Huvudmeny

Swebus 4375 som ny

Startat av Ekloev, 05 januari 2009, 23:14:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ekloev

Kan bilden vara tagen i Jönköping? Någon som känner igen bakgrunden bättre kanske?

Fotograf: Kenneth Lindberg. Bilden finns på www.wasatrafik.se

Johan Hansson

lacken har allt ändrat sig med åren
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Sundås

Citat från: Johan Hansson skrivet 05 januari 2009, 23:43:20 PM
lacken har allt ändrat sig med åren

Nja, man tog ju till att börja med bara bort den orange linjen, när Swebus Express bytte ägare någon gång.. Någon annan kanske kan komma med mer information? :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

jocks74

var det inte stagecoach i england som ägde dom ett tag?? vet när jag var å jobbade i england för ett par år sen var lacken lika dan på deras bussar

Sundås

Citat från: jocks74 skrivet 06 januari 2009, 00:05:37 AM
var det inte stagecoach i england som ägde dom ett tag?? vet när jag var å jobbade i england för ett par år sen var lacken lika dan på deras bussar

Jo, det står ju Stagecoach till vänster under vindrutan. Sen när de såldes vidare så tog man bort den orange linjen helt enkelt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

virtual1

Citat från: Sundås skrivet 06 januari 2009, 00:26:06 AM
Jo, det står ju Stagecoach till vänster under vindrutan. Sen när de såldes vidare så tog man bort den orange linjen helt enkelt.

Var det så Swebus 'färger' kom till, eller????? - f.ö. har vi en Stagecoachbus nedan i den färgsättningen du pratar om!

Fotot finns gratis använda på www.freefoto.com för den som undrar!

Mikael T Nilsson

Så här såg 4375 ut när den slopades av Swebus 2006. Den stod då uppställd (till salu) vid Norrtull i Stockholm. Notera den udda skyltningen.
Tack för de fina bilderna!

Stagecoach har sitt ursprung i Skottland.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 06 januari 2009, 10:26:50 AM
Var det så Swebus 'färger' kom till, eller????? - f.ö. har vi en Stagecoachbus nedan i den färgsättningen du pratar om!

Fotot finns gratis använda på www.freefoto.com för den som undrar!

Ja, det är helt riktigt att den färgsättning som började tillämpas på Swebus Express var Stagecoach färger. Däremot användes den väl aldrig på de vagnar som gick i linjetrafik och kördes av Swebus i de län, där de fick behålla sina färger. Som på den tiden i Kalmar län. Eller på Gotland eller Västerbotten.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 januari 2009, 10:56:42 AM
Nä det stämmer, det närmaste man kom på vissa håll var dekalen "a Stagecoach company" på vissa bussar, sannolikt efter lokalt initiativ

Vid försäljningen krävde skotten att den orangafärgen skulle bort samt att vid nyinköp/hellack skulle ny design framtas.
I branschen i 40 år

Niklas Bygdestam

Jag tyckte att den riktiga lacken för Stagecoach var mycket snygg. Tyckte också att det var roligt att bussar i Storbritannien är lackade likadant. Jag sörjde att Stagecoach sålde Swebus. Det hade varit roligt att det fortfarande hade funnits en koppling till Storbritannien och Skottland

När Stagecoach sålde Swebus vet jag att de krävde att lacken skulle ändras. Men man kan säga att man ändå ser spår kvar av Stagecoach även i nuvarande lack

Var det en slump att man slutade köpa Van Hool just när Stagecoach hade sålt Swebus? Eller hade det utvecklat sig åt samma håll ändå om Stagecoach varit kvar? Jag minns den otroliga besvikelse som jag kände men även flera förare jag pratat med kände när de övergick till Carrus :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2009, 16:13:57 PM
Jag tyckte att den riktiga lacken för Stagecoach var mycket snygg. Tyckte också att det var roligt att bussar i Storbritannien är lackade likadant. Jag sörjde att Stagecoach sålde Swebus. Det hade varit roligt att det fortfarande hade funnits en koppling till Storbritannien och Skottland

När Stagecoach sålde Swebus vet jag att de krävde att lacken skulle ändras. Men man kan säga att man ändå ser spår kvar av Stagecoach även i nuvarande lack

Var det en slump att man slutade köpa Van Hool just när Stagecoach hade sålt Swebus? Eller hade det utvecklat sig åt samma håll ändå om Stagecoach varit kvar? Jag minns den otroliga besvikelse som jag kände men även flera förare jag pratat med kände när de övergick till Carrus :(

Nej vi saknar inte Skotten. Sedan är man nöjd med dessa som kommit efter VanHooler 43xx, undantag Neoplan 62xx. Man var i behov att ersättta VanHoolerna vilket gjorde att man tog de som kom först.
I branschen i 40 år

Möllers

Har för mig det fanns i USA o Canada med hade denna lacken ska se om jag hittar nån senare ikväll  ::)
Hade inte Danmark det med  ???

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 06 januari 2009, 16:23:46 PM
Nej vi saknar inte Skotten. Sedan är man nöjd med dessa som kommit efter VanHooler 43xx, undantag Neoplan 62xx. Man var i behov att ersättta VanHoolerna vilket gjorde att man tog de som kom först.

Åsikter går alltid isär...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ove Bojarp

Den brittiska bussen som visas som exempel är en N113CRB med Alexander kaross typ # 4PS 3888/4
och Scanians ch.nr: 1814828 och ny i mars 1989.