Huvudmeny

Busslink 5001

Startat av Bussmicke, 01 januari 2009, 20:55:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

I helgen gör den troligen sin sista tur i tjänst.



//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocks74

du verkar inte gilla den här modellen :)är som jag gillar inte omnicityn :)

Möllers

då kan dom skicka den till Landskrona ner den har kört klart i stockholm då kan vi döpa om den till swebus 6789 det skulle vara nåt  ;D
Kunde den köra här då hade alla landskrona bor blevit skit glada tror jag.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Zella

Då hoppas jag att du gör en dagfylld dok om den kärleksröda ögonstenen  :-* ;D :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:14:53 PM
Så där säger du Varje gång något gammalt försvinner.. ;)

Och med tanke på en annan herres klagande över "allt modernt" på sistone kanske Kvarnes reaktion inte är så orimlig. :)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Citat från: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 22:18:55 PM
Och med tanke på en annan herres klagande över "allt modernt" på sistone kanske Kvarnes reaktion inte är så orimlig. :)
:-X
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 01 januari 2009, 22:05:45 PM
Mkt mkt tråkigt!

Skrot eller export?  :( :'(

Var beredd nu, Forslund! En MaxCi skulle väl passa bra på planen i Älgviken? När den fyllt 30 kan vi köra runt runt runt Fittja dagarna i ända! ;D

Björn Forslund

Hej
Njaee....det börjar bli fullt här nu, sedan H54:an dök upp.
Fast visst är det en numera snart klassisk busstyp, som jag hoppas blir bevarad i något exemplar. Synd att det är så fullt på Spårvägsmuseum. Varför kan inte Buss-Micke, med sin uppenbara hatkärlek till typen, ta sig an en?
Kom igen, nu Buss-Micke! Erkänn att du älskar MaxCi i smyg!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 23:26:29 PM
Jag svär inte i kyrkan..

Men Micke Nilsson ??  Du gjorde ju de här ovan ju .......   (se citatet nedan)

Citat från: Bussmicke skrivet 01 januari 2009, 22:14:53 PM
Så där säger du Varje gång något gammalt försvinner.. ;)

Eller är det det som kallas "kasta sten i glashus" ??       /Leif 
;-)

Cero

Ja det är väl trevligt att ytterligare en svensk och ganska bra busstyp nu så sakteliga försvinner till förmån för tyska fordon. Men vänta något år med firandet till den sista Scanian lämnat innerstaden. Då får MAN tillfälle att fira ordentligt. Kan vi sedan bli av med Busslink i nästa upphandling oxå så har vi säkrat att inga skattepengar hamnar i svenska fickor utan ligger tryggt i tyska, franska eller engelska ägarfickor.

Som svensk kan jag inte undgå att förundras över det ointresse som finns i samhället för svenskt ägande och i förlängningen svenska jobb. Speciellt i ljuset av att lilla Sverige faktiskt haft tre ganska duktiga fordonstillverkare som klarat sig bra i den internationella konkurrensen. Dessa har sålts ut i snabb takt och är kanske bara några få år ifrån att försvinna fullständigt. Ja SAAB har ju redan försvunnit, de är ju bara ett emblem numera. Fri konkurrens säger någon. Javisst, det tycker jag också är jättebra, men hur många bussar med svenskt märke säljs till exempelvis Berlins kollektivtrafik? Kan det bero på tysk patriotism eller är de tyska märkena bra? Har man ingen stark hemmamarknad har man inte heller någon stark export och där är de svenska märkena på buss- och personbilssidan nu. Lastbilarna klarar sig väl fortfarande hyfsat delvis pga sin teknologi och kvalitet men också pga att många åkare fortfarande är patrioter. Kanske de sista i Sverige.

Och hur kul blir det när alla svenska bussar och lastbilar kommer från MAN och Mercedes, bilarna från VAG, Peugeot/Citroën eller Toyota? Var det någon som sa mångfald? Om 20 år kommer vi att säga om B9S, MaxCi, OmniLink, m.fl. precis som vi säger om CF, Capitol och Metropol idag. Det var tider det och riktiga bussar. Sådana görs inte idag. Dock med tillägget att det var tider när det överhuvud taget fanns svenska tillverkare. Jag tycker det är en trist utveckling för den industri som försvinner kommer aldrig tillbaka och förlusten kommer att kosta skattebetalarna mycket pengar.

Själv hade jag ärende till Stockholms city idag och passade på att försöka hitta någon MAN att åka med. Det slutade med MaxCi istället och det kändes riktigt komfortabelt!

Jan

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2009, 20:59:02 PM
då kan dom skicka den till Landskrona ner den har kört klart i stockholm då kan vi döpa om den till swebus 6789 det skulle vara nåt  ;D
Kunde den köra här då hade alla landskrona bor blevit skit glada tror jag.

Möller 6789 finns redan. Sedan tror jag inte att Maxi skulle vara något för Landskronas alla gupp. Till Lk kommer det endast bli MAN. Förhoppningsvis blir det fler A21 under året!
I branschen i 40 år

homer

Citat från: Cero skrivet 02 januari 2009, 14:36:07 PM
Ja det är väl trevligt att ytterligare en svensk och ganska bra busstyp nu så sakteliga försvinner till förmån för tyska fordon. Men vänta något år med firandet till den sista Scanian lämnat innerstaden. Då får MAN tillfälle att fira ordentligt. Kan vi sedan bli av med Busslink i nästa upphandling oxå så har vi säkrat att inga skattepengar hamnar i svenska fickor utan ligger tryggt i tyska, franska eller engelska ägarfickor.

Som svensk kan jag inte undgå att förundras över det ointresse som finns i samhället för svenskt ägande och i förlängningen svenska jobb. Speciellt i ljuset av att lilla Sverige faktiskt haft tre ganska duktiga fordonstillverkare som klarat sig bra i den internationella konkurrensen. Dessa har sålts ut i snabb takt och är kanske bara några få år ifrån att försvinna fullständigt. Ja SAAB har ju redan försvunnit, de är ju bara ett emblem numera. Fri konkurrens säger någon. Javisst, det tycker jag också är jättebra, men hur många bussar med svenskt märke säljs till exempelvis Berlins kollektivtrafik? Kan det bero på tysk patriotism eller är de tyska märkena bra? Har man ingen stark hemmamarknad har man inte heller någon stark export och där är de svenska märkena på buss- och personbilssidan nu. Lastbilarna klarar sig väl fortfarande hyfsat delvis pga sin teknologi och kvalitet men också pga att många åkare fortfarande är patrioter. Kanske de sista i Sverige.

Och hur kul blir det när alla svenska bussar och lastbilar kommer från MAN och Mercedes, bilarna från VAG, Peugeot/Citroën eller Toyota? Var det någon som sa mångfald? Om 20 år kommer vi att säga om B9S, MaxCi, OmniLink, m.fl. precis som vi säger om CF, Capitol och Metropol idag. Det var tider det och riktiga bussar. Sådana görs inte idag. Dock med tillägget att det var tider när det överhuvud taget fanns svenska tillverkare. Jag tycker det är en trist utveckling för den industri som försvinner kommer aldrig tillbaka och förlusten kommer att kosta skattebetalarna mycket pengar.

Själv hade jag ärende till Stockholms city idag och passade på att försöka hitta någon MAN att åka med. Det slutade med MaxCi istället och det kändes riktigt komfortabelt!

bra skrivet!!! håller med dig fullständigt