Swebus för Länstrafiken Skaraborg

Startat av Mikael T Nilsson, 29 december 2008, 09:33:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder på Swebus-vagnar som trafikerat Skaraborg. Först vagn 0414, som ursprungligen levererades till GDG med inv.nr. 1797.

Sedan en Volvo B10M/Säffle av årsmodell 1991, vagn 3286, i Länstrafiken Skaraborgs färgsättning.

En av Skaraborgs Ajokki Fifty-bussar, vagn 3453. I 3450-serien ingick väl även ett antal Scania MaxCi som trafikerade Skövdes tätortslinjer?

Notera märkningen "Länspendeln". Till höger skymtar en Alpus-buss i GDG-utförande.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Bussen märkt med länspendeln gick inte den mellan Karlstad, Kristinehamn och Jönköping?

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Stefan P skrivet 29 december 2008, 11:32:11 AM
Hej

Bussen märkt med länspendeln gick inte den mellan Karlstad, Kristinehamn och Jönköping?

mvh Stefan P

Hej,

Ja, det är inte omöjligt. Det var linje 839 som gick mellan Karlstad och Jönköping (nuvarande Swebus Express 839, vet dock ej om det är exakt samma sträckning). Här är en bild på en annan Swebus-vagn, märkt "Länspendeln", då den gick i trafik på 839:an.

Men Länspendeln var väl egentligen inte linje 839 utan Länspendel-linjerna 1 och 5 som främst gick inom Skaraborgs län?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Citat från: Norrortsmicke skrivet 29 december 2008, 11:44:29 AM

Hej,

Ja, det är inte omöjligt. Det var linje 839 som gick mellan Karlstad och Jönköping (nuvarande Swebus Express 839, vet dock ej om det är exakt samma sträckning). Här är en bild på en annan Swebus-vagn, märkt "Länspendeln", då den gick i trafik på 839:an.

Men Länspendeln var väl egentligen inte linje 839 utan Länspendel-linjerna 1 och 5 som främst gick inom Skaraborgs län?

Du har ingen bild på den Scania 112 Vanhool som BTA körde med på linje 839? Denna hade en 10 växlad låda via en liten joysik, denna buss har jag åkt ett flertal ggr mellan Kristinehamn-Karlstad på rent nöje under tidiga 90-talet på ett så kallat fritidskort (gymnasie) som då fanns i Värmland... Denna buss gick som ett skott... Kristinehamn-Karlstad på under 25 minuter, mätaren var i max dvs bortanför 125km/h (utanför mät omr) på den som oftast körde på turen 20:35 fr Kristinehamn på söndagar... Det var en boggiebuss Scania som var kort mot idagsläget boggiebussar....

Ser även en Gävle buss på bilden, dom har man åkt med ett flertal ggr innan Swebus Express tog bort dessa... Som mest gick det 3 dubbel turer Karlstad-Gävle 07:45, 12:45 samt 17:35 fr karlstad till Gävle samt 06:20, 11:20 & 16:00 Gävle-Karlstad, jag flyttade fr Karlstad till Gävle 1995.....

Bilden lär vara tagen runt 12:35 då denna 839 avgick & Linje 800 först avgick 12:45....

I bakgrunden är det även en Vanhool som säkert är fr en fd Skaraborg med toalett samt automatlåda som ofta gick på sträckan Karlstad-Deje-Hagfors dåvarande linje 304... Dessa hade sjusegemt skyltar med rullband för dest med "gul text", detta var ovanligt i värmland på denna tid då dom övriga Vanhool fr GDG tiden i övrigt hade rullband även på nummer samt vita texter på rullbands destinationerna....

Dessa Skaraborgs Vanhooler skyltades ofta "JAS" på sjusegmensts skyltarna när dom inte var i trafik... Det hörde nog till på denna tid vad JAS var för något.... Någon förare som försökte vara rolig bara kanske :-)

"OFF" var annars roligt att skylta i Karlstad på 80/90-talet....
Karlstadsbuss/Karlstad Lokaltrafik hade ju inv 204-207 (Scania CR112) med skyltar UWE från 1984....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde skrivet 29 december 2008, 12:18:16 PM
Du har ingen bild på den Scania 112 Vanhool som BTA körde med på linje 839? Denna hade en 10 växlad låda via en liten joysik, denna buss har jag åkt ett flertal ggr mellan Kristinehamn-Karlstad på rent nöje under tidiga 90-talet på ett så kallat fritidskort (gymnasie) som då fanns i Värmland... Denna buss gick som ett skott... Kristinehamn-Karlstad på under 25 minuter, mätaren var i max dvs bortanför 125km/h (utanför mät omr) på den som oftast körde på turen 20:35 fr Kristinehamn på söndagar... Det var en boggiebuss Scania som var kort mot idagsläget boggiebussar....

Jag har ingen bild på den men du torde avse BTA 77, Swebus 5377 JKY 732 Scania K112TL vH Alizée 310.
Trevlig med bilden på 5388, en annan tidigare BTA-vagn. Den målades sedan om för Swebus Express och slutade sina aktiva dagar som reservbuss i Borås. Som sådan gick den så gott som varje morgon ett tag runt millennieskiftet som förstärkningsbuss Borås-Göteborg.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

Med BTA är det samma som Billingstrafik AB som Swebus senare köpt upp?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 29 december 2008, 17:05:09 PM
Hej

Med BTA är det samma som Billingstrafik AB som Swebus senare köpt upp?

mvh Stefan P

Jo, det är helt rätt uppfattat. Beklagar otydligheten.
Billingens Trafik AB hade Skövde kommun som majoritetsägare. Märkligt nog körde de trots det aldrig tätortstrafiken i Skövde utan det gjorde SJ. Det fanns dock en del anknytningar mellan SJ och BTA också.

ivar

Hej!

Trevliga bilder!
Speciellt på Swebus 5388 både i "Länspendel"-lack och i Swebus Express-lack

Hur många Länspendel-linjer har det funnits, samt vart gick dessa linjer emellan?
2st av dessa linjer finns väl kvar? "Express 1" mellan Trollhättan-Skara-Skövde-Karlsborg och "Express 2" mellan Trollhättan-Vara-Falköping, fast i nyare versioner? (Rätta mig om jag har fel)

Mvh
Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredde skrivet 29 december 2008, 12:18:16 PM
Du har ingen bild på den Scania 112 Vanhool som BTA körde med på linje 839?

Hej,

Nej, tyvärr har jag ingen bild på denna vagn.

Citat från: Niclas N skrivet 29 december 2008, 19:02:38 PM
Hej!

Trevliga bilder!
Speciellt på Swebus 5388 både i "Länspendel"-lack och i Swebus Express-lack

Hur många Länspendel-linjer har det funnits, samt vart gick dessa linjer emellan?
2st av dessa linjer finns väl kvar? "Express 1" mellan Trollhättan-Skara-Skövde-Karlsborg och "Express 2" mellan Trollhättan-Vara-Falköping, fast i nyare versioner? (Rätta mig om jag har fel)

Mvh
Niclas

Tack! Jag har för mig att även Söne Trafik trafikerat länspendel 1.

I nuläget finns i alla fall "expresslinjer" i Skaraborg, 1 (Lidköping-Skara-Skövde-Karlsborg) och 5 (Trollhättan-Lidköping-Skara-Skövde).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 30 december 2008, 17:03:49 PM
Hej,

Nej, tyvärr har jag ingen bild på denna vagn.

Tack! Jag har för mig att även Söne Trafik trafikerat länspendel 1.

De har kört vissa turer väster om Skövde som undentreprenör till Swebus. Kanske rentav gör fortfarande. Men trafiken på nuvarande länspendel 1 har väl alltid körts av Swebus - eller startade den redan då SJ Buss/GDG fanns kvar? Även när Buss i Väst hade merparten av regiontrafiken i Skaraborg körde Swebus länspendel 1.

Enligt Rikstidtabellen 1995 fanns följande länspendlar:
1 Lidköping-Skara-Karlsborg
3 Kinnekulletåget
4 Mariestad-Skara-Falköping
5 Lidköping-Grästorp-Vänersborg.
Någon länspendel 2 verkar inte ha funnits.

Kinslayer

Länspendel 1 startade trafiken 1986 om jag inte är helt ute och cyklar.....gick då mellan Karlsborg och Lidköping och kördes av GDG och SJ. HEU 823,MME 283,MCK 013 hette fordonen som jag åkte med på den tiden. Kanske fanns nån mer....är inte säker.

Men vad var detta för buss? Den hörde till BTA och gick på linje 839 en hel del.
Länk till BM´s sida: http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Billingens_Trafik-BTA/slides/BTA_81_Skovde_busstation_930829.html

Anton i Axvall

Måste bara rätta Norrortsmicke så det blir rätt...

Sedan i juni kör man två Expresslinjer genom Skaraborg ner till Trollhättan, de är:

1EXPRESS Karlsborg-Tibro-Skövde-Skara-Lidköping-Grästorp-Trollhättan.
2EXPRESS Falköping-Vara-Grästorp-Trollhättan.

Innan juni 2008 var nuvarande 1Express uppdelad i 1 och 5, men nu är den en enda lång linje.

Nu är det Swebus som kör linjen åt Västtrafik. Bussar från Lidköping, Skövde och även någon från Karlsborg om jag inte har fel.

Mikael T Nilsson

Tack för era kompletterande uppgifter! Jag visste inte att Express 5 hade upphört.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 januari 2009, 19:45:23 PM
Tack för era kompletterande uppgifter! Jag visste inte att Express 5 hade upphört.

Den har slagits samman med linje 1, som alltså förlängts från Lidköping till Trollhättan och fått fler turer än vad gamla linje 5 hade.

Sedan slog det mig att Länspendel 2 år 1995 måste ha varit reserverad för linje 839, men denna blev aldrig länspendel utan kördes av Swebus Express. I gamla Skaraborgs län fungerade den dock som en länspendel.