Kommunal kräver tilläggsavtal för Stockholms bussförare (restiderna)

Startat av Lars Ödlund, 27 december 2008, 16:41:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

För att slippa allt sånt här borde alla få lika avtal där allt ingår i arbetstiden. Det borde ju kunna gå att få in exakt vad som ska vara arbetstid. Slutar man på plats B så borde det vara betald tid för att komma tillbaka tiil A oavsett var i landet man kör...arbetsgivaren kan ju förlägga det som de vill. Särsklit viktigt att sånt här finns i avtalen för att slippa problem vid byte av arbetsgivare...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Christer K

Har kört både på ÖTAB, GS och Swebus Express så har alltid restiden ingått i tjänsten. Man börjar och slutar i garaget där man tog bussen på morgonen. På GS byte man förare på olika platser i stan men man hade alltid betald tid till garaget. Så allt tid räknades som arbetstid. På Swebus Express tar man ut bussen kör tur och ställer in samma buss om man inte går på en linje vid Resecentrum så har man betalt till från Garaget då också.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 21:16:23 PM
När det gäller SL området så var det så att i det gamla SL avtalet som följde med i Busslink fanns möjlighet att betala restiden separat utanför arbetstiden, i teorin kunde detta förlänga tjänsten (om man behövde utnyttja resan) men annars fick man betald restidsersättning som bonus.
Det är detta som lever kvar nu eftersom det inte finns någon efterföljare till detta i Bussbranschavtalet.

Varför envisas du med att kalla en avtalsenlig ersättning för bonus? Kom inte med din gamla vanliga visa om att man inte alltid behöver använda den tiden, är du snäll. Det är bara om man bor mellan den plats där tjänsten börjar och den plats där den slutar som man hinner använda tiden till något annat än det den är till för - och det är inte speciellt vanligt.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 21:22:25 PM
Det var (och är säkert även idag) väldigt vanligt i Stockholmsområdet både på spår och gummihjulssidan att de flesta har längre avstånd till bussgaragen än till centralt belägna avlösningsplatser.

Öh... ja, men det spelar ju ingen roll i sammanhanget. Vi diskuterar ju tjänster som börjar i garaget och slutar ute på stan eller tvärtom och då måste restiden alltid utnyttjas (såvida man inte, som sagt, bor någonstans mellan de platser där tjänsten börjar och slutar). Och finns det ingen restid, så innebär det att man jobbar gratis.

robbes

för de som kör med färdskrivare så börjar arbetstiden då du åker för att ta över ett fordon på annan plats än sedvanlig garage plats. Dvs att arbetstiden akn börja då man åker hemifrån om man skall hårddra det, mer info fins att läsa i lagen om kör o vilotider

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 21:29:57 PM
Nä vi har ju tjänster som både börjar o slutar på stan.... hur gör vi med dom då
Dem har vi ju inte ens diskuterat, inte jag i alla fall. Där har det väl i alla år varit så att om tjänsten börjar och slutar på samma plats (och denna är belägen inom ett visst område) så utgår ingen särskild ersättning.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 21:29:57 PMOch varför måste du ta dig tillbaka till garaget/depån om du slutar på stan?
Det har arbetsgivaren överhuvudtaget inte med att göra! Svårare än så är det inte. Men för att publiken ska förstå: Exempelvis har jag kanske cyklat dit klockan fem på morgonen. Om jag ska ha samma tur nästa dag så vill jag antagligen ha tillbaka min cykel, annars behöver jag väldigt många cyklar...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 21:55:39 PM
Därav blir det i alla fall i mitt tycke rättvist att betala restidsersättning, ska resan ingå i arbetstiden försvinner den extra ersättningen för alla och det införs gissningsvis ett obligatorum att infinna sig på depån vid tjänstens början eller slut, annars får ju arbetsgivaren inte vad han betalar för om personalen kan göra vad man vill under betald tid, eller?

Jag hade nästan räknat med att du skulle säga så. Nu är det nästan uppenbart vad som är drivkraften här, nämligen bussbolagens strävan efter att få kontrollera sin personal, även när det är totalt obehövligt. I lite mer kvalificerade branscher brukar man inte hålla på så...

robbes

Man har ju inte rätt till att få betalt för något man inte gör ju. Dvs åker man ej tillbaka till depån så skall man ej ha betalt för det.

Skall man ha betalt då får man åka till depån och pricka av sig etc.

Det där man läser om att det handlar om kontroller får man finna sig i det handlar om kostnader i det stora hela om de skall betala uyt x antal timmar för förare sm åker direkt hem eller går o handlar o ej åker till depån

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:02:33 PM
Nä på många håll använder man stämpelklocka....

Men hur många vill i realiteten ha denna "försämring" som kan uppstå? Hur många vill tvingas att bege sig till Hornsbergshallen, Söderhallen, Nybodahallen osv trots att man börjar eller slutar på stan för att några ansett att detta är ett måste?

I slutänden så innebär ett sådant "måste" kanske att den effektiva vilotiden minskar istf Kommunals önskemål att öka den? och ytterligare en "reglering" av förarna.

Man behöver ju inte tvinga folk att åka "pass" till depån bara för att de har betalt för det.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:02:33 PM
Nä på många håll använder man stämpelklocka....

Men hur många vill i realiteten ha denna "försämring" som kan uppstå? Hur många vill tvingas att bege sig till Hornsbergshallen, Söderhallen, Nybodahallen osv trots att man börjar eller slutar på stan för att några ansett att detta är ett måste?

I slutänden så innebär ett sådant "måste" kanske att den effektiva vilotiden minskar istf Kommunals önskemål att öka den? och ytterligare en "reglering" av förarna.

Det finns ett annat alternativ, som är ännu bättre, nämligen att bolagen går med på Kommunals önskemål här utan att komma med en massa fåniga krav på meningslösa motprestationer.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:07:34 PM
Ja jag skulle nog misstänka att något liknande "kan" komma att införas om man vidhåller att det är ett måste att börja/sluta i depån i SL områdets centralare delar.

Såvitt jag vet är det ingen som kräver att få börja och sluta i depån, det man vill är att ha betalt hela arbetsdagen, vilket inbegriper att formellt sett börja och sluta på samma plats (vilket inte förutsätter att man verkligen inställer sig, om det inte är någon buss som ska köras).

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:17:24 PM
Om man inte inställer sig till arbete kan man ju heller inte få betalt?

På de depåer där man börjar på depån men avlöser sedan prickas man ju av vid inställelsen, om man då inte kommer blir man inte avprickad och "fattas" därigenom, på SL tiden skrev man då den ökända "Fattas-rapporten"

Kan man väl visst det! Varför ska man få löneavdrag för att man hoppar på "längs linjen" på en passresa t.ex.?

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:17:24 PM
Om man inte inställer sig till arbete kan man ju heller inte få betalt?

Jaså inte? I så fall undrar jag hur det kommer sig att man kan ha arbetspauser på betald tid, eller hur det kommer sig att man kan vara ledig 25 dagar om året utan att få avdrag på lönen. Svaret på det är att det är förmåner som är reglerade i lag och avtal. Naturligtvis kan avtalet också säga att man har betalt för att börja och sluta på samma plats, även om själva arbetet inte gör det.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:32:44 PM
Men... finns det inte viktigare saker att lägga ner energi på för kommunal?  Och försöka hålla sig till fakta.

Bland fakta är uppenbarligen att Kommunal har skrivit på ett uselt avtal. Det är nog ganska viktigt för dem att försöka korrigera det, annars kan de börja förlora medlemmar i ännu högre takt.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 22:32:44 PM
Hur var det förresten med de 11 timmars nattvila jag undrade över ;D

Det har väl inte jag nån aning om heller.  8)