Huvudmeny

Inte så noga...

Startat av Fredrik Mattsson, 06 januari 2009, 20:55:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy E

Alla sätt är bra utom de dåliga ;D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Björn Ax

Fast detta kan nog klassificeras som ett dåligt sätt. :P

tobias-säffle2000

kan någon rätta mig om jag har fel men är inte boggin till MÄST för styrnigens skull?

homer

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 06 januari 2009, 21:17:19 PM
kan någon rätta mig om jag har fel men är inte boggin till MÄST för styrnigens skull?

då rättar jag dig :)

nej den är till för att fördela tyngden och  på en buss kan man då ha längre fordon

för övrigt såg de för jävligt ut, men som rubriken lyder... de är väl inte så noga där borta i öst...

Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon Bertilsson

Greger Larsson

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 06 januari 2009, 21:17:19 PM

För styrningen är väl boggin mest IVÄGEN skulle jag påstå..
För övrigt fick jag med just denna vagn(LB490) demonstrera för vägverket att man höll på att bygga en för liten vändplan vid skolan här i byn, ja eller egentligen höll man på att förminska den som redan fanns. Efter den "norm" som den nya byggdes hade 490 hamnat i diket även vid sommarväglag.

Simon Bertilsson

Om stödaxeln är styrbar kan det underlätta vid trånga platser, eftersom överhänget inte sveper över lika kraftigt. En stel stödaxel däremot är oftast ivägen ur styrsynpunkt. Den gör bilen trögare och ökar vändradien.

tobias-säffle2000

jaha och men styrbar bogge är väl skit bra? och sen är det ju som ni sa vikten ochså :)

RoTe

Citat från: tobias-säffle2000 skrivet 07 januari 2009, 04:28:58 AM
jaha och men styrbar bogge är väl skit bra? och sen är det ju som ni sa vikten ochså :)

De flesta bussar har ej styrbar boggie, linjevagnar alltså. Med styrbar kommer överhänget svepa ut väldigt mycket åt fel håll så där får man passa sig. De icke styrbara brukar man kunna tömma boggieaxelns luftbälgar på luft och således göra den fri från vikt vilket gör att svängcentrum hamnar på drivaxeln istället. Det gör att man kan ta sig runt på tighta ställen, om det finns plats för det ännu större överhänget då. :) Det är även bra vid halt väglag då man ska starta från stillastående.

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2009, 08:09:43 AM
De flesta bussar har ej styrbar boggie, linjevagnar alltså. Med styrbar kommer överhänget svepa ut väldigt mycket åt fel håll så där får man passa sig. De icke styrbara brukar man kunna tömma boggieaxelns luftbälgar på luft och således göra den fri från vikt vilket gör att svängcentrum hamnar på drivaxeln istället. Det gör att man kan ta sig runt på tighta ställen, om det finns plats för det ännu större överhänget då. :) Det är även bra vid halt väglag då man ska starta från stillastående.

Enligt mina observationer är majoriteten av nya boggiebussar utrustade med styrbar stödaxel. Volvo 9700-bussarna på Skåneexpressen 1 + 2 är två goda exempel.
Jag håller inte alls med. När du sänker den styrbara stödaxeln på en lastbil (lastbil som buss tänker jag...) beter sig bilen helt annorlunda i svängar, mot vad den gör med stödaxeln höjd. På någon vänster tar den kurvorna riktigt smidigt, samtidigt som den inte sveper ut på samma vis som med höjd stödaxel. Istället följer den grymt fint.
Detta är något som såväl jag som mina äldre och mer erfarna kollegor noterat. En som kört FM7 med enkel bakaxel i många år gick nyligen över till en två meter längre boggiebil, men med samma axelavstånd framaxel - drivaxel som på den gamla FM7an. Han har bara lovord att säga om dess stadskörningsegenskaper.
Dessutom sliter man betydligt mindre däck!

michael k

det där var väl ingenting på youyube finns ett klipp med en lastbil med ett framhjul :o

homer

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 07 januari 2009, 13:09:16 PM
Enligt mina observationer är majoriteten av nya boggiebussar utrustade med styrbar stödaxel. Volvo 9700-bussarna på Skåneexpressen 1 + 2 är två goda exempel.
Jag håller inte alls med. När du sänker den styrbara stödaxeln på en lastbil (lastbil som buss tänker jag...) beter sig bilen helt annorlunda i svängar, mot vad den gör med stödaxeln höjd. På någon vänster tar den kurvorna riktigt smidigt, samtidigt som den inte sveper ut på samma vis som med höjd stödaxel. Istället följer den grymt fint.
Detta är något som såväl jag som mina äldre och mer erfarna kollegor noterat. En som kört FM7 med enkel bakaxel i många år gick nyligen över till en två meter längre boggiebil, men med samma axelavstånd framaxel - drivaxel som på den gamla FM7an. Han har bara lovord att säga om dess stadskörningsegenskaper.
Dessutom sliter man betydligt mindre däck!

Svängbar boggi axel blev standard för inte allt för många år sedan på Volvo, har väl tidigare funnits som tillval.

en buss och en lastbil har ju inte samma funktion vad gäller boggin, med en lastbil vill man tar ner boggin när man kör tunga grejer, annars man man välja att ha den ovanför marken, på en buss ligger boggiaxeln i asfalten hela tiden, men man kan (även på dem med styrning) tillfälligt förflytta trycket till drivaxeln för att inte göra svarta streck i marken när man svänger kraftigt, de fungerar dock bara om man kör under 30

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 januari 2009, 20:48:34 PM
Styrbar boggie fanns (utan valmöjlighet) på de första årgångarna av Volvo B10MB70, en ren katastrof....

Styrbar boogie på bussar har ju inte blivit bra förrän på senare år. Den version som fanns som tillval kring 2001 (på bl.a B10BLE) kändes rätt halvdann då man var tvungen att hålla in en knapp när man backade. Det är ju först nu man kan köra "som vanligt", även bakåt, utan att behöva "hålla handen" för att bussen ska klara det.

Att helautomatisk styrbar boogie nu blivit standard är helt underbart. Mindre däckslitage och smidigare bussar. Dessutom klarar bussarna numera av att själva behålla boggiaxeltrycket sänkt utan att man måste hålla ner en återfjädrande brytare med ena handen samtidigt som man rattar med den andra. Ett enkelt tryck bara, och först när man kommit upp i 30 km/t pyser luften tillbaka till boggiaxeln igen.