Huvudmeny

swebus o veolia.

Startat av Möllers, 31 december 2008, 20:13:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Hmm, ruskigt mörka bilder, du bore nog efterbearbeta dessa Mattias!

M224

Citat från: virtual1 skrivet 01 januari 2009, 04:00:57 AM
Hmm, ruskigt mörka bilder, du bore nog efterbearbeta dessa Mattias!

Bilderna är krafigt underexponerade. Visst kan Möller ljusa upp dem med skugga/högdagrar alt kurvor men det bästa är ju att man får till en så bra exponering som möjligt redan innan vi lägger in bilden i datorn. Tittar vi i exif så ser vi att bländaren är f/6.3 och slutartiden 1/125s och att ISO 800 har använts samt att klockan var strax efter 15 och att det var mulet ute. Detta säger ju sig självt att en bländare på f/6.3 ihop med en så snabb slutartid som 1/125s ger i det närmaste kolsvarta bilder, histogrammet måste ha fått ett frispel och varit helt på den vänstra sidan av diagrammet.

Jag förslår att Möller håller ett öga på histogrammet i fortsättningen och använder dig av P, Av eler Tv istället för M.

Bussmicke

M kräver lite av att fotografen vet vad han eller hon gör.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Möllers

Tror inte P eller AV hade hjäplt så mycket där tror jag inte.

M224

Jag har ingen större lust att argumentera då det drar iväg åt att tråden ska bli "OT" men jag måste göra dig besviken och säga att du har fel och det är inget jag tror utan jag vet.

Möllers

Hade bara räkte fixa bländar tiden bara där så hade dom blevit ljusare tror jag och bläntar tiden med så klart  ;)

Henrik N

Du får skaffa ett ljusstarkt objektiv istället ;) 50 1,8 exempelvis..

Möllers

hihi måste kosta hell del  ::)

Henrik N

Nee kring 1000-lappen, så den är inte så fasligt dyr ;)

Möllers

får jag köpa ett sånt då ska först ha min nya zoom på 55-250mm innan jag stafar den andra.

Henrik N

Du får köpa i vilken ordning du vill :)

Möllers

Jo vet jag men kanman ha det på zoomen med den du sa henrik N  ???

Henrik N

Nej det är ett objektiv, du kan inte sätta den på en annan ;)

Möllers

Aha ok då blir det bättre att fota då ner det är mörkt med ute eller det blir kväll ner det mörkar ute typ  ::)