JoSe:s första och förra år som bussfotograf

Startat av Jocke Selling, 02 januari 2009, 21:22:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

2008 var det år som jag på allvar började dokumentera bussarna som jag körde.
Tänkte därför göra som så många andra, och bjuda på en kavalkad från det gångna året.

Januari:
Denna bild var den första jag lade ut här, togs 23/1-08 på tomtur från Gåvsta till Alunda.

Destinationen föll ju inte i god jord, men motivet tror jag inte bara jag uppskattar.

Februari:
En dag som började med en 847  t&r kl 09:15 i vagn 6737, fortsatte med 5446 på 806 Almunge-Arlanda och åter, samt skoltur till Funbo och Gunsta. Kom dock att avslutas i denna nu hädangångan pärla, som behövde fyllas på inför avfärd till Bålsta 17:15

Mars:
Ännu en hädangången kärra, den brann i somras, här på en trevlig Söndagstur till Österbybruk:

April:
Sista April körde jag Extraturer på förmiddagen i 4922, På eftermiddagen lyckades jag sno åt mig dennna dåvarande Tierpare, som sedan i höstats rullar i Enköping.

Maj:
23/5 Körde jag delad tjänst. Morgonen bestod av en 809:a och en 886:a i 6816.
Eftermiddagen blev en rundkörning: U-Knivsta 882, Arlanda- Bålsta 803, Bålsta-Uppsala 895 - i 6736, det blev också senaste gången jag körde denna etanoldrivna slöhög.

Juni:
På grund av slarv och obetänksamhet, lyckades jag tappa min lilla Pentax under en cykeltur.
Varvid jag nödgades till investeringar. Med en Nikon D60,  kunde dock fotograferandet åter ta fart.
Den 24/6 for jag och fyra kollegor till Kalmar och hämtade bussar, 5890 drabbades av punktering på hemvägen, och vi tog av E4:an, och inväntade assistans

Juli:
Blev det inte mycket busskörande, semestervikariat på andra befattningar, samt arbete med granskning av tjänstgöringsscheman tog mesta tiden, dessutom lyckades jag dra på mig en ettrig magkatarr. Dock fick jag ut med UL och prova vändslinga för den nya linje 107 vid Hammarskogs-herrgård.

Att göra en högersväng från Vretahållet och in hit, fick vi slå ur hågen. Jag fixade det emellertid med ett omtag.

Augusti:
Efter såväl sjukskrivning som semester återkom jag till Arbetet vecka 35, fortfarande risig i kistan, så jag fick ta det lite lugnt i starten. Den 28/9 fick jag en lindrig eftermiddag i Knutby.

En 806:a och en 810:a i kombination.

September:
Sista veckan vi körde Linnebussen, var också första veckan för mig.

Oktober:
En kort förmiddag i 6387,  801:an B-tur till Arlanda, där efter skolturerna 170 och 142.

Oktober blev också sista månaden som dagbeordrad, då jag från 3/11 tog plats på helgfri skolkörningsgrupp.

November:
Snön kom och hälsade på ett par dagar, många var de som besökte diken under de två första dygnen. Bland annat denna som en kollega haft godheten att "nattparkera" i Rasbo kvällen före, varvid morgonen innebar ett par timmars väntan på buss. Själv klarade jag mig trots att det var nära på det sista varvet.

December:
Mitt på dagen turer på 108:an fick utföras med denna, då småfix skulle göras på 1917.

Bilden är tagen med Nikon coolpix210 som inhandlatsa i syfte att ha något i fickformat.

Med detta önskar jag en god fortsättning på 2009,
och hoppas på många fototillfällen framöver.

//Jocke

fontheking5

Bild nr 2 är väl en Scania Carrus ? det går några sådana i byn där jag bor också men där är nog boggi på dom . Annars är det samma färg och samma utseende som på dom som går här där jag bor

Jocke Selling

Citat från: fontheking5 skrivet 02 januari 2009, 21:26:58 PM
Bild nr 2 är väl en Scania Carrus ? det går några sådana i byn där jag bor också men där är nog boggi på dom . Annars är det samma färg och samma utseende som på dom som går här där jag bor

Jo det är en Scania Carrus fifty. Vi fick denna samt 3558 och 3985 från Skåne 2005. Nu är endast 3985 kvar.