Wasatrafik

Startat av Richard1250, 31 december 2008, 13:34:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Fortsätter med mitt lilla bildsvep.
Jag har ingen aning från vilket år bilderna är ifrån om dom är tidigare från 1990 men jag sätter in dom här annars går det bra att flytta på dom

Här kommer en del av Wasatrafik från mina samlingar

med vänliga hälsningar

/Richard
o så gott nytt år klart är ju nyårsafton idag  :)
















Peter Öden

Hej !

Tack för dessa trevliga Wasatrafiksbilder !

GOTT NYTT ÅR !

Mvh Peter Ö

Muk

Intressant! Jag visste inte att Wasatrafik har kört för Essbuss.  :o  <- kanske något mindre chockad än så där dock.  :)

HB

Citat från: Richard skrivet 31 december 2008, 13:34:48 PM
Fortsätter med mitt lilla bildsvep.
Jag har ingen aning från vilket år bilderna är ifrån om dom är tidigare från 1990 men jag sätter in dom här annars går det bra att flytta på dom

Här kommer en del av Wasatrafik från mina samlingar

med vänliga hälsningar

/Richard
o så gott nytt år klart är ju nyårsafton idag  :)


Trevliga bilder på bussar man kört. Kul att se dom igen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 december 2008, 16:36:52 PM
470, 471, 474, 474, 465, 476, 481

465 = LYW 372 kom närmast från Jan Nilssons Turistbussar i Tumba till Club Continental, där den fick nummer 660. CC hade dock då köpts av Wasatrafik, som flyttade den till sin relativt nyöppnade avdelning i Malmö där den fick 960. Så tillbaka till Trångsund igen och då fick den 465. Den kan alltså också ha varit 660 eller 960 vid den tiden för bildens tagande.

470 = KUS 735 övertogs från Centrala Bussbeställningen. Jag minns denna buss som en rysare att åka med. Ruskigt obekväm och mer som en linjevagn än en helturistbuss. Visserligen fanns toalett men ryggstöden framför sittplatserna var försedda med en träskiva och alltså inte tygklädda. Så småningom flyttades 470 till Malmö och fick nummer 970.

471 = LLN 727 köptes ny och var något slags demobuss liksom halvsystern 473 av samma fabrikat men i något annat utförande.

474 = LSY 896

476 = LNU 910 var en demovagn, som Jonckheeres generalagent tog in i Sverige. Från början var den målad i vitt och inslagen som en present med texten "From Belgium with love".

481 = JOP 681, en av två likadana dubbeldäckare som Wasatrafik hade (den andra var 480) och ofta dök upp med på linje 810.


Mycket trevliga bilder. Wasatrafik Stockholm i Trångsund har alltid en speciell plats i mitt hjärta. Alla dessa bussar har jag åkt med flera gånger på linje 810 mellan Jordbro och Stockholm.
Jag tror att alla bilderna är tagna före 1990. Platsen ser jag är invid Österskans i Halmstad, och det är väl den plats som expressbussarna fortfarande använder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

#5
Citat från: HB skrivet 31 december 2008, 16:26:56 PM
Trevliga bilder på bussar man kört. Kul att se dom igen.

Eftersom du har kört i Wasatrafik så bjuder jag på två bilder till  :)






Eftersom Staffan S nu nämnde Club Continental så får jag väl bjuda till lite extra då  :)







Platsen som dom flesta bussarna är fotade är mycket riktigt vid Österskans där Swebus Express nu har hållplatser.


Så nu blir det inte mer för i år ha det gott alla Bussentusiaster.

:) /Richard

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard skrivet 31 december 2008, 17:38:39 PM
Eftersom du har kört i Wasatrafik så bjuder jag på två bilder till  :)



462 = HPO 238, fd Club Continental 665. Denna hade manuell sedan-dörr fram.



Denna buss köptes sedan Wasatrafik köpt Club Continental. Då introducerades också denna färgsättning.



Detta är den buss som gick under namnet "sexorna", alltså 666. CFJ 896 Volvo B58 Jonckheere.


:) /Richard
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Trevligt bildsvep från Fredsgtan i Halmstad.
Jag visste inte att Wasatrafik har kört i Halmstad eller var det som nuvarande Swebus Express?
Hållplatsen på Fredsgatan heter Österskans/Teatern.
Fredsgatan har under i år (2008) blivit ombyggd och är mycket smalare än när när bilderna togs.
Desstom har stadsbibliotekets som syns på några av bilderna flyttat ett andra sidan Österskans.
I gamla statsbibliotekets lokaler kommer det bli ett Ungdomens hus under 2009.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 31 december 2008, 18:15:25 PM
Trevligt bildsvep från Fredsgtan i Halmstad.
Jag visste inte att Wasatrafik har kört i Halmstad eller var det som nuvarande Swebus Express?
Hållplatsen på Fredsgatan heter Österskans/Teatern.



Wasatrafik körde - innan de köptes upp av Swebus - expressbusstrafik för Svenska Buss, Essbuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HB

Citat från: Richard skrivet 31 december 2008, 17:38:39 PM
Eftersom du har kört i Wasatrafik så bjuder jag på två bilder till  :)

Så nu blir det inte mer för i år ha det gott alla Bussentusiaster.

:) /Richard

Jätterolig att se. Alla utom boggikärran (som väl hörde hemma i Dalarna normalt), har man ju kört. 462 var en rysare att köra linje med. Framdörren kunde putta omkull folk om man inte passade sig. På linje 810 gick det dock bra, för där hade kunderna lärt sig detta med vad utåtgående dörr betydde. Bakdörren va manuell om jag miss rätt, vilket innebar att kunderna glömde stänga den ibland varför man då fick gå bak och göra det själv. Härliga bilder du visat.

j-a

Ajokki boggin är det MRH 915 som sedan övertogs av Erlandssons trafik 1989 och fick nr 87?

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 31 december 2008, 19:41:51 PM
Jätterolig att se. Alla utom boggikärran (som väl hörde hemma i Dalarna normalt), har man ju kört. 462 var en rysare att köra linje med. Framdörren kunde putta omkull folk om man inte passade sig. På linje 810 gick det dock bra, för där hade kunderna lärt sig detta med vad utåtgående dörr betydde. Bakdörren va manuell om jag miss rätt, vilket innebar att kunderna glömde stänga den ibland varför man då fick gå bak och göra det själv. Härliga bilder du visat.

Jag skrev att 665/462 hade manuell sedandörr. HB att den var automatisk. Det var så att när bussen kom till Wasatrafik i samband med förvärvet av Club Continental var dörren manuell. Sedan vill jag minnas att bussen var med om en olycka och frampartiet fick en del skador. I varje fall fick den senare en sedandörr som kunde öppnas och stängas av föraren. På bilden har den otvivelaktigt fått denna dörr.
Jag minns en episod på 810-an när 665 gick där med sin sedandörr. Den gick samma avgång med samma griniga förare varje morgon en kortare period och det var alltså också ungefär samma resande varje dag. Föraren gnällde grinigt på siste man som inte begrep att stänga efter sig. Med den påföljd att jag en morgon fick dörren mitt i ansiktet. Den som steg på före mig var nämligen så fokuserad på att stänga dörren efter sig att han glömde att kolla om han var siste man.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)