Lite nya gamla bilder Från Kristinehamn

Startat av kraxmann, 03 januari 2009, 18:19:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kraxmann

Hej!

Nu va de ett tag sen som ja la upp lite bilder.
Men här kommer ett par från Kristinehamn.

Denna från Säffle, vid nyleverans till Kristinehmans Omnibusstrafik på åttiotalet.

Denna är från bussgaraget på Nyhamnsvägen i Kristinehamn, också den från åttiotalet.

Hoppas någon tycker om bilderna.
MvH
Kraxmann

Ove Bojarp

Härligt,
Den näst sista bilden påminner mycket om
baken på en CR85 eller CR145 med den stora bakrutan.
Eller kan det vara en CR112?

Peter Rost

Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 januari 2009, 19:28:53 PM
Härligt,
Den näst sista bilden påminner mycket om
baken på en CR85 eller CR145 med den stora bakrutan.
Eller kan det vara en CR112?

Ja, CR 112.

/Peter

Ove Bojarp

Kan det vara DTS 877?
eller             FGO 635?

AL

Väldigt kul att se dessa bilder!  Och ännu roligare med tanke på att vi borde ha fotograferat i Kristinehamn vid nästan samma tid!   ;D

I alla fall, den översta bilden, (vagn 12, Scania CR110M59 -72), var är den tagen?  Tycker mig kunna utläsa "Abonnerad" i skylten.  Bussen har i varje fall genomgått sin sista renovering med tanke på att frontlyktorna vid fototillfället bytts ut mot den sort som dessa bussar normalt levererades med!

Den andra bilden är mer svårbestämd. KOT fick 3 Scania CR112, varav de två senare rullade som provbussar i bl a Göteborg och Norrköping innan de så småningom anlände till Kristinehamn med nr 23, (BNC780), och 22, (FGO635).  Bägge dessa bussar kom till Kristinehamn i andra lackeringar, varav vagn 23 i en GS-liknande blå/vit lackering och vagn 22 i en grön/vit innan dessa senare fick KOT's egen. Vagn 20, (DTS877), å andra sidan kom först och med KOT's egen lackering, så min gissning blir att bilden nästan säkert föreställer just vagn 20.

Den tredje och sista bilden visar från främre raden vagn 18, vagn 11 och vagn 12!

bussnisse

hej kraxman första bilden är vagn 12.bakdelen på mittbilden är från katrineholm när bussförare från kristinehamn hämtade hem vagn 20. undre bilden är vagn 18.mvh bussnisse.

kraxmann

Hej!
Det var kul att få lite info om bilderna eftersom ja inte vet så mkt om dem. De kommer från min farbror.
Därav lite dåligt informerad om dessa.
Det finns fler bilder...

//Kraxmann

AL

Låter kul!  Ser gärna fler själv!   :)