F d SS H 21:or till försvaret ?

Startat av Svoca, 17 december 2008, 04:35:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Enligt obekräftade uppgifter på 1970-talet, så ska ett antal f d SS H 21:or år 1967 sålts till försvaret eller Civilförsvaret. Har ev. hört att antalet skulle vara 10 st. Vissa säten ska ha tagits bort och ställningar med bårar ska ha monterats in i stället. Fordonen ska ha funnits kvar under många år (ev. i förråd). Någon som vet något om detta ?

Björn Forslund

Jo, det där har Mr H och jag diskuterat. Antalet 10 st stämmer, men användningsområdet skulle ha varit något inom ett då topphemligt  mobilt radarsystem.
Någon som vet mera om Capitolerna till Försvaret, och kanske rent av kommit i kontakt med dem?

Svoca

Intressant !  Då har man inte drömt detta i alla fall ! Kommer ihåg någon uppgift att bussarna kan har varit
uppställda i bergrum. Det där med Cilviförsvaret och bårar gäller väl inte, då. Ingen har väl sett någon av
dessa 10 bussar på någon skrot ?  Innebär kanske att dessa, trots många år sedan 1967, finns kvar inom försvaret. Vore mycket intressant att höra mera om dessa bussar.

Björn Forslund

Jo, det vore väl spännande att tänka sig Capitoler i kamouflagefärg, undanställda i något hemligt bergrum någonstans i Sverige....men det är tyvärr inte särskilt realistiskt. Dåtidens teknologi inom radar är urmodig sedan många år. Dessutom har försvaret hårdbantats under årtionden och väldigt mycket skrotats.

Svoca

Jo, vi är väl ett flertal personer som har ganska bra koll vad som under åren har hamnat på tungfordonsskrotar.
Och inte ett spår efter dessa 10 bussar. Ingen som verkar ha hört något om någon skrotning av dessa. Skulle
därför inte förvåna om dessa bussar finns kvar i något bergrum eller liknande uppställning, även idag. 

Björn Forslund

Nej, omöjligt är det ju inte...men det kan också vara så att de skrotades medan den teknologi de innehöll alltjämt var känslig. Eller så hamnade de på något militärt skjutfält som mål?
Hoppas att någon som gjorde lumpen kring 1970 har sett något och kan bringa klarhet i det hela?

Mr H

Som Björn och jag tidigare mailat om så gick det för många år sedan ett TV-program på en timme om dessa radarbussar. Äntligen ska man få veta tänkte jag och bänkade mig framför TV:n. Bussarna visade sig emellertid stå under kamouflagenät i tält  och hela reportaget på en timme var omsorgsfullt gjort så att det var helt omöjligt att se vad det var för bussar, förutom en sak, i en sekvens syntes ett neddragbart sidofönster av Capitoltyp (som visserligen också förekommit på andra bussmodeller ex.vis CF!). Alla sekvenser i filmen förutom tält och kamouflage var bara närbilder på olika typer av instrument och utrustningar. Fantastiskt egentligen! Så "fönstret" vet jag inte om man skall se som bevis egentligen, möjligtvis indicie som Leif GW Persson nog hade uttryct det!

Mr H

Ulf Broman

Jag vet väldigt lite om detta, men jag såg för många år sedan (1970) i lumpen (och senare på rep-möten) spaningsradar-vagnar eller vad de kan ha kallats för. Två-axliga släp med korrugerade sidor och ingång på sidan. Längre än en husvagn men kortare än en normal buss.
Finns det en möjlighet att dessa eller andra liknande i något sammanhang kallats för bussar?
Men, jag såg ju bara en liten del av det svenska försvaret, så det kan självklart ha funnits Capitol-bussar någon annanstans.