Jämförelse Rekonditionerad/Ny buss i Malmö...

Startat av virtual1, 16 juli 2007, 22:46:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1




Hmmm, vad säger ni, jag vet inte angående färgerna...

Niklas Bygdestam

Jag tycker att den rekonditionerade bussen ser lite mörkare ut än den nya
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juli 2007, 23:01:55 PM
Jag tycker att den rekonditionerade bussen ser lite mörkare ut än den nya
Den har inga stripes än. Kan bero på det. Sen bleks ju lacken efter ett tag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 16 juli 2007, 23:16:19 PM
Den har inga stripes än. Kan bero på det. Sen bleks ju lacken efter ett tag.


Jag är inte säker. Om jag förstått saken rätt så borde den nya bussen vara så pass ny att den inte hunnit blekas ännu. Och jag tycker faktiskt att den rekonditionerade ser mörkare ut oavsett om den har pilar eller inte
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Det kan ju bero på exponeringen och ljuset på plats.

Jan

Om man jämför takboxen så är den gamla mindre och snyggare tillsammans med bussen. Är det troligt att man får i mer CNG i den större eller?
I branschen i 40 år

Svemicke

#6
Citat från: Jan skrivet 16 juli 2007, 23:47:05 PM
Om man jämför takboxen så är den gamla mindre och snyggare tillsammans med bussen. Är det troligt att man får i mer CNG i den större eller?
Skillnaden är nog snarare att halva gastanken ligger inne i bussen. Det är bara halva som syns på den äldre bussen. På den övre bussen ligger hela gastanken utanpå bussen vilket gör att man kunnat utnyttja hela höjden inne i kupén.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 juli 2007, 23:43:17 PM
Det kan ju bero på exponeringen och ljuset på plats.

Mjo, men titta på ljuset mot byggnaden bakom, den är nästan likadan, ska inte vara så långt mellan bilderna heller...

Cyklisten

#8
Nu har jag faktiskt märkt att grönfärgen på Veolias bussar är lite ljusare än på Arrivas. Det är bäst att titta på Veolias B10LA 345X och jämföra med de första rekonditionerade B10LA från Arriva, de är faktiskt lite mörkare. Försöker hitta några bilder...

Här:

1.Veolia, nyrekonditionerad



2. Arriva också nyrekonditionerad



Bilderna är tagna vid olika ljusförhållanden, men man ser att det finns skillnad.