Fler möjligheter med SL Access?

Startat av Patrik, 22 december 2008, 01:17:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Nu när SL Access är igång så tycker jag att det inte borde vara omöjligt att kunna använda korten till någonting mer än att passera en spärr eller kliva på en buss.

Så jag tänkte att om man är medlem på Mitt SL så skulle man kunna lägga in sitt kortnummer där så att man har ett Accesskort som är associerat med en själv och varje gång man "stämplar" sitt kort så skulle det kunna finnas en lista i Mitt SL där det står t.ex:

2008-12-22 08:00 Buss Linje 545V eller
2008-12-22 08:45 Tunnelbana T-Centralen
etc.

Det skulle ju vara en bra grej tycker jag, inte för att storebror ska sitta och kolla på en hela tiden utan för att man själv kan kolla var man var vid denna tid eller att en förälder kollar var sitt barn var och vill man inte använda det här så behöver man bara inte vara medlem på Mitt SL vilket jag antar att många inte är just nu eftersom det inte finns så mycket att göra där.

Men är något sånt här ens möjligt? Det kanske kan kopplas ihop med Buss-PC där t.ex. busslinjen och klockslag anges och i spärrar så kanske det kan vara kopplat till nåt generellt system som talar om vid vilken station spärren finns vid.

Vad tycker/tror ni?

Cyklisten

Det blir säkert en och annan "integritetsförsvarare" som tycker att man inte ska registrera sådan data, även om passagerare befinner sig inom kameraövervakningsområde på allmän plats  :P
Själv tycker jag att det vore suveränt, skulle själv vilja se en sådan lösning när det nya biljettsystemet i Skåne sätter igång.

Ulf Rådeström

Korten är ju opersonliga som jag fattat det, men bara en kan åka på det åt gången - så sådana grejjor blir nog lite svåra att registrera, och precis som cyklisten säger - lite väl integritetsklampande.

Det är ju byggt för resenärer - inte bussmuppar  :)

Patrik

Det blir väl inte svårt att registrera det bara för att fler kan använda kortet? Det stämplas ju fortfarande som vanligt och då kan man se var kortet har varit.

Sen så skulle det bara vara en medlemstjänst ungefär så att de som inte vill eller inte bryr sig om att se var man varit behöver inte lägga till sitt kort på medlemssidan.

Yujin Zhang

Länstrafiken Västernorrland har ju redan den tjänsten där man kan logga in på deras sida och kolla på alla resor man har gjort de sista 30 dagar (tror jag det var). Så visst, omöjligt är det inte, men allt handlar om viljan...

Carl W

Citat från: Patrik skrivet 22 december 2008, 09:41:48 AM
Det blir väl inte svårt att registrera det bara för att fler kan använda kortet? Det stämplas ju fortfarande som vanligt och då kan man se var kortet har varit.

Sen så skulle det bara vara en medlemstjänst ungefär så att de som inte vill eller inte bryr sig om att se var man varit behöver inte lägga till sitt kort på medlemssidan.

Tvivlar på att tjänsten skulle bli så efterfrågad. Och att arbeta fram en tjänst som endast ett fåtal utnyttjar, känns lite onödigt och kostsamt.

Cero

Citat från: Cyklisten skrivet 22 december 2008, 01:36:06 AM
Det blir säkert en och annan "integritetsförsvarare" som tycker att man inte ska registrera sådan data, även om passagerare befinner sig inom kameraövervakningsområde på allmän plats  :P
Själv tycker jag att det vore suveränt, skulle själv vilja se en sådan lösning när det nya biljettsystemet i Skåne sätter igång.

Det är trots allt lite skillnad på att registrera exakt vilka resor som görs och sedan lägga ut informationen jämfört med att fastna på diverse övervakningskameror. Det kan faktiskt finnas situationer där en individ, utan att vara ute i dåliga ärenden, helt enkelt inte vill få sina förehavanden synliggjorda för andra. Dessutom är det svårt för ett trafikbolag att sälja information från övervakningskameror till diverse intressenter i syfte att skapa personlig reklam, etc. Däremot är det jättelätt att sälja information om olika personers resvanor om kortet kan kopplas till en viss person.

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 december 2008, 09:12:41 AM
Det är ju byggt för resenärer - inte bussmuppar  :)

Det är nog inte byggt för resenärerna heller utan snarare för SL och övriga trafikbolag. ;)

Ante

Jag skulle tro att det inte är särskilt svårt att ordna något sånt här. Varje linje, station osv. har garanterat redan idag någon slags identifikation, och har länstrafiken i Västernorrland och Västerbotten lyckats med detta vore det ju konstigt om inte SL skulle kunna lyckas. Storleken lär inte vara något problem, och en stor del av tekniken finns säkert redan klar.

ICA kör ju med en lösning som kan påminna om denna. Du får numera "personliga rabattkuponger" som baseras på det som du oftast köper. Jag själv blev väldigt glad när jag fick köpa potatismos, köttfärs och te till lägre pris ;)