Nära en snyting i Falkenberg

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 januari 2009, 19:25:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

När jag stod utanför Skogstorpsskolan för att få några bilder till ett reportage om skolskjutsupphandlingen i Falkenberg kom en mycket ilsken man fram till mig. Jag tyckte han hade Bergkvarabuss logga i mössan och blev nästan lite rädd, för han verkade rätt hotfull. Ilsket frågade han varför jag fotograferade. Jag stammade fram något om reportage och bilder på bussar till detta. Samtidigt såg jag att det var något annat märke i mössan än nämnda logga. Han lugnade ner sig något: "Jaså, är det bussarna du fotograferar?". Så kom förklaringen. Man hade tydligen haft problem med snuskgubbar som stått och smygfotograferat barnen. Och mannen var från skolan. Så vi skildes i frid.
Men det blev ett par bilder i alla fall. Och att det syns barn på en av dem är en icke önskad bieffekt. För säkerhets skull har jag maskat dem.

Ersa

Johan Hansson

Trevliga bilder, Staffan.
Tur att den sura mannen inte gav sig på dig.
Senare samma dag mötes vi av en slump på Falkenbergs Station.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 08 januari 2009, 21:19:26 PM
Trevliga bilder, Staffan.
Tur att den sura mannen inte gav sig på dig.
Senare samma dag mötes vi av en slump på Falkenbergs Station.

Mja, det var faktiskt tidigare samma dag vi träffades på Falkenbergs station. Bilder från detta kommer lite senare.

ch

Allmän/offentlig plats. Bilden används inte i reklamsyfte. Bara att fota på och du behöver inte fråga om nåt tillstånd.

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 08 januari 2009, 22:11:15 PM
Allmän/offentlig plats. Bilden används inte i reklamsyfte. Bara att fota på och du behöver inte fråga om nåt tillstånd.

Tack, men det vet jag. Jag jobbar faktiskt som reporter för en branschtidning om bussar. Skriver och fotograferar. Jag ville bara berätta om vad som kan hända när man är ute och fotograferar. Till saken hör att skolskjutsarna i Falkenberg och Bergkvarabuss är en mycket känslig sak. Många menar att upphandlingsunderlaget var helt bort i tok. Det här skrivits om detta tidigare i Bussnack.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2009, 22:27:08 PM
Dock ska man vara medveten om att underlaget var precis lika bra eller dåligt för samtliga inblandade, det har nog kommit lite i skymundan i vissa debatter.

Jovisst var det så. Men de som redan körde trafiken räknade ju inte utefter underlaget utan efter hur de visste att det var. Det finns exempel på omlopp som enligt underlaget varit 50 procent eller mer kortare - eller längre - än vad som gällt i verkligheten.
Fast jag håller med om att Bergkvarabuss fått oförskyllt bära hundhuvudet för felen i underlaget, något som dock Falkenbergs kommun svarade för. Låt oss nu inte fördjupa oss i detta utan bara konstatera att det är väldigt känsligt med skolkörningarna i Falkenbergs kommun.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2009, 22:35:28 PM
Ja men det visar ju enbart (tycker jag) lite okunskap hos deltagande företag, oavsett hur uppått väggarna förfrågningsunderlaget är måste man basera sitt anbud på detta, eventuella brister som inte rättas till under upphandlingstidens gång blir senare en sak mellan beställare och utövare att lösa, att göra som några av bussåkarna nu gjorde att basera sitt anbud på egna antaganden är tyvärr bara att be om problem.

Ja, jag håller helt med. Men det kanske inte är så förvånande att det blir lite bitterhet bland kommuninvånarna när "deras egna" bussbolag blir utslagna i en upphandling. Fyra mindre bussbolag har upphört med verksamheten. De flesta andra har fått minska på verksamheten. I en liten kommun som Falkenberg sprids sådant bland befolkningen och det blir lätt lite upprörd stämning.

Richard1250

;D Ja vi Halläningar har ett hett temperament ;D

Akta er all ni som kommer hit och fotograferar vi bits  :)

//Richard

homer

Citat från: Verspieder skrivet 08 januari 2009, 20:33:10 PM
Glömde du den obligatoriska trenchcoaten och hatten hemma? ;D
http://www.patentlyo.com/patent/WindowsLiveWriter/PatentlyOTidBits_12979/PressHat3_2.png

HAHA, jag asgarvade när jag läste vad du skrivit, men sen när jag kollade bilden, hade vi inte samma assosiation, jag tänkt mer snuskig gubbe som fottar bussar

Richard1250

Usch ja, detta med skolor, jag arbetar på en och hur många gånger har man inte fått gå ut och fråga främmande män vad dom gör där, var bara till att vänligt och bestämmt be dom lämna området.

Skolgården är ju ingen allmän plats.
Skolgården räknas som arbetsplats under skoltid och ska man visstas inom skolans områden så måste man anmäla sig på skolans expedition och förklara sitt ärende.
Att fotografera in mot skolgården är dock inte förbjudet men det är inte önskvärt från skolans sida eftersom elevernas föräldrar måste skriva på ett papper om deras barn i något sammanhang får finnas med på foto eller ej så det var bra med maskeringen på barnen.
Alla dessa regler finns ju till för att skydda barnen under skoltid eftersom skolan har ansvar för vad som händer dom.
Så jag kan ju förstå mannen i Falkenberg men han kunde ju fråga vänligt först vad man gjorde innan han ilsket började gapa.

//Richard

Peter Erret

Det är tom så att när man har uniform och tar bilder på bussar så ifrågasätts detta, dock inte lika ofta men det händer, själv så skulla jag gärna vilja vara anonym men tyvärr så blir reaktionen inte bra. Minns ett tillfälle i Buss-Mickes hemmatrakt då en dam skrek "det är förbjudet att ta bilder här". Gick och tog på mig "Swebusjackan" sen var det tyst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 09 januari 2009, 01:26:09 AM
Skolgården är ju ingen allmän plats.
Skolgården räknas som arbetsplats under skoltid och ska man visstas inom skolans områden så måste man anmäla sig på skolans expedition och förklara sitt ärende.
Att fotografera in mot skolgården är dock inte förbjudet men det är inte önskvärt från skolans sida eftersom elevernas föräldrar måste skriva på ett papper om deras barn i något sammanhang får finnas med på foto eller ej så det var bra med maskeringen på barnen.
Alla dessa regler finns ju till för att skydda barnen under skoltid eftersom skolan har ansvar för vad som händer dom.
Så jag kan ju förstå mannen i Falkenberg men han kunde ju fråga vänligt först vad man gjorde innan han ilsket började gapa.

//Richard

Jag stod på den parkeringsplats som finns intill skolan och där det inte fanns några restriktioner om vilka som fick parkera. Så den kunde knappast tillhöra skolan. Bilden är som synes tagen mot bussen så att så lite av skolgården som möjligt kommer med. Som tidigare påpekats så är det tillåtet att fungera på allmän mark. Jag är medveten att skolgården inte räknas som sådan, även om det är ganska vanligt att folk tar genvägar över skolgårdar.
Mannen slutligen var arg när han kom men han gapade inte på mig. Däremot kom hans ilska fram i rösten när han pratade, men jag hade nog trots allt intrycket av att han försökte vara vänlig. Att han verkade hotfull var nog bara mitt intryck av händelsen. Jag tror att en objektiv betraktare inte bedömt det så.
Men låt oss inte fördjupa oss i den biten. Meningen med historien var att berätta vad som kan inträffa när man fredligt fotograferar bussar. Jag som hållit mig så långt från skolor som möjligt sedan jag själv gick ur gymnasiet 1963 hade inte en tanke på att det kunde vara problem med folk som fotograferade skoleleverna.

ch

Jag kan stå på gatan och fotografera rakt in i ditt hem utan att du kan göra nåt åt det. Så länge bilden tas från allmän/offentlig plats kan man inget göra, även om motivet är på privat mark.

Ersa

Citat från: Peter Erret skrivet 09 januari 2009, 01:40:57 AM
Det är tom så att när man har uniform och tar bilder på bussar så ifrågasätts detta, dock inte lika ofta men det händer, själv så skulla jag gärna vilja vara anonym men tyvärr så blir reaktionen inte bra. Minns ett tillfälle i Buss-Mickes hemmatrakt då en dam skrek "det är förbjudet att ta bilder här". Gick och tog på mig "Swebusjackan" sen var det tyst.

Du skulle ha frågat damen var skyltarna märkta "Skyddsobjekt" fanns. ;)