Ingmans Säffle, före Swebus 3480

Startat av Mikael T Nilsson, 29 december 2008, 09:23:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Enligt uppgifter jag har fått blev Ingmans i Säffle uppköpt av Swebus 1993 eller 1994. De bussar som gick över till Swebus lär ha fått inv.nr. i 34xx-serien. Här ser vi Ingmans NFF 815, som senare blev Swebus 3480.

Notera att bussen har godsrum.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredde

Mumms denna Scania med fram-motor.. Denna inkom på linje 200 sedan som "skolbuss" till Skoghall lysåskolan/sågverskskolan ... Denna har man åkt med säkert 300ggr mellan karlstad buss stn & Lysåsskolan, på slutet hade den värmlandslacken med granar å var gul... Men när jag åkte med den var den grå/silver som bilden.... Ingmans bussen å snubben som körde hade riktig 80-tals frilla & han behövde man aldrig visa läns/gymnasiekortet för heller han bara släppte ombord folk sedan full gas mot skoghall, denna buss spann som fan på bakjulen på vintern med & det förstår man med fram-motor.......

Clabbe

Före denna buss hade de en Volvo F85 flakbil med ett mindre skåp pålagt, att köra varudistribution med på näset. Inte tal om kyla på den tiden.

S Svensson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 29 december 2008, 09:23:16 AM

Enligt uppgifter jag har fått blev Ingmans i Säffle uppköpt av Swebus 1993 eller 1994. De bussar som gick över till Swebus lär ha fått inv.nr. i 34xx-serien. Här ser vi Ingmans NFF 815, som senare blev Swebus 3480.

Notera att bussen har godsrum.

Förmodligen var det bussarna och trafiken som togs över. När det hela skedde påstods att hela företaget togs över. Men vissa saker var oklara. En buss som togs över var ganska lång tid inte överregistrerad. Troligen pga återvinningsregler.

Av intresse kan nämnas att Ingmans en gång i tiden körde Säffle-Karlstad. Troligen före 1937. Cirka då som BJ Omnibus AB tog över linjen.

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack alla för kompletterande information! Gott nytt år!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Muk

Ingmans gick i konkurs 1994. Var det i samband med detta övertagandet skedde?

Muk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 januari 2009, 21:19:57 PM
19930630 köptes bussarna

Tack för den informationen. Ett halvår innan konkurs med andra ord.

S Svensson

Det är ju så att någon måste sköta trafiken och det var denna som fördes över.
Jag är dock inte säker på vilket företag som gick i konkurs.
Det företag som Swebus tog över 1993 gick INTE i konkurs. Jag är inte säker på hur det var med namnändringar innan Swebus förvärvade företaget.
Men 1994 gick det företag (ev enbart fysiska personer) i konkurs som Swebus förvärvat sitt företag från.
Men Swebus hade en buss,Berkhoof,kvar registrerad på sitt AB ända till konkursen reddes upp.
Uppgifter jag fått men som inte kontrollerats hos Bolagsverket.

Muk

Citat från: S Svensson skrivet 05 januari 2009, 10:56:23 AM
Det är ju så att någon måste sköta trafiken och det var denna som fördes över.
Jag är dock inte säker på vilket företag som gick i konkurs.
Det företag som Swebus tog över 1993 gick INTE i konkurs. Jag är inte säker på hur det var med namnändringar innan Swebus förvärvade företaget.
Men 1994 gick det företag (ev enbart fysiska personer) i konkurs som Swebus förvärvat sitt företag från.
Men Swebus hade en buss,Berkhoof,kvar registrerad på sitt AB ända till konkursen reddes upp.
Uppgifter jag fått men som inte kontrollerats hos Bolagsverket.

Ingmans Trafik Aktiebolag (bildat 1935, namnändrat från Trafikbolaget Ingmans Busslinjer 1973)  gick i konkurs 1994-01-10. Kontrollerat hos Bolagsverket.

Muk

Det kan vara ett annat bolag. Finns det någon kännt org.nr till Ingmans Busstrafik Ab? Swebus har sålt ett antal vilande dotterbolag genom åren som därigenom fått nya namn.