Fråga om rampkopplingar

Startat av Jens, 03 januari 2009, 12:48:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jens

Av bilder man ser och chaufförer som uttalat sig verkar det som om kopplingar till uppställningsramper ibland är en ganska komplicerad historia och innehåller slangar med glykolblandning m.m. som man riskerar att få sig en dusch av? För mig som utomstående känns det som att detta hade kunnat lösas på ett mycket smidigare sätt om man bara hade en elkabel till bussen, och sen har bussen en automatisk batteriladdare och en elektrisk värmare med en cirkulationspump inbyggd? Om man ser till mindre investeringar på uppställningsplatsen, enklare handhavande och att du kan ställa upp bussen var som helst där det finns ett eluttag kan jag inte tänka mig annat än att det skulle bli billigare totalt sett. Finns denna typ av lösningar eller finns det fler funktioner som jag bortsett från?

Stefan P

Hej

Jag har erfarenhet av bägge sorterna beror väl på vad som finns förut på platsen. Elkoppling blir också varmt, är akutellt på smågarage, där kostar för mycket byggga en ramp med vatten buren värme. Nu finn ju även en sk. handskkoppling där allihop sitter i en handske och man slipper bli blöt av glykol.

mvh Stefan P

RoTe

Ja det är lite kladdigt, hur man än gör får man några droppar glykol på händerna och det är ju så rackarns kladdigt.

homer

att ha 400 volts värmare är väl helt enkelt för dyrt mot att ha vattenburet system   

HB

Citat från: homer skrivet 03 januari 2009, 16:10:05 PM
att ha 400 volts värmare är väl helt enkelt för dyrt mot att ha vattenburet system   

Och så får man ingen tryckluft heller.

Simon Bertilsson

Citat från: HB skrivet 03 januari 2009, 16:18:58 PM
Och så får man ingen tryckluft heller.

Om det inte är alltför många läckor (dags för verkstadsbesök) så ska väl det ta max ett par minuter att ladda upp luften på tomgång.

HB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 januari 2009, 16:45:36 PM
Om det inte är alltför många läckor (dags för verkstadsbesök) så ska väl det ta max ett par minuter att ladda upp luften på tomgång.

Står de 50-100 bussar på en depå som alla ska gå ut inom nån timme eller två så är det inte gångbart att ha en sådan lösning.

Simon Bertilsson

Citat från: HB skrivet 03 januari 2009, 17:05:19 PM
Står de 50-100 bussar på en depå som alla ska gå ut inom nån timme eller två så är det inte gångbart att ha en sådan lösning.

Varför inte? Medan bussen laddar luft hinner du ju skriva diagramblad, ställa sätet, ställa in radion och ta av dig jackan.

Optimal

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 januari 2009, 17:15:24 PM
Varför inte? Medan bussen laddar luft hinner du ju skriva diagramblad, ställa sätet, ställa in radion och ta av dig jackan.

50 Dieselbussar i ett inomhus garage på tomgång = Hitlers gaskammare.  ;)

Vissa lyssar inte på radio, vissa vagnar har lite större luftlägage å då kan det ta över 5 min att fylla en buss. Vissa vagnar får ju bara en luftslang, medans vissar får en hel kontakt med EL, Glykol och Luft, fungerar ju super bra att ha så, bara dra ut kontakten å stänga luckan å sen åka, går ju på 30 sek

Sen finns det ju vagnar som har halva tanken vatten och halva luft, kanske var lite överdrivet, å då om man tar ut en vagn som stått utomhus med tomma tankar så är ventilen garanterar fastfrusen å då får du aldrig upp trycket.

HB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 januari 2009, 17:15:24 PM

Många depåer ligger i områden men boende eller andra arbetsplatser i direkt närhet, varför den mängden tomgångskörning inte skulle uppskattas. Däremot på små depåer där det kanske bara står några få bussar blir det hanterbart.

Björn Ax

Citat från: Stefan P skrivet 03 januari 2009, 12:56:29 PM
Nu finn ju även en sk. handskkoppling där allihop sitter i en handske och man slipper bli blöt av glykol.

mvh Stefan P

Ja detta kan bli jobbigt också. Vi har sådana på GUB och dessa kopplas i och ur med luft och har bussen tappat luft så går det ej att ta ur denna handske. Fick erfara det själv här för inte så länge sen. Skulle ta 396 och skulle ta ur handsken men fick inte ur den. Gick in och slog på tändningen och det första som dök upp var "behållartryck för lågt".  ;D

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2009, 20:49:30 PM
UWE handskar går att lösgöra i dessa fall om man trycker in en spärrknapp

Om inte annat så ingår kapsyler i standardutrustningen för att kunna starta med handsken i, för att få upp rätt tryck så handsken kan lossas.

76

På GUB så använder vi namnskyltarna för att "tjuvkoppla" och få igång motorn. Enda användningen man har för de...

Problemet är dock inte alls lika vanligt sen 343-350 avyttrades.

Björn Ax

Citat från: 76 skrivet 03 januari 2009, 21:48:14 PM
På GUB så använder vi namnskyltarna för att "tjuvkoppla" och få igång motorn. Enda användningen man har för de...

Problemet är dock inte alls lika vanligt sen 343-350 avyttrades.

Namnskylt?? Vad e d??  ;D

76

Har du inte fått nån? Det ingick i standardutrustningen när jag börja jobba för 3 år sen. Tyvärr står det för och efternamn på den vilket gör jag att jag aldrig någonsin skulle ha den på mig i jobbet.

Helt appropå så kan jag nämna att det imorgon är prick 3 år sen jag började köra för GUB "på riktigt". Hurra!