Huvudmeny

Årets första tjänst

Startat av olasand, 04 januari 2009, 13:09:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Årets första tjänst började klockan 05:15 den 1 januari. Nyårsfirandet klarade jag därför av redan innan niotiden på nyåraftons kväll...

När jag kom garaget plockade jag som vanligt fram omloppspärm, tidtabeller och div. andra broschyrer som kan vara bra att ha till hands. Jag skulle köra 58:an mot Bergsjön med start från Marklandsgatan kl. 05:41. I luckan blev jag tilldelad buss 951, en gas-volvo-ledbuss. Jag traskade ut till bussen och konstaterade att den var trycklös trots att den var kopplad till luftslangen. Väl inne i bussen kunde jag också konstatera att den var strömlös trots att den varit inkopplad till el och trots att jag vridit om huvudströmbrytaren. Inte ens ett klick.

En av servicekillarna var i bussen bredvid och gick och hämtade hjälpbatterivagnen åt mig. När den var inkopplad så gav bussen faktiskt ifrån sig ett klick. Men inte mycket mer. Det fick bli en ny buss. På egen begäran fick jag buss 952 istället. Spårvägens första (tror jag) b9s. Den var varken inkopplad till el eller luft men ändå flög dörrarna upp när jag vred om huvudströmbrytaren och motorn startade med ett glatt brummande.

Nu vart jag i vanlig ordning försenad. Nytt år men förseningarna består, tänkte jag lite sarkastiskt medan jag hastade iväg mot Marklandsgatan. Kom dit 5 minuter efter tidtabell och han tyvär inte med att fotografera.

Jag kom ikapp tidtabellen någonstanns mellan Chalmers och Kapellplatsen. Inne i stan kom det på en hel del folk som fortfarande inte kommit hem, de såg lite trötta och slitna ut!

Buss 952 på Merkuriusgatan

På Merkuriusgatan hade jag 12 minuters regleringstid innan det var dags att rulla mot Skintebo.

På väg upp mot Bergsjön hade jag haft i alla fall 12-15 passagerare. Nu blev det max fem stycken samtidigt. Från Marklandsgatan körde jag utan att stanna en enda gång hela vägen till Skintebo. Det är lite ovanligt!

I Skintebo hade jag hela 18 minuters regleringstid, det är mycket till och med för att vara på 58:an. Fördrev tiden med att experimentera lite med de manuella inställningarna på min kamera. Har knappt testat dem ännu.

Hajen i buss 952

Buss 952 i vändslingan i Skintebo

Klockan 09:00 lämnade jag över bussen till en kollega på Centralstationen. När jag kommit ur bussen begav jag mig till garaget igen för att äta medhavda pankakor i lunchrummet.

Sedan var det dags att hämta ut en ny buss. Fick buss 163 (?) som jag skulle köra först ett varv på 59:an och sedan ett på linje 80 med. Buss 163 är en av våra äldre volvoboggiebussar, årsmodell 2000 tror jag. Tripmätarna på de flesta av dessa bussar har passerat 90 000, men de brukar gå riktigt bra ändå.

Tillskillnad från 951 så startade 163 direkt. När jag strax därpå testade om det gick att öppna och stänga bakdörren blev det problem. Dörren gick upp som den skulle men stängdes väldigt långsamt. När jag gick bak och tryckte på dörren gick den upp. Testade att öpnna och stänga igen och sedan rulla 2 meter. Det gick bra. Sedan gick jag fram till dörren igen och tryckte lätt på den. Den gick upp igen!
Eftersom det var väldigt få resenärer ute idag så resonerade jag som så att det vore ju synd om någon av dem skulle ramla ur bussen i farten, då skulle det ju bli ännu färre resenärer!

Jag gick in till luckan och bad om en ny buss.

Istället fick jag buss 597, en MAN-ledbuss.
Avgick från Nils Ericson Terminalen fyra minuter sent, men eftersom 59:an har en väldigt märklig tidtabell så var jag ikapp igen redan i höjd med Gasklockan.

Jag ankom bussterminalen under köpcentrummet Allum i Partille centrum en minut förtidigt. Det är väldigt ovanligt, brukar alltid komma dit tre minuter försent. Från Allum avgår alla bussar samtidigt, jämna kvartar. I väntan på avgångstid hann jag ta en bild:

Buss 597 vid gate 3, Partille Centrum

I Jonsered har vi hela 1 minuts regleringstid, men det blev två denna dag pga. bristen på passagerare. Blev en bild till...

Buss 597 i Jonsered.

...och ännu en:

Buss 597 vid Lexbydalsvägen. En ganska lantligt belägen hållplats mellan Partille och Jonsered.

Framme vid Nils Erickson terminalen igen hade jag några minuters regleringstid i väntan på att få komma in till gate 25, som linje 80 startar ifrån.

Körde ännu ett varv utan att ha fler än 10 passagerare i bussen samtidigt. I Snipen hade jag egentligen bara 3 minuters regleringstid. Men vi har blivit ombedda att avgå två minuter sent därifrån eftersom förare på andra linjer klagat över att linje 80 står i vägen på hållplatserna mot stan när vi kommit före tidtabellen...
Det blev en del bilder:

Av någon anledning blir jag alltid hungrig när jag vänder i Snipen.

Linje 80 är en av få stadsbusslinjer som går utanför Västra Götalands län (oftast kallat region). Linjen passerar gränsen med ca 20 meter!

Klockan 13:37 var jag tillbaka i gate 25 på Nils Erickson terminalen och lämnade över bussen till en kollega. Därefter gick jag tillbaka till garaget för att hämta cyckeln. Avslutar detta "repotage" med en bild från Kruthusgatan:

Ibland kan det vara lite svårt att få ut cykel fån cyckelparkeringen på Kruthusgatan!

Nupski

Snyggt.  Skumt att eran första tjänst på 58an börjar på Marklandsgatan då våran första tjänst på 58an börjar på Merkurius och slutar även där, i min värld så blir det kortare tomkörning från Kruthus till Merkurius än från Majorna till Merkurius och avståndet mellan Majorna och Marklandsgatan är inte långt  ??? men det kanske bara i min värld.

Gas öedbuss är väl inte det roligaste att trycka upp för backarna i Bergsjön så B9S torde vara en bra kärra att kuska 58an med?

Simon Bertilsson

Alltid lika roligt med sådana här reportage från er vardag! :)

olasand

Citat från: Tomas skrivet 05 januari 2009, 00:35:29 AM
Snyggt.  Skumt att eran första tjänst på 58an börjar på Marklandsgatan då våran första tjänst på 58an börjar på Merkurius och slutar även där, i min värld så blir det kortare tomkörning från Kruthus till Merkurius än från Majorna till Merkurius och avståndet mellan Majorna och Marklandsgatan är inte långt  ??? men det kanske bara i min värld.

Jag är inte helt säker på att det var vår första tur på 58:an, men du kanske har kollat? Det var i alla fall första gången jag startade från Marklandsgatan.
De allra flesta turer som vi kör ut från Kruthusgatan startar från Centralstationen, och några från Bergsjön. Tror inte att vi har någon som startar från Skintebo/Brottkär.
Håller med om att det är märkligt att ni kör tomma till Bergsjön... Frågan är väl vart den turen slutar!?

Gas öedbuss är väl inte det roligaste att trycka upp för backarna i Bergsjön så B9S torde vara en bra kärra att kuska 58an med?

Nej, jag gillar inte att köra gasledbuss på linje 58. Jag gillar dem inte överhuvdtaget! När de rullar så går de i och för sig både tystare och mjukare än B9S men jag kan aldrig slappna av riktigt när jag kör gasvolvo. De senaste två gångerna har jag fått byta in bussen! B9S känns mycket stabilare och läcker inte kylaren så brukar det inte vara några problem! Dessutom har de ju som sagt betydligt bättre fart i motlut...

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 januari 2009, 01:42:47 AM
Alltid lika roligt med sådana här reportage från er vardag! :)

Tackar, då blir det fler! (Om du inte sett min blogg kanske du skulle gilla den, där finns fler tjänsterepotage, http://logg.olasand.se är adressen).

Hagri

Kul med reportage och bilder.  :)
Hur många mil får du på en sådan förmiddag?

bjalle

När man ser sådana här bilder har man god lust att bli bussförare-..
Trevliga att se

David S

Citat från: olasand skrivet 04 januari 2009, 13:09:45 PM

Linje 80 är en av få stadsbusslinjer som går utanför Västra Götalands län (oftast kallat region). Linjen passerar gränsen med ca 20 meter!

Kan man kalla detta länsöverskridande busstrafik? ;D

Jonas Gustafsson

Citat från: olasand skrivet 04 januari 2009, 13:09:45 PM

Buss 597 vid Lexbydalsvägen. En ganska lantligt belägen hållplats mellan Partille och Jonsered.

Hållplatsen innan min! Fast jag sov fortfarande gott vid denna tid på nyårsdagen... //Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

olasand

Citat från: Hagri skrivet 05 januari 2009, 04:59:16 AM
Hur många mil får du på en sådan förmiddag?

Oj ingen aning! Om jag kollar på Eniro så ser det ut att vara ca 3 mil mellan 58:ans ändhållplatser. Och ca 2,3 för både linje 59 och 80.

Säg att jag körde runt 16 mil den första januari...

Snyggt.  Skumt att eran första tjänst på 58an börjar på Marklandsgatan då våran första tjänst på 58an börjar på Merkurius och slutar även där,

Citat från: olasand skrivet 05 januari 2009, 04:57:55 AM
Frågan är väl vart den turen slutar!?

Jag har gjort det igen! Håller verkligen med om att det är märkligt att ni tommar både till och från Bergsjön! Kostar ju både pengar och tid i onödan...