Julafton med veteranbuss på Sri Lanka

Startat av lennarts, 28 december 2008, 06:59:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lennarts

På julaftons morgon vaknade jag upp på Hotel Galle Face i Colombo och oväntat som det mesta är i livet visade det sig att framför hotellet hade ett antal veteranbilar och en buss ställts upp inför det årliga rallyt mellan Colombo och Galle, där man i "The Vintage Car Club of Sri Lanka" (eller något snarlikt) hade ett fyradagars möte från och med juldagen.

Då jag reste med en bussägardotter kastade vi oss ut för att fotografera bussen (och ett antal gamla Austin Seven mf.l.) och jag tänkte att den skall jag visa i detta forum. Som stationsmästarson är jag emellertid mer van vid SJK postvagnen och har i arla morgontimmarna förgäves sökt finna hur man länkar till en bild i detta forum. Jag ger upp och klistrar helt sonika in länken under denna text så får vi se hur det blir. Bussförren (mannen i vitt om Ni får upp en bild) och bussägaren (ej i bild) sade att detta var en Dodge från 1935. Jag gav dem adressen till detta forum och lovade att lägga ut bilden av deras klenod. Kanske lovade jag för mycket! Länken nedan verkar emellertid fungera, men nog vore det fint om bussen i likhet med andra bilder kom upp direkt.  Please advice!

Vänligen Lennart Strömquist

Länken editerad av admin för att visa bilden.

lennarts

Om jag får veta hur man editerar en länk så kanske det blir några fler bilder. MVH Lennart Sq

lennarts

OK var det så enkelt. Nu bussen med ägare och bussamatörer i mer tidstypiskt (?) bildutförande.
LSq

bilomnibussen

För att även denna gång ta mig friheten att vara med och peta i allting vill jag framföra åsikten att bussen är från 1940-talet, vet dock ej exakt när modellen kom men det torde inte ha varit på 30-talet. Sådana lastbilar fanns en hel del av i Sverige. En skön bild av en skön buss verkligen!
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 28 december 2008, 11:25:43 AM
För att även denna gång ta mig friheten att vara med och peta i allting vill jag framföra åsikten att bussen är från 1940-talet, vet dock ej exakt när modellen kom men det torde inte ha varit på 30-talet. Sådana lastbilar fanns en hel del av i Sverige. En skön bild av en skön buss verkligen!
Mvh Jan G

Ja, jag tror inte heller att det kan vara en buss från 30-talet. I varje fall inte fronten. Det är andra hälften av 40-talet. Jämför gärna med den här Dodge-bussen i Norge. Den är från 1946.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)