Umeå april 2007 (många bilder)

Startat av Ersa, 19 december 2008, 19:37:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Med andra ord: för evigheter sedan.
Kameran fick gå varm denna tid för att föreviga allt som var på väg bort för evigt.

Nostalgiskyltning.

22, 23 & 24 hann jag aldrig ens köra, men 25 & 26 stannade kvar ett tag under 2007.

Enda gången någonsin jag hade folktomt (och därmed fototillfälle) på denna plats var det bra väder. Numera är både buss och hållplats omflyttade. Bussen till Lund och hållplatsen till andra sidan kvarteret.

En bra komradio som är saknad. Trots att SRA-apparaterna var slitna på slutet har det nya systemet aldrig riktigt klarat av att visa att det är bättre på något sätt.

En biljettmaskin som även den sjöng på sista versen 2007, men nog hade man kortare hållplatsstopp då än nu?

bussgrabben

Mycket trevligt!

Ja, det gick snabbare förut!

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 19 december 2008, 19:57:16 PM
Ja, det gick snabbare förut!

En stor del beror nog på att taxan snedvreds helt med att åldersgruppen "ungdom" kom in i bilden. Förr var man barn från 6-19 år och därefter vuxen. En vuxenbiljett kostade 20 kr, medan en resa på ett 10-kort kostade 14 kr/st. Därmed åkte majoriteten studenter på 10-kort, som dessutom gick snabbt att nytillverka. (Miii-miii-miii-burr-burr-burrrrr-mi)
I oktober 2007 kom man på en snilleblixt och införde ungdomstaxa för de som är 20-26 år gamla. En enkelbiljett kostade därmed bara 15 kr, och vips började nästan alla studenter åka på enkelbiljetter istället! Att det samtidigt kom busskort för ungdomar för 11 kr/resa gjorde ingen som helst skillnad på den ökade enkelbiljettsförsäljningen. "Rabattkort ungdom" kan mycket väl vara det mest ovanliga busskortet i stan.

Om jag vore enväldig diktator över stadens busstrafik skulle jag "med piskan" raskt höja alla enkelbiljetter till 40 kr på bussen samt 30 kr på försäljningsställen. Detta oavsett om de är barn eller vuxna, och inga övergångar ska det vara på dem heller. "Moroten" kommer i busskorten som sänks till 5 kr/resa för barn samt 10 kr/resa för vuxen, med en övergång på 1 timme. Man ska då enbart  kunna fylla på resor med jämna 100-lappar, och får en viss procent i rabatt ju mer du fyller på vid ett tillfälle. (100 kr = 10 resor, 200 kr = 23 resor) Turisterna får köpa "utökade enkelbiljetter" som gäller för obegränsat antal resor i 6, 12 eller 24 timmar för ett just nu okänt pris. Alla enkelbiljetter och turistbiljetter säljs till ett lägre pris på försäljningsställen samt i ett flertal automater som finns lite överallt ute på stan.

Ersa

Det är väl bara att fortsätta i samma tråd, antar jag?

Så här ser den ut idag. Notera att man kostat på ny lack, men att nummerskylten sitter fast med buntband än idag.

Ersa

Tema gångbroar?

På väg hem med cykeln. Borlängevagnarna var piggare än de "infödda" etanolarna, men blev ändå ifrånkörda av fullastade grusbilar.

Lite bussfoto hinner man väl med innan man lämnar blod?

Inte en enda bild på den olycksdrabbade 1077 verkar jag ha tagit. Här ytterligare en på 1078.

Självklart åkte man MaxCi hem!

Jacob med C

Trevligt Erik!!! Synd att man inte fick 28 på bild...
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

tobias-säffle2000

yngrot

Trevligt värre.. :)  men visst har du rätt det gick fortare förr allt nytt verkar vara gjort för att det ska ta sååå lång tid som möjligt och stressa upp den stackarn som kör.... jag minns när vi körde med tång och klippkort då gick det väldigt snabbt att lasta
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Optimal

Var fortfarande växellådan slut på denna när den försvann, kommer ihåg att denna automat fick ligga på fullvarv ett bra tag innan den växlade. Jag undrade varför man låg i 20 på 70väg, men den kvinliga föraren sa att automatlådan inte fungerar, utan den kommer växla snart.

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 20 december 2008, 23:47:37 PM
Var fortfarande växellådan slut på denna när den försvann, kommer ihåg att denna automat fick ligga på fullvarv ett bra tag innan den växlade. Jag undrade varför man låg i 20 på 70väg, men den kvinliga föraren sa att automatlådan inte fungerar, utan den kommer växla snart.

Polarbuss bytte automatlåda på 1013 några gånger, och Connex/Veolia en gång. Tre eller fyra lådor gick åt enligt de äldre förarna. Manuell låda är nog att föredra på en begagnad Caravelle! :P