Huvudmeny

Londonbuss

Startat av Rufus, 29 december 2008, 19:49:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Den här bilden tog jag i London i slutet på oktober.
Ganska skön bild.


Simon Bertilsson

Fortfarande rullband minsann. Inte läge att gå över till matrisskyltar nu när resten av världen håller på att gå över till diod? ;)

Ove Bojarp

Wright kaross typ H033 och DAF(VDL) chassi XMGDE02PS0H011458 (ID: DW55)

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 december 2008, 20:08:35 PM
Fortfarande rullband minsann. Inte läge att gå över till matrisskyltar nu när resten av världen håller på att gå över till diod? ;)

Jodå, finns diodskyltar i London med, framförallt på Oxford Tube o övriga långdistanslinjer! Fanns t.o.m ett par dubbeldäckare med rörlig reklam på sidorna, den ni!!!!

Cyklisten

Den enda fördelen med matrisskyltar gentemot rullband är väl bara någorlunda bättre flexibilitet (dvs. att man kan föra in nya destinationer), men driftsäkerheten blir inte bättre, särskilt i minusgrader då matrisskyltarna brukar lägga av.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cyklisten skrivet 30 december 2008, 16:02:35 PM
Den enda fördelen med matrisskyltar gentemot rullband är väl bara någorlunda bättre flexibilitet (dvs. att man kan föra in nya destinationer), men driftsäkerheten blir inte bättre, särskilt i minusgrader då matrisskyltarna brukar lägga av.

Defekta matrisskyltar kan vara helt oläsbara. Ibland kan texten vara så förvrängt att det bara ser ut som en massa prickar. Har också sett trasiga matrisskyltar där någon bokstav eller siffra mer liknar någon annan
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ted Selander

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 29 december 2008, 20:08:35 PM
Fortfarande rullband minsann. Inte läge att gå över till matrisskyltar nu när resten av världen håller på att gå över till diod? ;)

TfL (Transport for London) som är huvudman för trafiken i London anbefaller alltjämt rullband (blinds) för sina entreprenörer. Även typsnittet (New Johnston) är reglerat.
På London Transport-tiden fanns ett omfattande Blinds Department i centralverkstaden Aldenham Works, där all tillverkning och modifiering skedde.

Det gjordes på sin tid stora läsbarhetsövningar med representanter för allmänheten, de fick bl.a. ta ställning till skillnaden i läsbarhet för texter skrivna med enbart versaler resp. blandad skrift. Den blandade varianten segrade gemenligen.

/Ted

Niklas Bygdestam

Citat från: Ted S skrivet 30 december 2008, 17:35:08 PM
TfL (Transport for London) som är huvudman för trafiken i London anbefaller alltjämt rullband (blinds) för sina entreprenörer. Även typsnittet (New Johnston) är reglerat.
På London Transport-tiden fanns ett omfattande Blinds Department i centralverkstaden Aldenham Works, där all tillverkning och modifiering skedde.

Det gjordes på sin tid stora läsbarhetsövningar med representanter för allmänheten, de fick bl.a. ta ställning till skillnaden i läsbarhet för texter skrivna med enbart versaler resp. blandad skrift. Den blandade varianten segrade gemenligen.

/Ted

Jag måste nog säga att när det gäller läsbarhet så tycker jag att rullbanden ändå är bäst. Inget typsnitt på tecken blir fullt lika tydligt på varken matris- eller diodskyltar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.