Ultra 30 år - Broschyr

Startat av Stefan Lindström, 05 januari 2009, 18:44:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindström

Har fortsatt mitt rotande efter uppgifter om det numera avsomnade Umeå Lokaltrafik AB. Bolaget finns förvisso kvar rent formellt, dock i form av ett vilande bolag utan verksamhet. Hittade denna broschyr som trycktes i samband med bolagets 30-års jubileum 1995 (fast egentligen var det 64-års jubileum om man räknar från bolagets ursprungliga registrering 1941). Den distribuerades kostnadsfritt till samtliga hushåll i Umeå.

Trots att den en spreds i massupplaga, var den inte helt lätt att hitta igen. Den här typen av material har en tendens att försvinna ganska snabbt. Det som inte kostar något har ju inget värde. Först senare upptäcker man att man inte har sparat något.

Har skannat in samtliga 20 sidor och lägger ut dem här. Broschyren beskriver i korta drag bolagets historia i form av artiklar, anekdoter och intervjuer med olika personer med anknytning till bolaget.

Formatet är aningen knepigt, men jag hoppas att det ändå skall vara möjligt att läsa texten. Bilderna är upplagda med 1000 punkters bredd för att bli någotsånär läsbara. Kanske i största laget, men texten i ytterspalterna är ganska liten.

Zella

Såg ultra buss på Gothia Line i Örgryte idag (Gbg)... Scania Omnicity led  8)

Ersa

Vad ska man svara? Det var nog det mest intressanta inlägget i forumet på många månader. :D
Stort tack!

bussgrabben

WOW! Den här kommer jag ihåg, men som du sa, hos mig finns den inte kvar.

Angående plingandet innan Vasaplan så märker man under hösten när de nya studenterna kommit, då plingas det som mest där.

Muk

intressant! kul med alla anekdoter.  :)

Jessika

Spännande! :)

Bara en liten detaljfråga - på s. 14 står det att 1972 gick det nattbussar alla nätter i veckan utom natten mellan måndag - tisdag. Det får väl ändå anses vara ganska anmärkningsvärt jämfört med hur det är numera. Eller var det så att man la en annan betydelse i begreppet "nattbuss" på 70-talet? Men på s. 13 står det ju att nattbussarna gick mellan midnatt och kl. 2. När slutade man med nattbussar under vardagarna och varför?

/Jessika

Stefan Lindström

Citat från: Jessika skrivet 20 januari 2009, 23:08:26 PM
Spännande! :)

Bara en liten detaljfråga - på s. 14 står det att 1972 gick det nattbussar alla nätter i veckan utom natten mellan måndag - tisdag. Det får väl ändå anses vara ganska anmärkningsvärt jämfört med hur det är numera. Eller var det så att man la en annan betydelse i begreppet "nattbuss" på 70-talet? Men på s. 13 står det ju att nattbussarna gick mellan midnatt och kl. 2. När slutade man med nattbussar under vardagarna och varför?

/Jessika

Själv har jag ingen aning. Det är ju så när man söker information. Ju mer man lär sig, desto fler nya frågor kan man ställa. Återstår en hel del pusselläggande innan man har svar på alla frågor. Så vi får jobba vidare! Alla bidrag är värdefulla.

Ersa

Citat från: Stefan Lindström skrivet 23 januari 2009, 19:51:34 PM
Själv har jag ingen aning. Det är ju så när man söker information. Ju mer man lär sig, desto fler nya frågor kan man ställa. Återstår en hel del pusselläggande innan man har svar på alla frågor. Så vi får jobba vidare! Alla bidrag är värdefulla.

Umeås busshistoria är ett pussel där oerhört många bitar saknats länge. Kul att se att de faller in, en efter en! :D

Jessika

Citat från: Stefan Lindström skrivet 23 januari 2009, 19:51:34 PM

Ja, jag kanske själv borde förödmjuka mig och beställa upp dessa tidtabeller från UB:s småtrycksmagasin... :P

/Jessika