Modern Linjebusshistoria

Startat av Bussmicke, 02 januari 2009, 00:18:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Scania CK var skit snygga vill har mer o mer såna  8)

Sundås

Det här var ta mig sjutton det bästa jag sett på länge! Mer, mer, mer! :)

Hur mycket trafik hade Linjebuss tidigare i länet?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 02 januari 2009, 00:27:23 AM

Vänta bara till jag börjar plocka med Swebusbilderna...

Här får jag passsa frågan vidare
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Citat

Det var inte igår man såg denna gamla skolbussen! Nu rullar den visst österut.... Tackar å bockar :)

CitatHur mycket trafik hade Linjebuss tidigare i länet?

Stadstrafiken i Kalmar bla. Vet inte exakt vilka områden som man hade innan det blev Connex.

Jeppe Hagelbäck

Bussmicke

//Bussmicke.

Rickardo

Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2009, 00:18:56 AM

Oj va trevligt! :)  Linjebuss hade stor variation av bussar vid denna tiden. Denna är fd Högsby Trafik AB

/Rickardo

Bussmicke

Så Linjebuss 12xx-serie innehöll alltså Högsby Trafik AB och Oskarshamns Omnibus. Jag hade bara den senare i huvudet.
//Bussmicke.

Rickardo

Från början hade man endast stadstrafiken i Kalmar. Vid upphandlingen 1995(med reservation för fel årtal) vann Linjebuss ca hälften av trafiken i Kalmar län.

/Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 02 januari 2009, 09:35:23 AM
Så Linjebuss 12xx-serie innehöll alltså Högsby Trafik AB och Oskarshamns Omnibus. Jag hade bara den senare i huvudet.

Enligt mina noteringar:
1201-1233 Fd Oskarhamns Omnibus
1235-1240 Fd Högsby Trafik AB
1241-1244 Fd Nilsbuss, Vimmerby
1257-1265 Fd Kommuntrafiken Jönköping
(Alla nummer i intervallen behöver inte vara använda).

Rickardo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2009, 09:47:51 AM
Enligt mina noteringar:
1201-1233 Fd Oskarhamns Omnibus
1235-1240 Fd Högsby Trafik AB
1241-1244 Fd Nilsbuss, Vimmerby
1257-1265 Fd Kommuntrafiken Jönköping
(Alla nummer i intervallen behöver inte vara använda).

1234 har jag som Högsby Trafiks Kutter. Vet dock inte om denna kom i trafik efter övertagandet.
/Rickardo

virtual1

Mumma mumma! - varför hade man inte en vettig kamera, bussfotointresse o samma typ av respengar då????

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickardo skrivet 02 januari 2009, 09:50:59 AM
1234 har jag som Högsby Trafiks Kutter. Vet dock inte om denna kom i trafik efter övertagandet.
/Rickardo

Det är alltså KKR 885, Högsby Trafik AB 17. Enligt Svensk Busshistoria hamnade denna buss 1988 hos Jan Erik Burlind Entreprenad i Skara och sedan Nossebro. Antagligen bara registrerad på detta företag och kvar i Högsby hela tiden, eftersom jag fotograferade KKR 885 i Högsby i september 1991. I samband med att Linjebuss övertog Högsby Trafik AB i augusti 1994 blev bussen mycket riktigt Linjebuss 1234. Jag tror dock inte att Linjebuss använde den i trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 januari 2009, 11:21:09 AM
Mja här är det frågan om ett missförstånd som kommer sig av att organisationsnumren återanvänds.
J-E Burlind Entreprenad bildades först 1995... så ägaren till bussen var det företag som hade detta org nr innan Burlind.

Om man senare begär ett utdrag från bilregistret kommer det därför att stå fel ägare i ett sådant fall, då får man begära ut kopior av mikroficharna....

Visst ja, det borde jag ju ha tänkt på.  :-[
Men då är frågan vilket företag som hade organisationsnumret förut? Det är bara denna bussen som enligt Svensk Busshistoria har haft denna ägandebild.