Huvudmeny

Nyår på Trysilfjellet

Startat av Marc, 02 januari 2009, 11:25:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Fjäll och vinterbilderna fortsätter, denna gång har jag förflyttat mig över gränsen till Trysil för att fira "nyttår".

Basfakta ur Wikipedia:
Fylke:    Hedmark
Centralort:    Innbygda    
Areal:    3 015 km²
Befolkning:    6 845 (2006)

Trysil kommune är en kommun i Hedmark fylke i östra Norge. Östra delen av kommunen gränsar till Dalarna, södra delen till Värmland. Kommunens centralort är Innbygda.

Jord- och skogsbruk är de viktigaste näringsgranarna och kommunen har flera träindustrier. Trysilälven var en av de sista älvarna i Norge med timmerflottning. Flottningen upphörde 1991. Trysil är också Norges största älgkommun med 1 050 skjutna älgar 2004

Riksveg 25 leder från svenska gränsen vid Sälen över till Trysil. Trysilfjellet syns på långt håll.

Mellan byn, fjället och Fageråsen/Högfjället är det stora höjdskillnader, vilket många har fått erfara. Här har en dansk gett upp och lägger på kätting. Tur att jag har riktiga däck!

30 december:
-25 i byn och -21 på fjället, då är det bara ut och varmköra bussen.
I någon tidigare tråd diskuterades om Volvos display och vilotider. Så här ser min favoritmeny ut vid körning!

Två svenskar var vi på plats över nyårshelgen.

Nästan hela helgen i alla fall, fick dra en repa ner till Stockholm natten 30-31/12. Off topic: är detta den enda nya FAC med silvergrill?

Transporter i området (by-liftar-fjället)  sköts av Trysilbussen AS (idag Veolia).

Okänt inv nr, men kommer från NordNorge ursprungligen!

Trysilekspressen är namnet på expressbussen ner till Oslo. Många olika bussar trafikerar linjen och en storhelg som denna även ett antal extrabussar.

Förstärkningsbuss till Oslo Lufthavn.

Trysilekspressen har på helgerna en intressant avgång med utgångspunkt i Oslo. Intressant därför att det ofta dyker upp spännande bussar.

Såsom denna!

Igår denna skönhet.

Det var allt från Trysil denna gång!

RoTe

Alltid lika trevligt att läsa dina trådar! :D

Ang favoritdisplayen så har min arbetsgivare beställt någon snikvariant för det går inte att ställa in körtiden där samt att den manuella växlingen är borttagen på i-shift med. :) Men det var kul att se hur det ska se ut i en riktig buss!  ;D