Böter för stillastående vid avgång

Startat av Erol, 03 januari 2009, 22:35:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erol

Ett fenomen som jag har sett i Turkiet när långfärdsbussarna avgår från sina stora stationer är att om de stannar till i utfarten så blir de bötfällda för stoppet, har hört att det är för att det är ca 15-20 bussar som avgår samtidigt så de kan inte stanna bara sådär. Finns detta fenomen i andra länder?

Osäker på om det skulle placeras här eller i Bussnack så flytta det rätt om ni vill.

Erol

Är det ingen som vet hur det fungerar i olika länder?

Zella

Det finns nog ingen kunskap om det i nuläget  :-\

Jo

Eller kanske man ska tolka tystnaden som att det i alla fall inte är något vanligt förekommande. Sen har väl vi i praktiken samma regler i Sverige. Är det stoppförbud får man ju bara stanna när trafiken kräver det och inte för att släppa av och/eller på passagerare. Så frågan är väl i så fall snarare var det finns terminaler/stationer med stoppförbud vid utfarten. För övrigt tror jag att det är sällan man reglerar det mer än av trafiksäkerhetsskäl på en bussterminal. De flesta förare har ju ändå en någorlunda känsla för när ett stopp är olämpligt eller inte.

Erol

ok men det är bättre att fråga.. ska se någon gång jag är i turkiet om jag kan fånga detta fenomen på bild.

Björn Forslund

Kan det vara något som har att göra med att förarna plockar upp extra passagerare utanför terminalen, o stoppar pengarna i fickan? Hur går biljetteringen till? Köper man biljett i terminalen?

Erol

Oftast köper man biljett i förtid genom kontor, men det finns även lite försäljning på terminalerna. Har väl något med det att göra men det är ju inte företagen själva som handhar detta med böter vid utfart, utan snarare ett "bevakningsföretag" för terminalerna.

Björn Forslund

Men om det är vanligt förekommande leder det ju till trafikstockningar och irritation, därför agerar man med böter för dem som stoppar omotiverat.

Erol

Det är ju inte alltför ofta det händer med trafikstockningar vid utfart från terminal då det är ca 15-20 bussar som går samtidigt och en stannar exempelvis.

Björn Forslund

Men om de inte har 15-20 filer innebär det ju att en massa bussar måste stanna om den första stannar för att schackra med en påstigande passagerare om priset?

Erol

Som jag har fått för mig så är det sena passagerare som springer efter bussarna... För långfärdsbussarna där har ju en steward med sig som tar hand om passagerarna, och de är även back karl när det behövs..