Inför dagen H: Reportage om Volvos högertrafikbussar. Ur "Aktuellt" 2/5 1962.

Startat av Mattias, 05 januari 2009, 21:59:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

En ung C-G Hammarlund tittar närmare på bla Volvo B 715.

Nu med rätt länk ;)

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=712315

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 05 januari 2009, 21:59:34 PM
En ung C-G Hammarlund tittar närmare på bla Volvo B 715.

Nu med rätt länk ;)

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=712315

//M

Jag har tidigare sett denna film på samma sida hos SVT som länken här. Vad är detta för en buss som visas? Bussen är från 1962, dvs ett år innan man hade beslutat att övergå till högertrafik. Volvo måste ha gjort en chansning när de byggde den här bussen. Man ser att det inte är en buss för export eftersom den har dörrar på båda sidorna för omställning. Är det någon som vet något om bussen? Kom den ut i trafik någonstans? Och vem kan ha haft den?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson


Staffan Sävenfjord

Den första vänsterstyrda (omställnings)bussen i Sverige beställdes av Billingens Trafik AB och levererades i februari 1963. Det var en Volvo med SKV-kaross. Men det är väl troligt att Volvo gjorde vissa experiment redan 1962. Det stod ju redan då klart att Sverige med all sannolikhet skulle övergå till högertrafik trots folkomröstningens utslag 1955. Övriga Europa låg på alltför hårt för att Sverige skulle kunna stå emot. Fanns naturligtvis också ett intresse hos Volvo att få till högertrafik, så att de slapp bygga högerstyrda bussar för hemlandet.
Som Greger redan skrivit är det troligt att demobussen är den som senare hamnade hos Ringarums.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2009, 10:40:02 AM
Den första vänsterstyrda (omställnings)bussen i Sverige beställdes av Billingens Trafik AB och levererades i februari 1963. Det var en Volvo med SKV-kaross. Men det är väl troligt att Volvo gjorde vissa experiment redan 1962. Det stod ju redan då klart att Sverige med all sannolikhet skulle övergå till högertrafik trots folkomröstningens utslag 1955. Övriga Europa låg på alltför hårt för att Sverige skulle kunna stå emot. Fanns naturligtvis också ett intresse hos Volvo att få till högertrafik, så att de slapp bygga högerstyrda bussar för hemlandet.
Som Greger redan skrivit är det troligt att demobussen är den som senare hamnade hos Ringarums.

Så Volvo försökte trycka på en del för högertrafik? Gjorde Scania likadant kanske? Jag kan förstå att de kanske skulle tycka att det var enklare att få möjlighet att tillverka samma bussar för hemmamarknaden som de gjorde för export till övriga Europa. Det var väl kanske ett sätt att få möjlighet att kunna få lite mer export på sina bussmodeller än de hade fått innan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2009, 12:06:04 PM
Så Volvo försökte trycka på en del för högertrafik? Gjorde Scania likadant kanske? Jag kan förstå att de kanske skulle tycka att det var enklare att få möjlighet att tillverka samma bussar för hemmamarknaden som de gjorde för export till övriga Europa. Det var väl kanske ett sätt att få möjlighet att kunna få lite mer export på sina bussmodeller än de hade fått innan

Jag vet inte om "trycka på" är rätt uttryck men det är väl heller ingen hemlighet att Volvo och Scania-Vabis var bland tillskyndarna av att Sverige skulle få högertrafik. Förutom ovannämnda anledningar så var det ju också bra för företag med mycket internationell verksamhet att det var gemensama regler för Europa (då med undantag av England).