Huvudmeny

Lite Swebushistoria 19

Startat av Bussmicke, 05 januari 2009, 12:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AL

Swebus 3380-3382, (Vo B10R) kom nya till Kristinehamn efter att Swebus vunnit den allra första upphandlingen där.  Tror att samtliga dessa senare flyttades till Karlstad i samband med efterkommande förlust.  Vagn 0034, som f ö köptes ny av dåvarande Kristinehamns Omnibustrafik, försvann väl till Arvika? 

Muk

Trevligt.  :)   0017 var fräsch. Vad är det för speciell målning 3380 har?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 05 januari 2009, 14:28:59 PM
Trevligt.  :)   0017 var fräsch. Vad är det för speciell målning 3380 har?

3380 har den speciella målning som tätortstrafiken i Kristinehamn hade ett tag.
0017 och 0018 är för övrigt fd Gunnarssons i Skene. Swebus köpte detta bussbolag i oktober 1991.

Bussmicke

Gunnarssons ja, hade ett vagt minne av nå´t sånt men avstod skriva då jag inte var säkert då jag lade ut bilderna.

Bro BussTrafik (!) eller dyl. kallades Stadstrafiken i Kristinehamn om jag minns rätt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 05 januari 2009, 18:33:22 PM
Gunnarssons ja, hade ett vagt minne av nå´t sånt men avstod skriva då jag inte var säkert då jag lade ut bilderna.

Bro BussTrafik (!) eller dyl. kallades Stadstrafiken i Kristinehamn om jag minns rätt.

Ja, någonting med Bro var det. Bro är gamla namnet på Kristinehamn. Bro förlorade dock snart sina stadsrättigheter men återfick dem 1642 av drottning Kristina. Därmed ville stadsborna hedra henne genom att ge staden namn efter henne.
Gunnarssons i Skene var ett trevligt bussbolag, som mot slutet drevs av två bröder. Men den ene drog sig ur och den andre blev sjuk och blev därför mer eller mindre tvingad att sälja. Den senare brodern tillfrisknade dock och var under några år platschef vid Swebus i Borås.