Huvudmeny

Swebus 1488!

Startat av M224, 08 januari 2009, 22:08:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Testade scannern i min Canon-multifunktionsskrivare. Resultatet blev helt okey.

Bilden tagen av MGA på Bussmarket i Södertälje.

Skalman

Någon uppgift om när bilden är tagen? 6096 (som står bredvid) gick väl till
Busmarket nån gång runt oktober 2002.

Peter Rost

Om jag minns rätt rullade 1488 i N/V, så sent som dec-jan, 2002-03.

/Peter

M224

På baksidan av fotot så står det 03/05 så jag antar att filmen är framkallad i maj 2003.

MGA

Det var tider när man tog den bilden.
Snyggt Danne  ;)

Peter Erret

Körde bussen i början av 2003, hela framvagnen skakade och när jag ställde in den i Björknäs så skrev jag en felrapport. På den gjorde jag en egen ruta "Till skrot", veckan efter hamnade den i Hölö. Det var sista Scanian hittils i N/V.

virtual1

Citat från: Peter Erret skrivet 10 januari 2009, 19:00:53 PM
Körde bussen i början av 2003, hela framvagnen skakade och när jag ställde in den i Björknäs så skrev jag en felrapport. På den gjorde jag en egen ruta "Till skrot", veckan efter hamnade den i Hölö. Det var sista Scanian hittils i N/V.

Scania? Det är en Volvo det här =)

IntresseTrafik

Stopp! det är ju en gammal Volvo inte Scania. Sådana hade många av när jag jobbade hos SL Buss/Busslink i Täby. Dessa var i 62xx serien. Men jag kan inte påstå att de var några favoriter bullriga och slitna.

M224

Citat från: IntresseTrafik skrivet 10 januari 2009, 19:03:44 PM
Stopp! det är ju en gammal Volvo inte Scania. Sådana hade många av när jag jobbade hos SL Buss/Busslink i Täby. Dessa var i 62xx serien. Men jag kan inte påstå att de var några favoriter bullriga och slitna.

Själv anser jag att dessa, när de togs ur trafik efter nästan 20 år var i mycket bättre skick (för oss trafikanter) än vad många bussar som bara är 5 år idag är...

Peter Erret

Visst var det en Volvo, förlåt.  :-[

virtual1

Citat från: M224 skrivet 10 januari 2009, 19:07:00 PM
Själv anser jag att dessa, när de togs ur trafik efter nästan 20 år var i mycket bättre skick (för oss trafikanter) än vad många bussar som bara är 5 år idag är...

Burr, mörk inredning, sterila lysrörslampor, inget hållplatsutrop/skyltar (givetvis gäller det alla bussar från den tiden, men om du säger det var bättre förr!), ofta sönderskurna säten, nedklo**rat! - nej du Patrik, här var det verkligen inte att prata om 'bättre skick för oss trafikanter' inte, har också suttit o harvat på dessa bussar dagligen nästan!

M224

Citat från: virtual1 skrivet 10 januari 2009, 19:35:47 PM
Burr, mörk inredning, sterila lysrörslampor, inget hållplatsutrop/skyltar (givetvis gäller det alla bussar från den tiden, men om du säger det var bättre förr!), ofta sönderskurna säten, nedklo**rat! - nej du Patrik, här var det verkligen inte att prata om 'bättre skick för oss trafikanter' inte, har också suttit o harvat på dessa bussar dagligen nästan!

Daniel heter jag annars.  :)

Och jag anser fortfarande att det var mer stil på dessa fordon.

virtual1

Citat från: M224 skrivet 10 januari 2009, 19:38:48 PM
Daniel heter jag annars.  :)

Och jag anser fortfarande att det var mer stil på dessa fordon.

Gaah, klart du gör =) - nåja, smaken e som...

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 10 januari 2009, 19:35:47 PM

Det är en smaksak. Jag saknar den där murriga stilen invändigt som både Volvo Säffle och Scania hade under den tiden under 1980-talet
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.