Huvudmeny

Bilder i Handenland..

Startat av Bussmicke, 02 januari 2009, 18:54:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2009, 12:04:43 PM
Nja, egentligen är väl det inte så konstigt då inga linjer väl vänder på dessa platser i de aktuella kommunerna. Att ha dem som destination blir väl därför lite fel? Just 'Sveavägen' sedan är nog även det lite vanskligt. Under den tiden jag körde droska så fick jag veta att av 26 kommuner i Stockholms län så var det 21 av dessa som höll sig med en 'Sveaväg'...  ;)

Jo, men hållplatserna Sveavägen finns i de aktuella kommunerna, men inte i Stockholms innerstad, som troligtvis har den mest kända Sveavägen i landet =)

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 03 januari 2009, 18:48:54 PM
Jo, men hållplatserna Sveavägen finns i de aktuella kommunerna, men inte i Stockholms innerstad, som troligtvis har den mest kända Sveavägen i landet =)

Visst, men nu var det väl skyltning på destinationer som föranledde denna OT-utflykt och inte hållplatsnamn? Om vi däremot talar om det senare så finns väl Sveavägen annars som hållplatsnamn på t.ex. linje 1 i riktning mot Essingen? Att det däremot saknas som hållplatsnamn längs med t.ex. själva vägens sträckning i sig har väl mer att göra med att det blir oprecist. Skulle t.ex. linje 59 ha en hållplats vid namn Sveavägen så är det ju lite svårt att veta i vilken ände man skulle lägga den. Vet inte om det fortfarande gäller men jag vill minnas att SL:s policy på denna punkt är att, om möjligt och det inte finns något annat särskiljande namn, döpa hållplatsen efter närmaste korsande gata. Att man sen inte alltid följer detta är en annan femma.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Cero skrivet 03 januari 2009, 13:51:53 PM
Vill minnas att Långsjö torg, som finns i Älvsjö, också finns i Roslagen. Osäker dock om den senare är ändhållplats.
Långsjö torg i Roslagen har jag för mig är en hållplats på 648:an uppe i Rånästrakten. Jag har visserligen inte varit där sedan 1988, men jag har för mig att enstaka turer på 648 Rimbo stn-Rånäs torg gick en "extra" slinga i Rånäs samhälle varvid hpl Långsjövägen och Långsjö torg paserades.Korrigera mig gärna om jag minns fel

Ersa

Citat från: Max W skrivet 04 januari 2009, 10:26:13 AM
Långsjö torg i Roslagen har jag för mig är en hållplats på 648:an uppe i Rånästrakten. Jag har visserligen inte varit där sedan 1988, men jag har för mig att enstaka turer på 648 Rimbo stn-Rånäs torg gick en "extra" slinga i Rånäs samhälle varvid hpl Långsjövägen och Långsjö torg paserades.Korrigera mig gärna om jag minns fel

Idag är hållplatsen Långsjö torg i Rånäs by ändhållplats för de fåtal 648:or som går enbart till Rånäs. Dessutom är den på morgonen en knutpunkt där vagnar på linje 648 från bl.a Varleda/Rörsby/Ubby och Norrbyggeby möter upp någon förstärkningsvagn innan alla beger sig ner till Rimbo (och vidare till Norrtälje som 647:or)

De flesta eftermiddagsturer från Rimbo till Rånäs går numera vidare till Ubby, och då passeras Långsjö torg även på tillbakavägen. Sedan har vi ju eftermiddagsskolturer som går vidare till Norrbyggeby samt Ubby eller rentav Ubby/Rörsby/Varleda. Även dessa passerar alltid Långsjö torg på vägen upp och ner. Bussen skyltas dock Rånäs på det fåtal avgångar som slutar redan vid Långsjö torg. Men har man lite att göra kan man ju alltid "låna" 141:ans destination på sista svängen till Rånäs...  ;)

virtual1

Citat från: Nico skrivet 04 januari 2009, 02:50:20 AM
Visst, men nu var det väl skyltning på destinationer som föranledde denna OT-utflykt och inte hållplatsnamn? Om vi däremot talar om det senare så finns väl Sveavägen annars som hållplatsnamn på t.ex. linje 1 i riktning mot Essingen? Att det däremot saknas som hållplatsnamn längs med t.ex. själva vägens sträckning i sig har väl mer att göra med att det blir oprecist. Skulle t.ex. linje 59 ha en hållplats vid namn Sveavägen så är det ju lite svårt att veta i vilken ände man skulle lägga den. Vet inte om det fortfarande gäller men jag vill minnas att SL:s policy på denna punkt är att, om möjligt och det inte finns något annat särskiljande namn, döpa hållplatsen efter närmaste korsande gata. Att man sen inte alltid följer detta är en annan femma.

Nej, Sveavägen heter Sveavägen/Kungsgatan eller Sveavägen/Odengatan som hållplats inne i stan =) - men det finns ju mycket mycket mycket längre gator än Sveavägen som bara har gatunamnet som hållplatsnamn på ett ställe! ett exempel är hpl Häradsvägen som finns mot Fruängen till, den sträcker sig hela vägen till Stuvsta vilket är ofantligt mycket längre än vad Sveavägen är...

Yujin Zhang

CitatNej, Sveavägen heter Sveavägen/Kungsgatan eller Sveavägen/Odengatan som hållplats inne i stan =)

Nej, Sveavägen i stan heter bara Sveavägen, inte Sveavägen/Kungsgatan eller Sveavägen/Odengatan; allt enligt 1ans/56ans tidtabell, linjebeskrivning och hållplatsregistret.

virtual1

Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 januari 2009, 20:20:07 PM
Nej, Sveavägen i stan heter bara Sveavägen, inte Sveavägen/Kungsgatan eller Sveavägen/Odengatan; allt enligt 1ans/56ans tidtabell, linjebeskrivning och hållplatsregistret.

Inte enl. SL.se:s reseplanerare och inte så vitt jag vet enligt egna observationer! - det står mig veterligen precis som jag skrev på de aktuella hållplatserna!

Bussmicke

Ta med kameran till jobbet i morgon så får vi se i morgon kväll ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: virtual1 skrivet 04 januari 2009, 20:14:16 PM
Nej, Sveavägen heter Sveavägen/Kungsgatan eller Sveavägen/Odengatan som hållplats inne i stan =) - men det finns ju mycket mycket mycket längre gator än Sveavägen som bara har gatunamnet som hållplatsnamn på ett ställe! ett exempel är hpl Häradsvägen som finns mot Fruängen till, den sträcker sig hela vägen till Stuvsta vilket är ofantligt mycket längre än vad Sveavägen är...

Som jag skrev tidigare så är SL:s hållplatsnamngivning inte alltid konsekvent och en del underligheter finns där man då frångått att använda sig av namnet på en korsande gata/väg. Nu vet jag dock inte vilken linje som både trafikerar själva Häradsvägen och samtidigt trafikerar hållplatsen med samma namn, men ute i mina buskar finns andra exempel. Vi har t.ex. hållplats Rissneleden belägen på själva Rissneleden för linjerna 119, 155, 157, 540, 196 och 197 som då nog hellre borde hetat Kvarnvägen eller möjligen Madenvägen. Likaså finns längs med Råsundavägen, mitt i själva Råsunda, hållplatsen Råsunda (vars namn då väl är en kvarleva från spårvagnstiden) och numera nog hellre borde heta Stråket eller något i den vägen för att visa var någonstans i Råsunda den är belägen.

Citat från: virtual1 skrivet 04 januari 2009, 20:25:04 PM
Inte enl. SL.se:s reseplanerare och inte så vitt jag vet enligt egna observationer! - det står mig veterligen precis som jag skrev på de aktuella hållplatserna!

Tja, mitt minne är inte heller alltid det bästa men här håller jag nog inte med dig. Vad gäller linje 1 och 56 så faller jag mest tillbaks på linjebeskrivningarna i de fallen. Vad gäller hållplatserna i korsningen Odengatan och Sveavägen så vill jag ha det till att de kort och gott bara heter Stadsbiblioteket och inget annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Citat från: Nico skrivet 05 januari 2009, 01:37:33 AM
Likaså finns längs med Råsundavägen, mitt i själva Råsunda, hållplatsen Råsunda (vars namn då väl är en kvarleva från spårvagnstiden) och numera nog hellre borde heta Stråket eller något i den vägen för att visa var någonstans i Råsunda den är belägen.

Tja, mitt minne är inte heller alltid det bästa men här håller jag nog inte med dig. Vad gäller linje 1 och 56 så faller jag mest tillbaks på linjebeskrivningarna i de fallen. Vad gäller hållplatserna i korsningen Odengatan och Sveavägen så vill jag ha det till att de kort och gott bara heter Stadsbiblioteket och inget annat.
Helt korrekt Nico att hållplatsen Sveavägen/Odengatan sedan några år heter Stadsbiblioteket. Det ändrades under den period jag var samordnare för hållplatsnamnen i SL-land.
När det gäller Råsunda dök tyvärr inte den frågan upp under min tid, och nu när det är tre år sedan jag slutade på SL minns jag inte exakt var hpl Råsunda är belägen, men hade någon på "min tid" föreslagit namnändring till Stråket hade jag verkligen stött det för hållplatsnamnet fanns på bland annat dåvarande linje 8 (Norra Bantorget-Lötsjön) på mitten av 1950-talet."Stråket" är ett historiskt namn och många framförallt äldre Solnabor har personliga relationer till just "Stråket" och borde därför bevarats.
Max Widell