Busslink 3607+3608

Startat av virtual1, 07 januari 2009, 20:51:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Var en sväng förbi Scania Södertälje idag - obs. att texterna på bilderna är ren spekulation, men då de 8 hybridbussarna sades finnas hos Scania Södertälje för finputsning innan trafiksättning så anar jag att dessa är de de gäller, fast nån invigd kanske vet bättre? - ber om ursäkt för de utbrända himlarna med, usla ljusförhållanden!





bjalle

Citat från: virtual1 skrivet 07 januari 2009, 20:51:12 PM
Var en sväng förbi Scania Södertälje idag - obs. att texterna på bilderna är ren spekulation, men då de 8 hybridbussarna sades finnas hos Scania Södertälje för finputsning innan trafiksättning så anar jag att dessa är de de gäller, fast nån invigd kanske vet bättre? - ber om ursäkt för de utbrända himlarna med, usla ljusförhållanden!






Så små bildeR?

virtual1


bjalle

Citat från: virtual1 skrivet 07 januari 2009, 20:54:09 PM
Små bilder???? 800x600 som alla andra!?

Nu ja...men inte när jag skrev

virtual1

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 januari 2009, 20:55:15 PM
Nu ja...men inte när jag skrev

Men först kunde man ju inte se bilderna, länkarna var ju fel! =)

bjalle

Citat från: virtual1 skrivet 07 januari 2009, 20:56:23 PM
Men först kunde man ju inte se bilderna, länkarna var ju fel! =)

Jo när man klickade på länkarna så blev det minibilder...men intressanta va de nu iaf

virtual1

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 januari 2009, 20:57:35 PM
Jo när man klickade på länkarna så blev det minibilder...men intressanta va de nu iaf

Ah, fast då kör du inte Explorer uppenbarligen, där blev det inga länkar! - men tack IAF =)

Yujin Zhang

Jaha så bussarna ska till Busslink iallafall. För ett tag sen läste man ju att det blir Botkyrka som blir testområdet (d.v.s. Swebus) istället för Busslink, menmen...

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 januari 2009, 21:01:35 PM
Jaha så bussarna ska till Busslink iallafall. För ett tag sen läste man ju att det blir Botkyrka som blir testområdet (d.v.s. Swebus) istället för Busslink, menmen...

Jo, men som jag förstod artikeln jag läste så är dessa bussar testbussar, och antagligen är det så att SL kommit överrens med Swebus/Huddinge/Botkyrka om att testköra dem i just Huddinge/Botkyrka först o sen övergår de nog i 'ordinarie' ägo efter testperioden
till Busslink (och hamnar då givetvis nånannanstans)!

homer

de här är nog vanliga dieselbussar, den hybridbuss som har setts på pressbilder har en väldigt stor puckel på taket, som gasbussar fast dubbelt så stor...

virtual1

Citat från: homer skrivet 07 januari 2009, 21:28:01 PM
de här är nog vanliga dieselbussar, den hybridbuss som har setts på pressbilder har en väldigt stor puckel på taket, som gasbussar fast dubbelt så stor...

Jo, tänkte på det med, men å andra sidan så var det problem med att elmotorn lät för högt - därför blev de kvar på Scania för att fixas, kan ju vara att puckeln är borta av den anledningen på dessa, men givetvis är även det spekulation!

Bussmicke

Haha, Busslink och Ny nummerserie Igen...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Fast åtminstone jag uppskattar detta med "egna" nummerserier, det går snabbt att fastställa vilken busstyp det rör sig om genom inventarienumret.
Swebus system med löpnummer är kanske mer praktiskt, men gör det knepigare att konstatera vilken busstyp det rör sig om utan att ha sett bussen.
//Fredrik

Nico


Instämmer i att löpande inventarienummer gör det krångligare för då måste man komma ihåg vilka individer som hör hemma var. Minns slutet på Veoliatiden på Råsta när det fanns sex olika vagntyper (dessutom fördelade med fyra av märke Scania och två från Volvo)  i 48-serien... och 49-serien var inte stort bättre.

Sen har Busslink ändå vagnar med inventarienummer som börjar på 32 och 37 så varför inte 36... Å andra sidan har jag återigen (under veckan) fått höra att dessa vagnar inte ska till Busslink ens efter avslutade tester, men osvuret är ändå alltid bäst.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Rådeström

Alltså...nu diskuterade vi väl det här nyss i en annan tråd Mats - och där klargjordes ju lite saker.

Jag tar det då om igen om du inte hängde med.

För det första lär aldrig någon entreprenör äga någon hybridbuss - utan det är SL som kommer att äga bussarna och hyra ut dom till den som skall köra - det vet vi sedan förut.

För det andra är det ju knappast klart vem som skall ha bussarna. Invnr har stått på bussarna sedan i september eller när bussarna nu ställdes där förra året.

Klargjorda?? Du ser väl klart och tydligt precis som jag skrev i inlägget för någon dag sedan att man tillverkar vanliga OmniLink för att sedan bygga om dessa till hybriddrift - där man får en ordentlig låda på taket - vilket dessa bussar ej har.

Busslink var ju påtänkta att få bussar från början, men Swebus är de som skall få dessa bussar först. Att dom skulle till Swebus på lån och sedan till Busslink är inte riktigt och helt taget ur luften.

Ursäkta om jag låter lite irriterad - men ibland undrar man om du alls läser vad jag skriver i mina inlägg....istället för att man skall behöva förklar om och om igen gång efter annan.