Huvudmeny

GUBbar i Pension

Startat av Bussmicke, 22 december 2008, 00:29:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius



  Det var i alla fall en buss man saknade.

  //Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius


yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 december 2008, 00:43:24 AM

  Det var i alla fall en buss man saknade.

  //Niclas



Förstår vilken det är.. ;)  synd att den är lite svår att köra ut...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Rickard

#5
580-581 är 92:or va? 576-579 är dess syskonvagnar av samma årgång tror jag, varför gick de på export tidigare? De hade likagärna kunnat vara kvar tillsammans med 580-581 till 2007/2008. Var detta på grund av nedskärningar i kommunen som var då i samband med bygget av musikens hus? 2003 lade man ner 50-linjerna och linje 12 vet jag.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rickard skrivet 22 december 2008, 16:58:05 PM
580-581 är 92:or va? 576-579 är dess syskonvagnar av samma årgång tror jag, varför gick de på export tidigare? De hade likagärna kunnat vara kvar tillsammans med 580-581 till 2007/2008. Var detta på grund av nedskärningar i kommunen som var då i samband med bygget av musikens hus? 2003 lade man ner 50-linjerna och linje 12 vet jag.

Det var nog snarare att man ville få bort samtliga Scania i denna serie men "tvingades" spara ett par bussar ändå innan de sista kunde försvinna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Rickard skrivet 22 december 2008, 16:58:05 PM
580-581 är 92:or va? 576-579 är dess syskonvagnar av samma årgång tror jag, varför gick de på export tidigare? De hade likagärna kunnat vara kvar tillsammans med 580-581 till 2007/2008. Var detta på grund av nedskärningar i kommunen som var då i samband med bygget av musikens hus? 2003 lade man ner 50-linjerna och linje 12 vet jag.
Inte bara linje 12. Det var en massa linjer som försvann 2004 när det var en stor linjenätsförändring i Uppsala. Nya linjer tillkom, en del linjer försvann, andra linjer fick ändrade sträckor etc. Men att 576-579 skulle försvunnit av den anledningen tror jag inte. Det är nog som Niklas säger att man ville få bort höggolvsbussar och att de var äldre helt enkelt.
Trevligt bildsvep för övrigt Micke :)

//Simon

Rickard

#8
Citat från: Simon A skrivet 23 december 2008, 00:45:22 AM
Inte bara linje 12. Det var en massa linjer som försvann 2004 när det var en stor linjenätsförändring i Uppsala. Nya linjer tillkom, en del linjer försvann, andra linjer fick ändrade sträckor etc. Men att 576-579 skulle försvunnit av den anledningen tror jag inte. Det är nog som Niklas säger att man ville få bort höggolvsbussar och att de var äldre helt enkelt.
Trevligt bildsvep för övrigt Micke :)

//Simon

Någon nedskärning måste ha varit. Man köpte ju inte in några nya stadsbussar mellan 2002 och 2006. Alltså fram till januari 2006 var 503-514, 601-606, 382-385 och 270-276 de nyaste och de var från 2002. Trots att man inte köpte in några bussar under 2003 försvann dessa 576-579 då under hösten. Det måste ju bero på någonting för man fasar väl inte ut bussar om det inte kommit in nya först? Eller berodde det kanske på samma sak som för 300-304 att de bara var avställda från 2002 och väntade på utförsäljning? De var avställda väldigt länge i så fall och då förstår jag inte paniken med att 300-304 ska bort så fort som möjligt. Kan det kanske vara så att det är mindre plats i bussgaraget nu än för fem år sedan?

Simon A

Citat från: Rickard skrivet 23 december 2008, 16:42:54 PM
Någon nedskärning måste ha varit. Man köpte ju inte in några nya stadsbussar mellan 2002 och 2006. Alltså fram till januari 2006 var 503-514, 601-606, 382-385 och 270-276 de nyaste och de var från 2002. Trots att man inte köpte in några bussar under 2003 försvann dessa 576-579 då under hösten. Det måste ju bero på någonting för man fasar väl inte ut bussar om det inte kommit in nya först? Eller berodde det kanske på samma sak som för 300-304 att de bara var avställda från 2002 och väntade på utförsäljning? De var avställda väldigt länge i så fall och då förstår jag inte paniken med att 300-304 ska bort så fort som möjligt. Kan det kanske vara så att det är mindre plats i bussgaraget nu än för fem år sedan?
Å andra sidan handlade det ju bara om tre bussar och det är nog en mängd man kan undvara även om man inte inköper nya bussar. Men jag ska inte spekulera för vilt för jag vet inte. Samtidigt kan jag tänka mig att de gick att undvara då det faktiskt blev minskad trafik när de ändrade på linjenätet, förutom på kvällen då behovet av fler bussar ökade igenom att fler linjer körde på kvällen när 50- linjerna försvann.

//Simon

Oskar A

I samband med nyleveranser 2002 passade man även på att göra sig av med den sk biogasreserven då gasförsörjningen började bli någorlunda tillförlitlig. Utan att veta exakta anledningen misstänker jag att man ändå behöll 572-579 en tid för att vara på den säkra sidan. Linjeomläggningen skedde som sagt till hösten 2004 och då var ju dessa bussar sedan länge borta eftersom de avyttrades under första halvåret 2003.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Rickard

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/slides/GUB_570-571_Svenska_Neoplan_Vastberga_020822.html

Blir tårögd av denna bild på 570-571. De ser nästan nya ut men de står ändå och väntar på export utomlands efter endast 10 år i tjänst.  :'(