju dock inte så heller...

Det har jag aldrig hört talas om. Misstänker att det bara är ett rykte som kommit. Möjligen kanske det fanns önskemål att samtliga bussar som lackades om till gult också skulle få bälten. Men redan från början när man började lacka om bussar i gult så var det även lite äldre bussar som lackades om

RoTe

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2009, 20:18:23 PM
Det har jag aldrig hört talas om. Misstänker att det bara är ett rykte som kommit. Möjligen kanske det fanns önskemål att samtliga bussar som lackades om till gult också skulle få bälten. Men redan från början när man började lacka om bussar i gult så var det även lite äldre bussar som lackades om

Hade för mig det var vad som sades på utställningen på vaksalatorg där de allra första "ombyggda" bussarna i gult stod och stoltserade med bälten. Var ett skapligt jippo.

Niklas Bygdestam

Citat från: RoTe skrivet 11 januari 2009, 20:28:55 PM
Hade för mig det var vad som sades på utställningen på vaksalatorg där de allra första "ombyggda" bussarna i gult stod och stoltserade med bälten. Var ett skapligt jippo.

Kan det vara samma personer som sa detta som också påstått att alla bussar skulle bli gula inom ett år? Man kan undra i alla fall... :-\

Jocke Selling

Ingen av de två omlackerade bussarna på Vaksalatorg hade bälten; 4421 och 4936. 4421 var väl dessutom den enda som kvalificerade sig som ombyggd, då den plockats ihop i Estland med drivlina från systern 4420, efter att blivit påkörd av en timmerbil. KR:s nylevererade hade dock bälten helt i linje med svensk lagstiftning, på den fronten.

Niklas Bygdestam

Det skulle vara intressant att veta om UL har satt något datum som gräns för hur länge de tillåter bussar som inte är gula. Och om det finns en sådan gräns skulle det vara intressant att veta när detta kan vara

RoTe

Citat från: JoSe skrivet 11 januari 2009, 20:36:11 PM
Ingen av de två omlackerade bussarna på Vaksalatorg hade bälten; 4421 och 4936. 4421 var väl dessutom den enda som kvalificerade sig som ombyggd, då den plockats ihop i Estland med drivlina från systern 4420, efter att blivit påkörd av en timmerbil. KR:s nylevererade hade dock bälten helt i linje med svensk lagstiftning, på den fronten.

Ok då är det säkert något jag inbillat mig.  :)

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 januari 2009, 20:50:07 PM
Det skulle vara intressant att veta om UL har satt något datum som gräns för hur länge de tillåter bussar som inte är gula. Och om det finns en sådan gräns skulle det vara intressant att veta när detta kan vara

Som du själv skrev började man ju oftast i fel ände, med de äldre bussarna. Det har ju t.o.m hänt att gula UL-bussar hamnat på skroten i Hölö samt Östeuropa under de senaste åren. Man borde verkligen ha låtit bli att lacka om de bussar som man på förhand visste skulle tas bort ur trafik pga ålderskrav under 2006-2009.

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 22:31:47 PM
Som du själv skrev började man ju oftast i fel ände, med de äldre bussarna. Det har ju t.o.m hänt att gula UL-bussar hamnat på skroten i Hölö samt Östeuropa under de senaste åren. Man borde verkligen ha låtit bli att lacka om de bussar som man på förhand visste skulle tas bort ur trafik pga ålderskrav under 2006-2009.

Fast några av dom har säkert fått ny lack pga andra skäl. Krockas en buss t.ex så kan det ändå bli läge för hellack och då tar man ju den nya färgen. Likaså finns det några vagnar som köpts in från andra håll och dessa har ju då lackats gula.

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 11 januari 2009, 22:31:47 PM
Citat från: RoTe skrivet 11 januari 2009, 22:50:02 PM
Fast några av dom har säkert fått ny lack pga andra skäl. Krockas en buss t.ex så kan det ändå bli läge för hellack och då tar man ju den nya färgen. Likaså finns det några vagnar som köpts in från andra håll och dessa har ju då lackats gula.

De gulmålade som avyttrats är 1928 skrot (rostskadad),3746 såld,3883 skrot (avåkning). Dessa var tidigare VL-målade. Alltså lackades de i av huvudman beslutad färgsättning för att kunna gå i UL-trafik.
Övriga "åldringar" i UL-gult: 1813 & 3990 omlack efter krock, hellack gul var billigare än flera kulörer på en mindre yta.
3814-3816 samt 3884 Omlackade från VL-lack.
1910-1914 Omlackade från X-trafiklack.
Åtminstonde några av dessa rullar säkert avtalstiden ut.

Sommaren 2011 kommer man säkert inte att godta gråa bussar, och innan dess torde nog de flesta vara målade.

//Jocke

AO

När började man med den gula lacken? Har för mig att det kom nya bussar som hade den gamla grå lacken efter att bussar börjades lacka gula. Men kan ha fel, det kom några bussar från Skåne till UL för några år sedan, kan ha rört ihop den gula färgen med den lack UL senare fick.