Festivalbusser i Jotunheimen - Vinjerock 2008 [34 fjellbilder]

Startat av Bergenga, 02 januari 2009, 22:31:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Festivalbusser er noe man i Norge gjerne forbinder med husbusser på festivaler. Halvhjerta ombygginger, enkelt håndverk, tvilsomme konsepter og navn på bussene, og mer eller mindre spy- og ølmarinert interiør. Men Vinjerock er en annerledes musikkfestival, og festivalbussene er de bussene som frakter festivaldeltakerne inn til festivalområdet. Denne helgen i månedsskiftet juli/august stenges veien ved Tyin, og kun de som har en spesiell grunn for det får kjøre inn til Bygdin og Eidsbugarden med bil. Resten må bruke festivalbussene, som uansett er en del av billettprisen. Distansen er den samme som i skisesongen trafikkeres av røyskattene, altså beltebilene.

Jeg og noen venner kom til Tyin torsdag ettermiddag. Bussen som stod klar for å ta oss med innover da var JVBs JR19144, en Classic II 340. Jeg fikk ikke tatt bilde av den da, men det ble det senere. Vi hadde beregnet å sove i telt som vi hadde med, men vi var så heldig at ei vi kjente hadde plass i en hytte, og med den ble det ordentlig soveforhold og et ypperlig sted for å "snipe" passerende busser de neste dagene.

Jeg bør vel også skrive litt om Vinjerock. Det er en rockefestival som fokuserer på norsk musikk og friluftsliv. Derfor er Eidsbugarden i Jotunheimen en ypperlig plassering. Eidsbugarden ble startet av forfatter Aasmund Olavsson Vinje, og det er også han festivalen har sitt navn fra. Jeg skal ikke legge noe mer ut om A.O. Vinje, men han er definitivt ikke uten betydning her i Vest-Telemark.

Men så til bildene. Første kvelden ble det lite tid til fotografering, men like etter midnatt stod to flotte nye busser på snuplassen, og da måtte jeg jo prøve å få til et bilde. Bildet er tatt på frihånd og uten ekstra belysning, så jeg er fornøyd med hvordan det ble.

KH 58517 og JR 27775 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Det var ikke kun festivalbusser å se der. Tide Reiser #529 var oppe en tur og leverte reisende til båten M/B Bitihorn. Bitihorn krysser Bygdin, som ligger på 1060 moh., i sommerhalvåret når vannet er isfritt. Fra andre enden av Bygdin går det buss som korresponderer med Valdresekspressen på Beitostølen.

ST 39444 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

JVBs JR27775 var den nyeste og flotteste bussen på den tiden, og jeg håpte selvfølgelig at den ville være en av bussene i trafikk der, og jammen var den det.
Bildet av JR27775 med Bygdin i bakgrunnen føler jeg er et av de beste bildene jeg har tatt noen gang, og i hvert fall det beste bussbildet jeg har tatt i 2008.

JR 27775 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Artistene kom også i busser, og Norsk Turnétransport var de som stod for det. På fredagen var det KH36304 som var krypinn for kveldens hovedartister. Siden jeg hadde bilder av denne bussen fra tidligere tok jeg meg ikke bryet med å få noe ordentlig bilde av den her. Bussen var sist svenske Delfinbuss TNC169 før den ble importert til Norge i 2005. Bussen er fra 1997, men kom til Sverige i 2003.

KH 36304 bak hovedscenen på Vinjerock 2008, Eidsbugarden, 01.08.2008.

JR27775 var ikke eneste nye og flotte buss der. Også KH58517, Setra S416GT-HD demobuss fra Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap gikk i trafikk hele helgen. Jeg vet ikke hvilket selskap som hadde den der, for jeg så aldri noe sjåfør med uniform i bussen, men jeg vil anta det var JVB.
Inne i garasjen bak bussen stod det i hvert fall fem av JVBs røyskatter, men det var helt umulig å få tatt noen bilder av dem, så det ble det ikke noe av.

KH 58517 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Som sagt gikk bussene i skytteltrafikk, og JR27775 passerte nok en gang.

JR 27775 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Det var ikke bare JVB som stod for festivalbussene. Også Fjord1 Sogn Billag, som er nærmeste selskap på andre siden av fjellet, hadde et par busser med i kjøringa. #514, en Classic IV 360 som tidligere har gått på Sogn og Fjordane-ekspressen kjørte fram og tilbake fra fredagen.

UC 20815 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Det går også rutebusser til Eidsbugarden om sommeren. De korresponderer med Bitihorn ved Eidsbugarden og Valdresekspressen ved Tyinkrysset. Det er en liten garasje ved Tyinkrysset hvor det pleier å stå to gamle Classic. Jeg fikk ikke anledning til å stoppe og ta bilder der, men jeg har sett andres bilder derfra. JR22152 var en av disse, og den fikk jeg bilde av da den passerte.

JR 22152 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Så passerte diverse busser igjen resten av dagen.

KH 58517 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

JR 22152 ved Eidsbugarden, 01.08.2008.

Første kjente band fredag kveld var Animal Alpha. Litt bråkete etter min smak, men det ble da liv i publikum, og jeg fikk tatt et par bilder av dem med busser i bakgrunnen.

Animal Alpha spiller under Vinjerock 2008, Eidsbugarden, 01.08.2008.

Men Animal Alpha var bare oppvarmingen til Kaizers Orchestra, som var kveldens hovedartister. Selv om jeg ikke har så mye forhold til gruppa og heller ikke er veldig god på dialekta dems, var det en bra konsert og jeg fikk tatt mange artige bilder, men siden det ikke har noe med buss å gjøre serverer jeg kun ett bilde.

Kaizers Orchestra spiller under Vinjerock 2008, Eidsbugarden, 02.08.2008.

Lørdagen var været heller dårlig. Under en konsert med Katzenjammer regna det ganske mye, men jeg fikk tatt et bilde fra konsertområdet til bussplassen.

JR 27775 og UC 20815 ved Eidsbugarden, 02.08.2008.

UC 20815 ved Eidsbugarden, 02.08.2008.

JR 27775 ved Eidsbugarden, 02.08.2008.

KH58517 og A.O. Vinjes hode så ut til å ha en dyp samtale i regnet. De følte seg vel ganske grå begge to. Veien fra Tyin og inn til Eidsbugarden er kun grusvei, og den ble faktisk skrapt da vi dro innover på torsdagen, så det var nok av sand til å klistre seg på bussene.

KH 58517 ved Eidsbugarden, 02.08.2008.

Lørdagens turnébuss var ND97888. Denne bussen tilhørte opprinnelig Sten's Bussreiser, og jeg lurer på om det faktisk var hans første, i hvert fall i den kjente blå fargen.

ND 97888 ved Eidsbugarden, 02.08.2008.

På kvelden var det igjen tid for konsert, og jeg prøvde meg på et bilde av KH58517 når den passerte oppi lia bak scenen. Bildet ble ikke akkurat bra, og jeg har behandlet det mye i Photoshop, men det ble litt artig resultat. Bildet er tatt med telelinse i mørket, og de som kjenner til ordentlige kameraer vet at det ikke er enkleste måten å få gode bilder på.

KH 58517 ved Eidsbugarden, 03.08.2008.

Lørdagskveldens hovedartist var Madrugada, og det var også de som fikk meg til å ville dra på festivalen, i tillegg til at jeg kjente mange som skulle dit. Det sluttet endelig å regne akkurat da Madrugada kom på scenen, så det ble mange gode bilder, og absolutt en fin konsert. Skål, Sivert!

Madrugada spiller under Vinjerock 2008, Eidsbugarden, 03.08.2008.

På søndagen var været bra igjen, og det dukket opp en ny buss. Fjord1 Sogn Billag #438, en Classic III 360, altså nok en boggibuss.

UC 17973 ved Eidsbugarden, 03.08.2008.

JR 27775 ved Eidsbugarden, 03.08.2008.

JR21664 var den andre av rutebussene til Tyinkrysset. Den møtte jeg på vei ned fra hytta til bussplassen da vi skulle hjem.

JR 21664 ved Eidsbugarden, 03.08.2008.

Det viste seg til slutt å bli #438 som skulle ta meg ned til parkeringsplassen ved Tyin igjen. Jeg hadde i det lengste håpt at det skulle bli JR27775 sånn at jeg hadde fått testa OmniExpress, men det ville seg ikke. Det tok lenger tid enn planlagt å rydde og vaske etter oss i hytta, og når vi endelig kom oss avgårde hadde vi ikke tid til å vente på neste runde, for jeg hadde store planer for hjemturen som jeg ikke kunne utsette lenger.

UC 17973 ved Eidsbugarden, 03.08.2008.

Aller siste bildet jeg fikk tatt før jeg forlot Eidsbugarden for den gangen ble av JR19144, den som jeg kom opp med noen dager tidligere.

JR 19144 ved Eidsbugarden, 03.08.2008.

30. juli til 2. august 2009 er det igjen tid for Vinjerock, og de foreløpige "headlinerne" er CC Cowboys og svenske Bo Kaspers Orkester. Jeg håper virkelig jeg får anledning til å være der da, og kanskje får jeg enda fler gode bussbilder.
Mvh.
Øyvind Berg

Muk