Bildsvep från fototuren i X och Y län.

Startat av Jona, 18 juli 2007, 23:02:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Jag har åkt på 3 olika fotoresor, en längre och 2 kortare. Den sistnämnda var inte för att fota buss men ändå som fastnade några på bild.

Tidigare resa besökte jag Umeå och Örnsköldsvik. Klicka på länken för att se detta bildsvep på Veolia-bussar i dessa städer. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1107.msg7680#msg7680

Eller så klickar du nedan här för att kolla på bilder på Abramssons buss i Umeå.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1106.msg7678#msg7678

Klickar du här får du se bildsvep på KR-Trafik i Mellansel och Ö-vik.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1108.msg7683#msg7683

Denna länk visar bildsvep med Byberg och Nordin, alla dessa bilder är från Ö-vik.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1105.msg7676#msg7676

Den längre fotoresans bilder följer här nedan. Men på slutet får ni en bonus-bild från den kortare resan där jag inte var ute för att fota utan en bussbild bara råkades trycka av.

Alla vet ju hur stads-vegorna i Gävle ser ut så jag kör med 2 andra bussar i stället, som mer skulle passa i Uppland.

Hudiksvall måste man passera för att byte mellan Tåg eller Buss från Gävle till buss mot Sundsvall.
Därför kör vi än bild därifrån också. Både i Gävle och Hudiksvall hade vi med oss en tredje bussnackare.
Han får namnge sig själv om han vill.

Tisdagen i Sundsvall använde jag och Jacke för att fota bussar på broar runt omkring Sundsvall med omnejd.
2 smakprov bjuder jag på.
Dessa 2 bilder kommer från min analoga systemkamera som fortfarande levde just för stunden.

Dag 3, på min och Jackes fototur tillbringades i Sundsvall Centrum. Den ovan omnända Bussnackaren från Gävle döck upp i Sundsvall och hängde med oss hela dagen. Bussen på bilden ska enligt något inlägg från Esbjörn (tror jag det var) i gamla Bussnack vara den ända volvo som rullar för Busslink i Sundsvall med omnejd. Därför får den representera dag 3 på fototuren.

Jacke åkte hem på onsdagen, alltså dag 3 och jag hade en fotofri dag med besök i Birsta.

Men fredagen var jag iväg en sväng och hamnade då i Ånge. Där blev det både buss och tågbilder som fastnade på minneskortet, 2 smakprov får ni här, resten finns på min hemsida.

Fler dagar utan fotografering tillbringades i Sundsvall innan jag startade hemfärden på söndagen.

Efter att jag tillbringat några dagar hemma så begav jag mig iväg med päron och lillbrodern till Fjällen för att fjällvandra, INTE fiska, som alla norrlänningar tycker är sådär jättekonstigt. För att fara till fjällen utan att fiska är som att fara på fototur utan kamera. Nu hade jag kameran med men som jag nämnde i trådens inlägg så var detta inte en fototur. Men vad passar sig bättre än att min köpsugna morsa hittade en klädbutik med REA intill avgångshållplatsen i Arjeplog samtidigt som det var dags för buss. Så hon shoppade, jag fotade.

Detta var mitt lilla bildsvep, fler bilder finns nu på min hemsida. Hoppas bilderna smakade era ögon behändigt.
MVH Filosofen Jona

Esbjörn

Citat från: Jona skrivet 18 juli 2007, 23:02:45 PM

Dag 3, på min och Jackes fototur tillbringades i Sundsvall Centrum. Den ovan omnända Bussnackaren från Gävle döck upp i Sundsvall och hängde med oss hela dagen. Bussen på bilden ska enligt något inlägg från Esbjörn (tror jag det var) i gamla Bussnack vara den ända volvo som rullar för Busslink i Sundsvall med omnejd. Därför får den representera dag 3 på fototuren.

Nämen hoppa hoppa hopprep här nu...
4366 är en Scania L94 UB 6x2 Lahti 402L...

Det är Busslink 4032 som är den enda Volvon företaget har i Sundsvallstrakten.
Farkosten ifråga är en B10L Säffle 5000, en gammal häck från Schtåckhålm som var tänkt som reservbuss, men jag har iaf ALDRIG sett den i linjetrafik...
...den verkar mest användas som avlösningsfordon. Just nu står den och ugglar utanför garaget i Gärde och är kanske sommaravställd.

Jona

Citat från: Esbjörn skrivet 19 juli 2007, 00:52:44 AM
Nämen hoppa hoppa hopprep här nu...
4366 är en Scania L94 UB 6x2 Lahti 402L...

Det är Busslink 4032 som är den enda Volvon företaget har i Sundsvallstrakten.
Farkosten ifråga är en B10L Säffle 5000, en gammal häck från Schtåckhålm som var tänkt som reservbuss, men jag har iaf ALDRIG sett den i linjetrafik...
...den verkar mest användas som avlösningsfordon. Just nu står den och ugglar utanför garaget i Gärde och är kanske sommaravställd.

Jag hoppar, så där går det när man litar på den inbyggda hårdisken i skalen och skriver grejer utan att kolla upp dom.
Då mindes jag inte hur bussen på bilden du visade (bör fortfarande varit du) såg ut ändå.
Okej det blir väl kölhalning nu, sedan bärs jag tjärad och rullad i fjädrar på en bit järnvägsräls ut ur staden.

Men snälla Esbjörn, säg ändå att det är något speciellt med denna bussen, för vi offrade och fota andra vardagliga grejer för att fota denna!
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

När jag besökte Timrå för något år sedan skulle den ut på smålinjerna runt omkring, tror en av linjerna den skulle köra var 631
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.