43 i vänstertrafik

Startat av Mr G, 25 december 2008, 17:55:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Åtminstone blev det att hålla till vänster just här eftersom en Saab 95 lagt beslag på gatuutrymmet. 43:an hade på den här tiden besvärligt att ta sig fram genom Norrmalmsområdet. Rivningar, nybyggnationer, gatuavstängningar etc, gjorde att linjen fick läggas om hipp som happ. Och var det inte sånt som påverkade trafiken var det trångt nog ändå med smala gator och trilskande Saabar som gjorde att de smalare H23:orna blev grundutsättningen här.

H23-linjen nummer 1 i Stockholm var förstås 96:an, det var för att trafikera 96:an och den smala Essingebron som man beställde denna smalare variant. När bron var ersatt av en bredare behövdes de inte längre i Essingetrafiken. Efter dagen H placerades H23:orna i Brännkyrka och utsattes i första hand just på 43:an. Där gick normalt alla turer med H23. Ströturer på övriga Brännkyrkalinjer därtill. 43:an är väl därför att betrakta som H23-linje nummer 2. Tror inte att det finns någon mer linje som så konsekvent trafikerats av Essingecapitolerna. Eller?

Bild från Norrlandsgatan, södergående tur.
吉先生

K R

Citat från: Mr G skrivet 25 december 2008, 17:55:42 PM
H23-linjen nummer 1 i Stockholm var förstås 96:an, det var för att trafikera 96:an och den smala Essingebron som man beställde denna smalare variant. När bron var ersatt av en bredare behövdes de inte längre i Essingetrafiken. Efter dagen H placerades H23:orna i Brännkyrka och utsattes i första hand just på 43:an. Där gick normalt alla turer med H23. Ströturer på övriga Brännkyrkalinjer därtill. 43:an är väl därför att betrakta som H23-linje nummer 2. Tror inte att det finns någon mer linje som så konsekvent trafikerats av Essingecapitolerna. Eller?

Hej!

Efter att den smala bron till Essingen ersatts med en bredare bro sattes H23:or i vänstertrafik in
på linje 56 mellan Gärdeshöjden och Kristineberg.
Detta föranleddes av att gatuutrymmet i Sibyllegatan mellan Östermalmstorg och Nybroplan var begränsat
i det fall man på detta gatuparti mötte en spårvagn på linje 8 mot Tessinparken.
Tidigare hade 56:an gått i Artillerigatan söderut men i och med att linjen flyttades till Sibyllegatan uppstod denna "komplikation".
Man kan ju annars givetvis anta att SS genomförde denna omläggning ytterst medvetet,
då 56:an på detta vis kom att tangera Östermalmstorg för bekväm omstigning till Tunnelbanan.
Norrut gick f ö 56:an i Nybrogatan.
Detta finns även beskrivet på sid 98-99 i Inger och Leif Stolts eminenta bok "Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar...och vi".
mvh K R

Mr G

Tack K R för intressant information. En liten undran i anledning av detta är hur länge H23:orna gick i trafik innan de togs in för ombyggnad till högerutförande. Och det ger i sin tur ytterligare funderingar. Var t ex alla capitoler (H23, H24, H30) ombyggda till den 3 september 1967, eller kom det vagnar från ombyggnad efteråt också. Sen är det förstås intresant att fundera över ev kapacitetsproblem hos de verkstäder som klarade av en sån uppgift.
吉先生

K R

Hej!
I den ovan nämnda boken står nämnt att H23:orna togs ur trafik sommaren 1967 för att högertrafikombyggas.
På 56:an insattes enligt samma bok med anledning härav den sista tiden i vänstertrafik Capitoler av typ H21.
Dessa var ju som bekant c:a 10 cm bredare än H23.
Vad gäller det trånga partiet av Sibyllegatan, där möte mellan spårvagn på linje 8 och buss på linje 56 kunde förekomma,
utfärdade SS med anledning av dessa bredare bussar en trafikorder med innebörden att bussen på 56:an
skulle köras dikt intill kantstenen och där stå stilla medan spårvagnen passerade i låg fart.
Något som vissa bussförare inte riktigt litade på skulle räcka,
utan dessa körde upp med vänstra sidans hjul på trottoaren.

Ombyggnadsperioderna för de olika vagntyperna är mig tyvärr inte bekanta, men gissningsvis dröjde det nog ett tag innan alla Capitoler som skulle högerombyggas var färdigåtgärdade.
mvh K R

bilomnibussen

Hej! Jag vågar gissningen att bilden är tagen tidigast 1970 med hänvisning till att Saaben har stötfångarhorn helt av gummi, och senast 1973 eller när stockholmarna fick byta regskyltar.
Mvh Jan G

Mr G

Jag vågar säga senast sommaren 1972 eftersom SL:s bussar under hösten -72 fick inventarienummer ditmålat exteriört.
吉先生

Mr H

Samtliga H24 och H30 var ombyggda till högertrafikomläggningen medan H23 högerombyggdes perioden januari-september 1967. I och med detta var H23 den enda av SL:s vagntyper som man kunde åka både i vänster- och högerutförande natten mellan den andra och tredje september d.v.s H-natten. De vänster- H23 som återstog att ombyggas ställdes efter den 3 september upp vid stängslet utanför verkstaden i Hornsberg vid Lindhagensgatan. Troligtvis var det väl så att SL ville kunna utnyttja H23 speciella karaktär d.v.s smalhet utan avbrott för omläggningen. Linje 41 gick ex.vis med åtminstone en H23 den 2 september 1967.

Mr H

Gunnar D

Den sista Capitoltypen, H30, ombyggdes först (ca1965-66) medan H24 ombyggdes därefter (i stort under 1966). Mig tycktes det underligt att H30 ombyggdes först men var kanske pga överenskommelse mellan SS och Scania-Vabis. Leveransen av H30 skedde ju inom ett år efter beslutet om införandet av högertrafik. Någon som vet mer?
/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2008, 14:08:29 PM
Den sista Capitoltypen, H30, ombyggdes först (ca1965-66) medan H24 ombyggdes därefter (i stort under 1966). Mig tycktes det underligt att H30 ombyggdes först men var kanske pga överenskommelse mellan SS och Scania-Vabis. Leveransen av H30 skedde ju inom ett år efter beslutet om införandet av högertrafik. Någon som vet mer?
/Gunnar

Som bekant sade svenska folket ett kraftfullt nej (82,9 procent) i en folkomröstning 1955 om att övergå till högertrafik. Men våra nordiska grannar gillade inte utfallet och såg till att Sverige år 1960 fick påskrivet av Europarådet med innebörden att det nog vore bäst om Sverige övergick till högertrafik. Redan på den tiden var vi i Sverige pansikt rädda för vad de sa om oss ute i Europa, så för någorlunda sansade bedömare stod det nog redan då klart att Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid skulle övergå till högertrafik. Den 10 september 1963 tog en riksdagsmajoritet ställning för högertrafik men redan under sommaren stod det klart att det med all sannolikhet skulle bli så.
När H30 levererades (1963-1964) var det alltså i stort sett klart att Sverige skulle få högertrafik och det är väl därför troligt att SS redan vid beställningen på något sätt garderade sig för detta i köpekontraktet.
Hur var det: blev H30 omställningsbussar eller ställdes de av efter det ombyggnaden var klar fram till 3 september 1967?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

H30 helombyggdes och ställdes sedan av inför högertrafikomläggningen med undantag av ett fåtal vagnar som gick i trafik på "högertrafiklinje" 137. Jag vet inte om det var samma vagnar som gick i trafik hela tiden eller om man skiftade vagnar då och då.

Håller med Gunnar D om att det är märkligt att de nya H30 relativt snart efter leveransen byggdes om och ställdes av. Man kan verkligen undra vad som låg bakom det beslutet? Hur gick det då med ex.vis fabriksgarantier etc.?

Mr H

Gunnar D

Företrädesvis var det väl H30 75594 (med snibb) som gick på linje 137
/Gunnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 27 december 2008, 22:28:07 PM
Håller med Gunnar D om att det är märkligt att de nya H30 relativt snart efter leveransen byggdes om och ställdes av. Man kan verkligen undra vad som låg bakom det beslutet? Hur gick det då med ex.vis fabriksgarantier etc.?

Mr H

Kan det inte ha varit så att det på något sätt ingick i kontraktet att bussarna skulle byggas om till högertrafik så snart som möjligt efter fattat beslut. Detta för att man skulle ha fräscha bussar i trafik dagen H men också för att utnyttja den lediga kapacitet för ombyggnader som borde uppstå just 1965. 1966 och 1967 skulle det bli fullt pådrag med bussar som skulle byggas om.
Dagen H gav ju också anledning att köra äldre och fullt avskrivna bussar lite längre än vad som annars skulle varit fallet. I Uppsala rullade t ex de gamla Volvona med Boxer-kaross fram till september 1967 i ren stadstrafik trots att de varken hade synkad låda eller servo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Ja det är ju ganska så troligt att det låg till någonting i den stilen men H30 (och H24) är ombyggda på SS verkstäder i Hornsberg. Annars borde det ju kanske vara Scania som stog för ombyggnaden? Om Scania hade gjort det då, och inte senare, hade man ju kunnat köpa tanken p.g.a Scanias beläggning inför dagen H. Men så var det alltså inte.

Det säkraste jag kan säga är att jag inte har en aning!

Mr H