Ledbussar 2.

Startat av Stefan P, 07 januari 2009, 17:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Nu har jag läst i Bussbranschen fortsättningen på den artikel av Björn Forslund om ledbussar och undrar följande:

1.Det står att Surahammarstrafik köpte en Neoplan ledbuss lyxvarianten årsmodell 1977, då undrar man till vilken trafik och hur länge fanns den kvar hos Surahammars Trafik. Bussen. Bussen vart senare såld till SL vilket år och varför till sist vilket internr. hade bussen hos SL, och vart tog den ivägen sen?

2. Uppsalabuss köpte 1979 ledbussar från Scaina med Jonckheere kaross. Hur många fanns i Uppsala?

Gärna bilder av bägge sortens bussar.

mvh Stefan P

Niklas Bygdestam

Citat från: Stefan P skrivet 07 januari 2009, 17:50:47 PM

2. Uppsalabuss köpte 1979 ledbussar från Scaina med Jonckheere kaross. Hur många fanns i Uppsala?

Gärna bilder av bägge sortens bussar.

mvh Stefan P

Bussarna köptes inte in så tidigt som 1979. På den tiden fanns inte en enda Jonckheere ledbuss alls i Sverige. Prototypen för Jonckheere ledbussar var från 1980

I Uppsala fanns 15 st Jonckheere ledbussar och numrena på bussarna var 600-614. Den första serien 600-609 levererades 1981 och den andra serien 610-614 levererades 1983. Den första och andra serien var till det yttre väldigt lika men man kunde se detaljer som skiljde sig. Lättast kände man igen dörrställningen. 600-609 hade 2+2+1+0 medan 610-614 hade 2+2+2+0
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Stefan P

Hej

Tack för svar, då vet jag mer.

mvh Stefan P

Anders Forsberg

Inte för jag har några svar i den här frågan, men fann några bilder på Surahammars Ledbuss. Vet inte vad det var för "jippo" men det var vid deras Garage i Västerås. Svenska Spårvägssällskapet var där med Mölnlyckebussen nr 50. Bilderna är inte de bästa men får väl duga.

Anders F

Jonas Gustafsson

I någon av Leif D:s fotoserier från SL på 70-80-talet finns bussen med.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan P

Hej

Tack för svar. Där ser man vad man missat.

mvh Stefan P