Busslink 6344 och 6381.....

Startat av Kent Skoog, 17 juli 2007, 17:26:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog


Fredrik Klint

Dubbla bakdörrar! Samma på den röde? Trevlig bild, tackar!

Fredrik Klint

Såg i ett annat inlägg att de röda också har det...

Nico


Antar att det är lågt golv även i släpet...eller?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert Brink

Såg på någon annan bild, att det inte ser ut att vara låggolv i släpet! Så det blir till att klättra där bak för att få på av vagnarna! Och det är år 2007!!! ??? Dessutom blir det genast svårare att få på en vagn på egen hand, framför allt idag, när fler och fler blir vana att köra in vagnen och backa ut! Men med trappor så ska man ju dra in/upp vagnen...

//R

Nico


Aha, där ser man. Den (i mitt tycke) något udda dörrställningen gjorde att jag antog att det var lågt golv även i släpet och att möjligen den primära barnvagnsplatsen då flyttats dit istället. Då en stor del av förortstrafiken i dagens läge mer och mer påminner om stadstrafik till sin karaktär (mycket omsättning av trafikanter på kortare delsträckor) så ställer jag mig väldigt frågande till den valda dörrställningen. Redan i dagens läge är det ofta väldigt bökigt med den enkla mittendörren på B9S.

Om det nu ska bli den typen av bussar som rullar på bl.a. 179:an så undrar jag om någon ens har varit ute och tittat på hur behoven sett ut i verkligheten eller om man bara chansat? Skulle inte förvåna mig om man t.ex. även får stolar med regionalstandard etc. på 179:an vilket där är lika välbehövligt som tandvärk. På just den linjen, och även på många andra förortslinjer (både blå och röda), så åker folk som sagt kortare delsträckor mellan olika omstigningspunkter och resorna varar sällan längre än 10-15 min.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omni

Den valda dörrställningen är visserligen lustig, om man jämför med bussar i allmänhet.
Den här konstruktionen har ju som alla vet som tänker till lite, motorn stående just vid barnvagnsplatsen = det blir ingen vidare barnvagnsplats kvar.
Därav har man valt att ha denna där bak, där det trots allt finns utrymme för barnvagnar, även om det blir ett extra steg o ta sig upp för.


Nico


Nja, det är ganska relativt. De flesta vanliga vagnar har tre barnvagnsplatser vid mellandörren. B9S har normalt två vid mellandörren (med barnvagnarna stående i längsled) och två vid bakersta dörren så skillnaden är nog ganska marginell. Däremot finns det fler sittplatser i släpet. Den dubbla bakersta dörren kan troligen underlätta där vid avstigning för vanliga trafikanter, men då det inte är ovanligt med en mängd ståplatspassagerare i främre halvan av vagnen så vidhåller jag fortfarande att jag inte ser orsaken till att undvika dubbla dörrblad även på mitten och fram. Fortfarande gäller att det här handlar om trafik av den typen jag nämnde innan. Alltså, knappast folk som ska åka 35-40 min. och i lugn och ro sitta och läsa tidningen utan om folk som ska en kortare sträcka för att sedan byta till annat trafikslag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan Norin

Noterade att Uffe redan fört in vagnen i databasen på Svensk Busshistoria (snabbt jobbat!) som en 7500:a, stämmer det eller är det en 8500:a?

/Stefan

Omni

Nä, tyvärr är detta fel.
Jag trodde också från början att det var låggolvsbussar, men det visade sig att det var lågentré, alltså 8500LE

Skall ändra å det snaraste
Uffe

Omni

Citat från: Nico skrivet 18 juli 2007, 10:54:36 AM
Nja, det är ganska relativt. De flesta vanliga vagnar har tre barnvagnsplatser vid mellandörren. B9S har normalt två vid mellandörren (med barnvagnarna stående i längsled) och två vid bakersta dörren så skillnaden är nog ganska marginell. Däremot finns det fler sittplatser i släpet. Den dubbla bakersta dörren kan troligen underlätta där vid avstigning för vanliga trafikanter, men då det inte är ovanligt med en mängd ståplatspassagerare i främre halvan av vagnen så vidhåller jag fortfarande att jag inte ser orsaken till att undvika dubbla dörrblad även på mitten och fram. Fortfarande gäller att det här handlar om trafik av den typen jag nämnde innan. Alltså, knappast folk som ska åka 35-40 min. och i lugn och ro sitta och läsa tidningen utan om folk som ska en kortare sträcka för att sedan byta till annat trafikslag.

Nja...dels är det ju heltokigt med två barnvagnar stående i längsled...när den innersta skall ut blockerar den ju hela flödet och måste böka och hålla på. Dessutom är det ju inte kul alls om det är en tvillingvagn, som faktiskt det finns ganska många av idag.

Varför man inte har dubbla dörrar överallt säger nog sig lite självt om man kikar ytterligare på trafiken den går på.
Det handlar ju samtidigt om komfort...och skall man sitta 40 minuter eller stå 40 minuter är väl valet ganska enkelt?

Det är ju trots allt inga stadsbussar utan förortsbussar, som vanligtvis har 1-2-1 i dörrställning (om motorn inte sitter i vägen)

Robert Brink

Problemet är väl snarare att 179:an är lika mycket stadsbuss som någon utav stomlinjerna i innerstaden om man tittar på hur folk åker på linjen! Det är av/på hela tiden, mycket folk, och framför allt troligen den linje i SL nätet som har mest barnvagnar...

//R

M224

#12
Nu måste jag bara fråga mig, hur i helsike har man tänkt nu? Jag trodde ju givetvis att det var låggolv bak. Jag anser att B9S (8500) är helt fel busstyp för linje 179. Nej, det hade suttit bättre med MAN med dörrställning 2+2+2 eller Mercedes Citaro som Huddinge/Botkyrka har med 2+2+2. Men Busslink vill inte köpa sådana bussar verkar det som? Jag hade faktiskt hellre sett Scania Omnicity/link med 2+2+2 eller 1+2+1 på 179 än B9S. Blääääää!!!

Jag åker ju själv med linje 172 dagligen, och den skiljer sig stort från 179. Många längs 172 åker långt, mellan Hallunda-Högdalen, Fittja-Rågsved, Huddinge-Skarpnäck o.s.v. Den har inte heller speciellt mycket barnvagnar så B12MA med höga stolar passar bra på linje 172, Tyresö kör även mycket röda B9S på 172 just nu och även dom passar rätt bra.