Büssing på 42:an

Startat av Mr G, 23 december 2008, 16:57:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Närmare bestämt en H32. Därtill en H34 Leyland Panther på 67:an. Och en H35 Leyland Atlantean på 54:an siktas i bakgrunden
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 23 december 2008, 16:57:49 PM

Närmare bestämt en H32. Därtill en H34 Leyland Panther på 67:an. Och en H35 Leyland Atlantean på 54:an siktas i bakgrunden

Büssing är alltid härligt att få se. Det kan man aldrig få för mycket av :D

Vilket år kan bilden vara från? Det är högertrafik så från 1967 och framåt är det i alla fall. Men ändå måste det vara tidigt efter högertrafiksomläggningen och bussarna har gamla regskyltar med länsbokstäver. Så bilden borde vara från åren 1967-1973
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Årtal vet jag inte säkert, men jag tippar på 1969 eller 1970. SL:s bussar fick nya regskyltar vintern 1972-73, och under hösten 1972 märktes bussarna i det fd SS-området därför med inventarienumer exteriört. Bilder från hösten 1972 är därför särskilt lätta att datera, eftersom bussarna under en relativt kort period hade både gamla regskyltar och inventarienummer. Kanske kan linje 67 hjälpa till vid dateringen också. Den var inte särskilt långlivad minns jag.
吉先生

Nico

Karlaplan i sin prydno...  :D

Idag så har det tyvärr tappat mycket av sin känsla och inte är det så flitigt angjort av bussar heller numera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Ja det stämmer, utifrån det går det också att avgränsa i tid. När Söderhallens övre plan byggts om för att härbärgera bussar flyttades alla H35:or dit från Hornsberg. Efter det blev det H33 och även H31 på 54:an istället. Tidpukten är jag inte säker på, men kanske är det någon annan som vet? Jag vill ha det till hösten 1969. Isåfall bör den här bilden vara tagen sommaren 1969.

Undrar förresten när 67:an började gå i heldagstrafik. Från början var den en ren insatslinje som förstärkning till 47:an mot Djurgården. Senare fick den heldagstrafik och förlängdes också från Karlaplan till Odenplan.
吉先生

Mats W

Vilket år blev det lag på halvljus? H34:an ser ut att ha börjat sin tur utan ljus! Var det inte så att man skulle fälla tre de tre första strömställarna efter dörrautomatiken på vänster sida, den första för matning, den andra för parkeringsljus och den tredje för halvljus.

Nico

Lagen om obligatoriskt varselljus även under dagtid vill jag minnas (kan iofs. ha fel) trädde i kraft den 1/10-1977.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman