Huvudmeny

Trist!

Startat av Peter Rost, 19 december 2008, 08:35:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

michael k

som vanligt när veolia är inblandad blir det skit av det mästa >:(

Bussmicke

Illa vilket fall som helst om man inte gör något åt sin historia.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin J

Det är verkligen dåligt av SL att inte bry sig mer om tåget. Det är en viktig del av Stockholms historia. Har skrivit vad jag tycker & tänker på Spårvägssällskapets forum och på bloggen så jag orkar inte skriva mer om det här. Har samlat ihop mina bilder på veterantåget och lagt ut på hemsidan. Välkomna in.

Rädda tunnelbanans veterantåg!
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 december 2008, 10:15:08 AM
Vagnarna ägs och underhållskostnaderna betalas av SL, det ena Veolia skulle vara inblandade i (eller kommande operatör) är bemanningen av tågen

Nej, det fungerar inte riktigt så. Trafikutövaren är ansvarig för säkerhetsregler, underhållsdokumentation och mycket annat, inte bara för själva kroppsarbetet. En del av detta tillhandahålls av SL, men inte allt, och framförallt är det tillståndshavaren (trafikutövaren = operatören) som är ansvarig gentemot myndigheterna och tredje man. Enda sättet att hamna i det läge du beskriver är om SL är trafikutövare för körningen och hyr personal från operatören, men det håller jag inte för sannolikt.

För övrigt vill jag påpeka att debatterna i den länkade tråden är helt baserade på ren ryktesspridning. Det innebär inte att "faran är över"; det kommer den nog sällan att vara, men kom ihåg att det florerade uppgifter om skrotning redan innan vagnarna var färdigrenoverade år 2000.